انتشار این مقاله


تفاوت‌های آنفولانزا با سرماخوردگی

با فرا رسیدن فصل پاییز شاهد افزایش ابتلا به سرما خوردگی و آنفولانزا و شیوع آن در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند به ویژه کودکان و سالمندان می باشیم . به گزارش دکتر مجازی و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آنفولانزا و سرماخوردگی که این روز ها شاهد افزایش ابتلا به […]

با فرا رسیدن فصل پاییز شاهد افزایش ابتلا به سرما خوردگی و آنفولانزا و شیوع آن در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند به ویژه کودکان و سالمندان می باشیم .

به گزارش دکتر مجازی و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آنفولانزا و سرماخوردگی که این روز ها شاهد افزایش ابتلا به آنها در افراد می باشیم، به دلیل اینکه بهم شباهت دارند بیشتر افراد این دو بیماری را باهم اشتباه می گیرند در حالیکه علایم و شیوه درمان آنها نسبت بهم تفاوت زیادی داشته و آنفولانزا نسبت به سرماخوردگی شدیدتر می باشد..

متخصص بیماری‌های داخلی وفوق تخصصی ریه در این باره افزود: بیماری آنفولانزا بیماری است که دستگاه تنفسی را درگیر می کند و باعث عفونت شدید ویروسی در این دستگاه می شود که در صورت سالم بودن و فعال بودن سیستم ایمنی فردی که مبتلا شده است بعد از چند روز به مرور زمان بیماری بهبود می یابد ولی اگر فرد مبتلا به آنفوبلنزا به بیماری های دیگری مانند نقص ایمنی نیز دچار باشد، عوارض بیماری می تواند خیلی شدیدتر بوده و حتی باعث مرگ فرد شود. ساسان توانا در ادامه افزود: عاملی که باعث مبتلا شدن به آنفولانزا میشود ویروس بوده و به دلیل اینکه فصل های سرد افراد بیشتر دور هم جمع می شوند شیوع آن بیشتر می شود . وی در ادامه اظهار داشت: این بیماری معمولا اول به صورت نهفته می باشد که حدود یک الی دو روز طول می کشد و بعد از آن علایمش ظاهر می شود

این بیماری با نشانه‌هایی همراه است که اصلی‌ترین نشانه‌های آن عبارتند از:

☑ تب بالای ۴۰ درجه
☑ درد های عضلانی و مفاصل
☑ ضعف شدید همراه با سرفه های خشک
☑ درد سینه
☑ بی اشتهایی
☑ سر درد

این متخصص که عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز می‌باشد، می‌افزاید:

علاوه بر علایمی که به این بیماری گفته شد، گاهی علایم گوارشی نیز در بیماران مبتلا به بیماری آنفولانزا به خصوص در کودکان گزارش می شود که باید مورد توجه قرار گیرد. توانا با بیان اینکه دوره بیماری آنفلونزا ۳ الی ۵ روز می باشد گفت: بعد از به اتمام رسیدن این مدت زمان ممکن است بعضی از بیماران به صورت کامل بهبودی پیدا کنند زیرا آنفولانزا همانطور که گفتیم عاملش ویروسی بوده و مانند بیماری های باکتریایی درمان مخصوص به خود ندارد، دوره بهبودی بیمارانی که به ضعف سیستم ایمنی نیز دچار شده اند ممکن است تا ۱۰ روز نیز طول بکشد و حتی تا هشت هفته نیز سرفه های خشک ادامه داشته باشد. این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به علایم سرماخوردگی نیز اشاره کرد و گفت:

عاملی که باعث بیماری سرماخوردگی می شود نیز یک نوع ویروس است و علائم آن عبارتند از:

☑ عطسه های شدید پشت سر هم
☑ آبریزش بینی
☑ گلو درد

این علایم می تواند در برخی مواقع نیز با خروج خلط به مدت چند روز ادامه پیدا می کند. دکتر توانا ابراز داشت: بر اساس مطالبی که گفته شد، می توان این نتیجه را گرفت که در سرما خوردگی دردهای شدید عضلانی، تب بالای ۴۰ درجه، سرفه های خشک و شدید، کوفتگی عضلاتی و همچنین سر درد های شدید بر خلاف آنفولانزا بسیار کمتر دیده می شود، اما آنچه که در زمینه انتقال این دو بیماری ویروسی به افراد دیگر باید مورد توجه قرار گیرد، انتقال آنها از طریق قطرات تنفسی است. وی تاکید کرد: بنابراین اگر با فردی که دچار آنفولانزا شده است یا احتمال آن را می دهید، برخورد کردید حداقل فاصله دو متر را به منظور جلوگیری از سرایت بیماری به شما را رعایت کنید. توانا در پایان درباره راه های پیشگیری از بیماری های ویروسی دستگاه تنفسی گفت: ، و از مهمترین راه های پیشگیری از این بیماری هاست،

دکتر توانا در پایان با بیان اینکه باید قبل از درمان بیماری ها به پیشگیری از مبتلا شدن به آن بیماری اقدام کرد در مورد بیماری های ویروسی دستگاه تنفسی ابراز داشت:

با رعایت کارهایی بسیار ساده می توان به میزان خیلی زیادی از مبتلا شدن به این بیماری ها پیشگیری کرد که از جمله این کارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. شست‌وشوی مکرر دست و صورت با آب و صابون قبل از خوردن غذا

۲. همچنین استفاده از دستمال هنگام عطسه و سرفه

۳. رعایت بهداشت فردی و عمومی

همچنین برخی افراد بعد از مبتلا شدن به آنفولانزا اقدام به تزریق واکسن می کنند که تاثیری به درمان ندارد و بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا اواخر شهریور و اوایل مهر است و تزریق این واکسن در خارج از این بازه زمانی ایمنی خاصی را به همراه نخواهد داشت. لازم به ذکر است که در طول مدتی که فرد به بیماری آنفولانزا عارض شده است، استفاده از مواد غذایی که حاوی آنتی اکسیدان است به درمان بیماری کمک شایانی کرده و فرد بهبودی خود را هر چه زودتر باز می یابد.

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید