انتشار این مقاله


میزان تحصیلات چقدر با ریسک بیماری قلبی ارتباط دارد؟

افرادی که دوره‌ی دبیرستان را تمام نکرده اند، ریسک بیشتری یرای ابتلا به بیماری قلبی دارند!

طبق تحقیقات جدید، افرادی که دوره ی دبیرستان را تمام نکرده اند، ریسک بیشتری یرای ابتلا به بیماری قلبی دارند. این ریسک در افرادی که به همان دوره ی ابتدایی بسنده کردند بسیار بالاتر است. افراد تحصیل کرده و با سواد، نسبت به سایر افراد از ابتلا به بیماری های  قلبی مصون اند. البته درجات عالی تحصیلات از ابتلا به بیماری قلبی جلوگیری نمی کند! بلکه فقط این ریسک را کاهش می دهد.

این تحقیقات برای اولین بار در مورد رابطه ی میزان تحصیلات با یک بیماری، تحت نظر دکتر یوشیکو کوبوتا ۱ ، پزشک محقق از دانشگاه مینه سوتا ۲ انجام گرفته است. توضیحات این تحقیق در ژورنال طب داخلی جاما۳ در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۷ به چاپ رسیده است. در این تحقیق که ریسک تصلب شرایین بین جوامع۴ نام دارد، ۱۴۰۰۰ نفر مرد و زن ۴۵ تا ۶۵ ساله که سابقه ی بیماری قلبی نداشتند، شرکت کردند. میزان تحصیلات و درامد این افراد برای تحقیقات لازم بود. در سال ۲۰۱۳، محققان وضعیت بیماران را کنترل کرده و دریافتند که بیش از ۴۵۰۰ نفر؛ به بیماری قلبی پیشرفته مبتلا شدند که ۴۹% از آنها مرد سفید پوست، ۳۴% زن سفید پوست، ۵۲% مرد آفریقایی_آمریکایی و ۴۵% از زنان آنها جزو این ۴۵۰۰ نفر هستند. وقتی محققان عامل میزان تحصیلات را دخالت دادند، متوجه شدند که ۵۵ % از مبتلایان، دوره ی دبیرستان را نگذرانیده اند.

محققان هم چنین اعلام کردند که سایر فاکتور های اجتماعی و اقتصادی مثل میزان درآمد و فرهنگ خانواده نیز در بروز بیماری قلبی نقش دارد.

محدودیتی که در این مطالعه وجود داشت، این بود که محققان سن فارغ التحصیلی افراد را در نظر نگرفتند. پیرترین افراد ممکن است به هنگام گذراندن دوره ی ابتدایی، در بدترین شرایط اقتصادی قرار داشتند و شاید جوان ترین افراد هم در مدارس نژاد های جدا شده درس می خواندند.. دکتر نانسی آدلر۵  از مرکز سلامت کالیفرنیا و پروفسور ماریا گلایمور۶ ، استاد بهداشت دانشگاه کالیفرنیا، در  این مورد اظهار کردند:

یکی از علل ارتباط میزان تحصیلات و ریسک بیماری قلبی می تواند در این باشد که بیمارانی که تحصیلات عالی دارند، می توانند به پزشک در مورد نحوه ی درمان و وضعیت جسمی خود کمک کنند، تا پزشک بهترین تصمیم را برای سلامتی آنان بگیرد.


پی نوشت

۱. Yasuhiko Kubota

۲. Minnesota

۳. JAMA Internal Medicine

۴. Atherosclerosis Risk in Communities

۵. Nancy Adler

۶. Maria Glymour

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید