انتشار این مقاله


تشخیص زود هنگام پره‌اکلامپسی با آزمایش خون میسر است

NHS انگلستان در حال گسترش دادن و ارائه‌ی نوعی آزمایش خون برای پره‌اکلامپسی است.

NHS انگلستان در حال گسترش دادن و ارائه‌ی نوعی آزمایش خون برای پره‌اکلامپسی است. مطالعه‌ای که اخیراً صورت گرفته، نشان داد این آزمایش خون می‌تواند به تشخیص زودهنگام این عارضه‌ی بارداری کمک کند. پره‌اکلامپسی در حدود ۱۰ درصد از حاملگی‌های انگلستان رخ داده و سالانه تقریباً ۸۰ هزار زن را درگیر می‌کند. این عارضه معمولاً در نیمه‌ی دوم بارداری از حدود هفته‌ی بیستم بارداری تا کمی پس از زایمان اتفاق می‌افتد. پره‌اکلامپسی با فشار خون بالا و پروتئین در ادرار مادر شناخته می‌شود. عوارض این بیماری می‌توانند موجب تولد زودهنگام و در موارد شدید، مرگ مادر و نوزاد شوند.

آزمایش جدید شامل اندازه‌گیری پروتئینی تحت عنوان فاکتور رشد جفتی (PlGF) در خون مادر است. تیم King در کالج لندن با این کار توانست پره‌اکلامپسی را دو روز زودتر تشخیص دهد.

طی ۱۰۰ سال گذشته ما پره‌اکلامپسی را با اندازه‌گیری فشار خون و بررسی میزان پروتئین ادرار مادر تشخیص داده‌ایم. دو مورد مذکور نسبتاً غیر دقیق بوده و استدلال بر اساس آن‌ها، اغلب سلیقه‌ای است. ما می‌دانستیم پی‌گیری سطح PlGF راهی دقیق برای تشخیص عارضه است؛ اما مطمئن نبودیم در دسترس ساختن بررسی این فاکتور، به مراقبت بهتر از مادران منجر شود. حال می‌دانیم که این امر میسر است.


Lucy Chappell از تیم King

این تیم بر روی ۱۰۳۵ زن مشکوک به پره‌اکلامپسی در ۱۱ بیمارستان زنان انگلستان مطالعه کرد. زنان به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شده بودند. در یکی از این گروه‌ها نتایج آزمایش PlGF به تیم پزشکی گزارش شده بود. طبق نتایج، آزمایش خون زمان متوسط تشخیص پره‌اکلامپسی را از ۴.۱ روز به ۱.۹ روز کاهش داد. عوارض جدی قبل از زایمان نیز از ۵ درصد به ۴ درصد کاهش یافت.

البته در زمان به دنیا آمدن نوزادانی که به صورت زودرس به دنیا می‌آمدند یا احتمال بروز عوارض بیماری، تغییری دیده نشد. این آزمایش خون جدید به تعیین خطر و احتمال پره اکلامپسی در حاملگی کمک می‌کند.  همچنین مادران را قادر می‌سازد از مراقبت‌های مناسب بهره‌مند گشته یا سریع‌تر از نگرانی‌های‌ بی‌مورد رهایی یابند.  


Tony Young از NHS انگلستان

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید