انتشار این مقاله


داروهای جنریک؛ کیفیت یکسان، هزینه‌ی کمتر

داروهای جنریک درواقع کپی ای از دارو هایی با نام تجاری با دوز های مشابه ، هدف مصرف ، اثر ها و عوارض جانبی ، شیوه ی مصرف ،شیوه ی اثر ، میزان خطرات و بی خطری ، قدرت و دوام مشابه با داروهایی با نام های تجاری هستند . به عبارتی دیگر اثرات دارویی […]

داروهای جنریک درواقع کپی ای از دارو هایی با نام تجاری با دوز های مشابه ، هدف مصرف ، اثر ها و عوارض جانبی ، شیوه ی مصرف ،شیوه ی اثر ، میزان خطرات و بی خطری ، قدرت و دوام مشابه با داروهایی با نام های تجاری هستند .
به عبارتی دیگر اثرات دارویی داروهای جنریک دقیقا مشابه با دارو های برند همتای خود هستند ‌و فقط تفاوت در قیمت آن است که از دارو های برند ارزان تر هستند . این دارو ها نام عمومی دارند و توسط تولید کننده های مختلف می توانند تولید شوند .

بسیاری از مردم از این بابت که داروهای جنریک ارزان تر از داروهای برند استند نگران اند چرا که تصور می کنند قیمت پایین تر آن ها نشان از کیفیت و اثر بخشی پایین تر داروهای جنریک نسبت به داروهای برن همتای خود می باشد ‌.
سازمان غذا و داروی آمریکا برابر دانستن این داروها را لازم میداند و برای تولید و تایید مستلزم برابری اثر و کیفیت آن می باشد .

درواقع داروهای جنریک تنها به این دلیل ارزان تر هستند که کارخانه ها ی سازنده ی آن هزینه ی تولید و ساخت اولیه ی دارو و عرضه به بازار را متحمل نشده اند .
وقتی شرکتی داروی جدیدی را به بازار عرضه می کند هزینه ی زیادی را برای تحقیقات ، تولید گسترش و عرضه به بازار و ترویج را متحمل می شود .
بعد از آن به آن شرکت حق انحصاری تولید و ثبت اختراع می دهند که تا مدت انقضای این حق ، تنها این شزکت حق تولید و فروش دارو را دارد .
وقتی حقوق انحصاری تولید این دارو توسط شرکت سازنده به انقضای خود نزدیک می شود کارخانه ها از سازمان غذا و دارو درخواست خود را به منظور تولید و فروش ورژن جنریک آن دارو اعلام می کنند .
این کارخانه ها بدون متحمل شدن هزینه های اولیه ی تولید و گسترش آن دارو به ساخت آن دارو با هزینه های کمتر طبق دستورات ساخت آن دارو می پرازند متعاقبا داروهای جنریک با هزینه ی کمتری به فروش می رسند .
از طرفی دیگر وقتی دارویی توسط چند کارخانه و شرکت به تولید و فروش می رسد رقابت بینشان باعث پایین آمدن قیمت دارو می شود .
پس این باور که قیمت پایین تر داروهای جنریک به دلیل ساخته شدن در کیفیت پایین و تسهیلاتی با کیفیت بد می باشد ، کاگلا غلط است و هیچ تفاوتی بین داروهای جنریک و همتای اورجینال آن ها وجود ندارد چرا کا سازمان غذا و دارو نیز استاندارد های یکسانی را برای هر دو دارو به منظور خاص در نظر می گیرد .

باور غلط دیگر د مدت اثر بخشی داروهای جنریک است که باور دارند مدت اثر بخشی این داروها طولانی تر از داروهای همتای برندشان است در صورتی در این ویژگی هم این داروها با هم برابر  هستند .
گاهی اوقات دارو های جنریک رنگ ، مزه و ترکیبات خنثی و غیرفعال متفاوتی نسبت به اورجینال خود دارند ؛ درواقع قوانین تجاری ایالات متحده ی آمریکا این اجازه را نمی دهد که داروهای جنریک ظاهری کاملا مشابه با داروهای برند و اورجینالشون داشته باشند ؛ ولی ترکیبات فعال و موثر آن ها باید کاملا یکسان باشند تا از کیفیت و اثر بخشی یکسان آن ها اطمینان حاصل شود .

مثال هایی از داروهای جنریک و همتای برند آن‌ها

  • برای مثالی از دارو های جنریک می توان دارویی برای دیابت به نام metoformin را نام برد که داروی برند همتای آن Glucophage است . ( معمولا اسامی داروهای برند را با حرف بزرگ شروع می کنند )
  • مثال دیگر دارویی برای فشار خون بالا داروی جنریک آن metoprolol و همتای برند آن Lopressor را می توان نام برد .
  • داروی جنریک رقیق کننده ی خون کومادین که داروی برند آن (نام تجاری این دارو) وارفارین می باشد .
نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید