انتشار این مقاله


آیا متابولیسم آهسته دلیل اضافه وزن من است؟

اگرچه چیزی به عنوان متابولیسم آهسته وجود دارد، اما نادر است. و معمولا این چیزی نیست که علت چاقی و اضافه وزن باشد

آیا متابولیسم آهسته دلیل اضافه وزن است؟ احتمالا نه. اگرچه چیزی به عنوان متابولیسم آهسته وجود دارد، اما نادر است. و معمولا این چیزی نیست که علت چاقی و اضافه وزن باشد – چاقی در نهایت نتیجه تعاملات بین ژنتیک، رژیم غذایی، فعالیت بدنی و سایر عوامل است.
متابولیسم فرایندی است که بدن شما آنچه که می‌خورید و می‌نوشید را به انرژی تبدیل می‌کند. حتی زمانی که شما در حالت استراحت هستید، بدن شما برای عملکردهایی مانند تنفس، گردش خون و اصلاح و تعمیر سلول‌ها نیاز به انرژی دارد. انرژی که بدن شما برای این عملکردهای اساسی استفاده می‌کند به عنوان میزان متابولیسم پایه شما شناخته می‌شود.


مقاله مرتبط: استخوان‌ها بر اشتها و متابولیسم تأثیر می‌گذارند!


عوامل متعددی میزان متابولیسم پایه شما را تعیین می‌کنند:

  • اندازه و ترکیب بدن- اگر وزن بیشتری داشته باشید یا توده عضلانی بیشتری داشته باشید، کالری بیشتری خواهید سوزاند، حتی در حالت استراحت. به این ترتیب افرادی که وزن بیشتری دارند احتمال بیشتری دارد که سرعت متابولیسم پایه سریع‌تری داشته باشند – و نه کندتر – به این دلیل که بخشی از وزن اضافه، بافت عضلانی است.
  • جنسیت- مردان نسبت به زنانی که از سن و وزن مشابه برخوردارند چربی کمتری دارند و توده عضلانی بیشتری دارند. باز هم، توده عضلانی بالاتر، موجب سوختن کالری بیشتری می‌شود.
  • سن- با افزایش سن، توده عضلانی شما کاهش می‌یابد و میزان کالری مصرفی شما را کاهش می‌دهد.

 


مقاله مرتبط: ویتامین‌ها و مواد معدنی که به متابولیسم یا همان سوخت و ساز کمک می‌کنند


به جای متابولیسم آهسته، عواملی هستند که بیشتر به افزایش وزن کمک می‌کنند. که عبارتند از:

  • خوردن کالری بسیار زیاد
  • فعالیت بدنی کم
  • ژنتیک و سابقه خانوادگی
  • بعضی از داروها
  • عادت های ناسالم مانند خوابیدن ناکافی به طور روتین

مقاله مرتبط: آیا ارتباطی بین زمان غذا خوردن و اضافه وزن وجود دارد؟


اگر شما نگران متابولیسم پایین و وزن خود هستید، با پزشک خود درباره تغییرات سالمی که می‌توانید انجام دهید صحبت کنید. اگر هنوز فکر می‌کنید که متابولیسمی آهسته دارید، پزشک شما می‌تواند متابولیسم شما را بررسی کند یا شرایط نادر ی که می‌تواند مشکلات متابولیسم و وزن، مانند تریروئیدی با فعالیت ناکافی (کم کاری تیروئید)، سندرم کوشینگ یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را بررسی کند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید