انتشار این مقاله


چگونه آنفلوآنزا و سرماخوردگی را از هم تشخیص دهیم؟

منابع زیادی درباره سرماخوردگی و آنفولانزا صحبت می کنند چون گاها باهم اشتباه گرفته می‌شوند، اما آنفلوانزا معمولاً بدتر از سرماخوردگی است. اگر چه بیشتر افراد مبتلا به آنفولانزا پس از حدود یک هفته احساس بهبود می‌کنند، اما اگر در یک فرد عوارض ایجاد کند، بیماری ممکن است طول بکشد.

منابع زیادی درباره سرماخوردگی و آنفولانزا صحبت می کنند چون گاها باهم اشتباه گرفته می‌شوند، اما آنفلوانزا معمولاً بدتر از سرماخوردگی است. اگر چه بیشتر افراد مبتلا به آنفولانزا پس از حدود یک هفته احساس بهبود می‌کنند، اما اگر در یک فرد عوارض ایجاد کند، بیماری ممکن است طول بکشد.

آنفولانزا می‌تواند باعث شود فرد ناتوان شود،نتواند وظایف خانه‌اش را انجام دهد، یا چندین روز نتواند به بچه‌ها برسد. برخی افراد علائم شدید دارند و ممکن است به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشته باشند.

در این مقاله ما درباره اینکه آنفولانزا چقدر طول می‌کشد بحث می‌کنیم ، یک جدول از علائم رایج و اینکه چه زمانی به دکتر برای درمان مراجعه کنیم ذکر شده است.

آنفولانزا چقدر طول می‌کشد ؟

برای افرادی که عوارض جدی آنفولانزا را تجربه نمی‌کنند، علائم معمولاً ۳-۷ روز طول می‌کشد. بعضی افراد متوجه می‌شوند که علائم آنها بهبود می‌یابند و سپس دوباره بدتر می‌شوند و یا در زمان‌های خاصی مانند صبح، بدتر می‌شوند.

اگرچه تب و علائم شدید معمولاً در عرض یک هفته حل می‌شود، برخی افراد که انرژی کمتری دارند برای ۲ هفته  بیماری رادارند و ممکن است سرفه را تا ۸ هفته تجربه کنند.

آنفولانزا خطر ابتلا به آنفولانزا را کاهش می‌دهد، اما آن را از بین نمی‌برد. با این حال، افرادی که هنوز پس از دریافت واکسن بیمار می‌شوند، علائم و نشانه‌های کمتری دارند که مدت کوتاهی طول می‌کشد.

داروهای ضد ویروسی مثل oseltamivir می‌توانند طول آنفولانزا را کاهش داده و خطر عوارض جدی را کاهش دهند.

نوزادان و کودکان بسیار کم سن، بزرگ‌سالان مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی ممکن است علائمی داشته باشند که طولانی تر  شوند. این افراد نیز بیشتر به عوارض جدی آنفلوانزا مانند پنومونی و مشکلات تنفسی مستعدند.

بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، حدود ۲۰۰۰۰۰ نفر در ایالات‌متحده باید به علت آنفلوانزا هر سال به بیمارستان بروند.

بعید است که عوارض آنفلوانزا خودشان حل شوند و می‌توانند یک اورژانس پزشکی باشند. آنها ممکن است فردی را در بیمارستان نگه‌دارند. این می‌تواند هفته‌ها یا حتی ماه‌ها قبل‌تر از زمانی باشد که فرد از عوارض جدی آنفلوانزا بهبودیابد.

علائم

بر خلاف سرماخوردگی و ویروس‌های دیگر که به تدریج ظاهر می‌شوند، علائم آنفولانزا ناگهان ظاهر می‌شوند. در عرض چند ساعت، فرد ممکن است احساس کامل تب و سایر علائم را داشته باشد.

تب بالا معمولاً در آنفلوانزا بیشتر از سرماخوردگی است و اغلب قبل از سایر علائم ظاهر می‌شود.

شایع‌ترین علائم آنفلوانزا عبارت‌اند از:

  • تب بالا
  • لرز
  • درد عضلانی
  • سردرد
  • ضعف و خستگی شدید
  • سرفه خشک
  • یک گلو درد
  • استفراغ
  • احتقان

علائم در بین روزهای ۲ تا ۴ به حداکثر می‌رسند. در روز ۵، برخی افراد احساس بهتر شدن می‌کنند. چند نفر به اندازه کافی برای بازگشت به کار یا مدرسه احساس سرحالی می‌کنند.

با این وجود، مهم است که تا ۲۴ ساعت بعد از فروکش کردن تب فرد در خانه بماند. اگر تب تنها با داروهای ضد تب بهترمیشود، در خانه باقی بمانید.

در روز ۷، اکثر مردم به طور قابل‌توجهی احساس خوبی می‌کنند، اگرچه برخی هنوز هم بیمار هستند. آنفلوانزا معمولاً کمتر از یک هفته طول نمی‌کشد، بنابراین بهبودی آهسته لزوماً نشانه‌ای بد نیست. با این حال، اگر علائم بعد از یک هفته ادامه پیدا کند، بهتر است که یک دکتر را ببینید.

درمان

بهترین و موثرترین درمان برای آنفولانزا یک دارو ضد ویروس آنفولانزا است. مصرف این دارو در عرض ۲ روز از شروع بیماری ممکن است طول مدت آنفولانزا را کوتاه کند و به فرد کمک کند تا عوارض را از بین ببرد.

قبل از مصرف داروهای ضد ویروسی، فرد می‌تواند درباره خطرات و مزایای دارو با یک پزشک مشورت کند. مهم است که در مورد هر گونه مشکلات پزشکی قبلی  یا واکنش‌های دارویی با دکتر صحبت کنید، زیرا برخی افراد عوارض جانبی را هنگام مصرف داروهای ضد ویروسی تجربه می‌کنند.

آنتی بیوتیک هانمی توانند آنفلوانزا را درمان کنند. آنفولانزا یک ویروس است و آنتی بیوتیک ها فقط عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کنند.

با این حال، بعضی از مردم عفونت ثانویه به دنبال آنفلوانزا تجربه می‌کنند. کودکان به خصوص برای عفونت گوش آسیب‌پذیرند، اما بزرگ‌سالان نیز می‌توانند مبتلا شوند. اگر نشانه‌ها به طور ناگهانی تغییر کنند یا بدتر شوند، این می‌تواند به این معنی باشد که یک عفونت جدید وجود دارد که می‌تواند ویروسی یا باکتری باشد.

چگونه  به بهبودی‌مان کمک کنیم؟

استراتژی های زیر می‌تواند در سرعت بخشیدن به روند بهبود کمک کننده باشد:

  • استراحت و ماندن در رختخواب
  • اجتناب از رفتن سر کار، مدرسه یا هر جای دیگر، زیرا این کارمی تواند آنفولانزا را گسترش دهد.
  • نوشیدن مقدار زیادی مایعات. اگر تب یا استفراغ رخ داد، نوشیدن یک محلول نمکی را برای جلوگیری از کم آبی امتحان کنید.
  • استفاده از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن.
  • شستن دست‌ها اغلب برای جلوگیری از گسترش عفونت به دیگر اعضای خانواده.

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

مردم باید طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از ظهور علائم آنفلوانزا، یک پزشک را ببینند، زیرادراین زمان است که درمان‌های ضد ویروسی موثر هستند.

مهم است که اگر علائم بعد از ۷ روز بهبود نیافتند یا نشانه‌های جدیدی از قبیل درد گوش ایجاد شد به پزشک مراجعه شود.

افراد باید به دنبال درمان‌های اورژانسی باشند اگر:

  • تنفس سخت و دشوار شود
  • درد عضلانی غیرقابل‌تحمل یا به اندازه کافی شدید که باعث جلوگیری از راه رفتن شود.
  • یک کودک که تب بالاي ۱۰۴ درجه فارنهایت را تجربه کند.
  • هنگام تنفس، یک کودک یا نوزاد ایجاد صدای بلند کند و یا عضلات اطراف دنده‌هایش به سمت داخل کشیده شوند.
  • فردی که تشنج دارد ، هوشیاری‌اش را از دست بدهد، گیج به نظر برسد و یا قادر به برقراری ارتباط به طور موثر نباشد.
  • یک نوزاد زیر ۱۲ هفته تب کند
  • علائم بیماری‌های مزمن بدتر شود
  • سرگیجه شدید که پس از چند ساعت خوب نشود.
  • فرد ادرار نکند یا ادرارش کم شود.
  • علائم بهبود می‌یابند، اما پس از آن دوباره عود می‌کنند و بدتر می‌شوند

خلاصه

اکثر افراد مبتلا به آنفلوانزا علائمی دارند که بین ۳ تا ۷ روز طول می‌کشد. اگر آنها دچار عوارض شوند ممکن است برای مدت طولانی ناخوش بمانند.

هزاران نفر هر ساله از آنفلوانزا می‌میرند. کودکان، افراد مسن و یا افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند در برابر عوارض جانبی بسیار آسیب‌پذیر هستند. مردم باید آنفلوانزا را با استراحت کردن و اجتناب از مکان‌های عمومی جدی بگیرند تا زمانی که نشانه‌هایشان ناپدید شود.

با استراحت و مراقبت‌های پزشکی ممکن است حتی عوارض جدی هم بهبود یابند. هر فردی که علائم آنفلوانزا شدید دارد باید یک دکتر را ببیند. برای کاهش احتمال ابتلا مجدد به آنفولانزا، فرد هر سال می‌تواند  واکسن آنفلوانزا را بگیرد.

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید