انتشار این مقاله


مضرات ضد آفتاب؛ مواد شیمیایی موجود در ضدآفتاب، چقدر خطرناک است؟

ضد آفتاب ها چندان هم دوستِ پوست شما نیستند!

سالهاست که قبل از رفتن به بیرون از خانه، پوستتان را غرق کرم ضد آفتاب می‌کنید. با این وجود، یافته‌های مرکز غذا و دارو در مورد مضرات ضد آفتاب حاکی از آن است که ترکیبات شیمیایی موجود در این کرم‌ها به میزان زیادی جذب خون شده و اثرات سمی از خود برجای می‌گذارد. سطح این مواد شیمیایی که به صورت اسپری، کرم و یا لوسیون روی پوست استفاده می‌شود، تا چهار روز بعد ازاستفاده، در جریان خون به طور چشمگیری بالاست.

به گفته‌ی دکتر کاناد شینکای، درماتولوژیست دانشگاه پزشکی کالیفرنیا، این سطوح به مراتب خیلی بیشتر از آستانه تنظیم FDA است که برای انجام مطالعات دقیق، داروهای موضعی موردنیاز است. اگر چه، متخصصان علی‌رغم این تحقیقات، همچنان مصرف کرم ضد آفتاب را توصیه می‌کنند، زیرا مضرات اشعه‌ی خورشید بیشتر از مضرات کرم ضد آفتاب است. شینکا در این مورد می‌گوید:

من نگران این هستم که مردم دیگر از کرم ضد آفتاب استفاده نکنند. ما می‌دانیم که اشعه‌ی فرابنفش خورشید اثرات زیان آوری بر پوست داشته و ریسک آفتاب سوختگی، ملانوما و سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

دکتر میشل گرین، درماتولوژیست بیمارستان Lenox Hill نیویورک، اعلام می‌کند که پزشکان نباید به خاطر نتایج یک مطالعه، مردم را به عدم استفاده از کرم ضد آفتاب تشویق کنند.

مضرات ضد آفتاب بر سیستم هورمونی

مطالعه‌ای که با سرپرستی دکتر David Strauss بر روی مضرات ضد آفتاب انجام گرفته است، در ۶ می ۲۰۱۹ در ژورنال American Medical Association چاپ شده است. اکثر ضد آفتاب‌های تولید شده، دارای ترکیبات شیمیایی نظیر Oxybenzone، Avobenzone و Octocrylene هستند که فرابنفش را جذب کرده و به گرما تبدیل می‌کنند.

محققان سازمان FDA در نمونه‌های حیوانی به این نتیجه رسیدند که ماده‌ی Oxybenzone احتمالا سیستم هورمونی انسان‌ها را مختل می‌کنند. این مولکول‌ها، حلقه‌های شیمیایی بوده که مسئول جذب نور هستند. این حلقه‌های شیمیایی در ساختار اغلب هورمون‌ها نیز وجود دارد، لذا احتمالا وارد سلول‌های بدن انسان می‌شوند. Oxybenzone در شیر انسان، مایع آمنیوتیک، ادرار و خون یافت می‌گردد.

برای این مطالعه، ۲۴ نفر از بزرگسالان به صورت تصادفی انتخاب شدند که ضد آفتاب را به شکل کرم، اسپری و یا لوسیون روی یک سوم سطح بدنشان استفاده می‌کردند. در طول یک هفته، از هر فرد ۳۰ نمونه‌ی خونی برداشته شد تا میزان جذب ضد آفتاب اندازه‌گیری شود. آنان دریافتند که سطح مواد oxybenzone, avobenzone, octocrylene و ecamsule بعد از مصرف ضدآفتاب، به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

حتما دلیل قانع کننده‌ای برای انجام این مطالعه وجود دارد؛ چون مردم گمان می‌کنند هر ماده‌ی دارویی و بهداشتی که وجود دارد، تست شده، ایمن و موثر است! ولی این موضوع هیچ‌وقت درباره مضرات ضد آفتاب‌ بررسی نشده است.

به گفته‌ی دکتر رامان مادان، درماتولوژیست دانشگاه هانتینگتون، اطلاعات واقعی بیشتری در این مطالعه مورد نیاز است. به این دلیل که این موضوع به تازگی مطرح شده و در مقیاس کمی مورد آزمایش قرار گرفته است. همچنین، نتایج مطالعات در نمونه‌های آزمایشگاهی محدود و افراد عادی که کرم ضدآفتاب مصرف می‌کنند، متفاوت خواهد بود، زیرا میزان قرارگیری در معرض نور آفتاب و مقدار ضدآفتاب مصرفی، در افراد متفاوت است.

هدف شرکت‌های تولید کننده‌ی کرم‌های ضد آفتاب، درماتولوژیست‌ها و FDA، منتظر نتایج قطعی این تحقیقات هستند، هرچند مراقبت از انسان‌ها در برابر اشعه‌های مضر خورشید، هدف اصلی آنهاست. مضرات ضد آفتاب هر چقدر هم باشد، به احتمال زیاد کمتر از مضرات نور خورشید خواهد بود!

گزینه‌های پیشنهادی

مسئولین FDA در نوامبر ۲۰۱۹ از شرکت‌های تولید کننده‌ی کرم ضدآفتاب خواستند که همه‌ی اطلاعات مربوط به محصولات خود را ارائه دهند، ازجمله ارزیابی جذب سیستمیک، ریسک بروز سرطان، میزان ترکیبات شیمیایی به کار رفته در محصول و اثرات آن بر سیستم هورمونی و تولید مثل. این کار باعث می‌شود تا سازنده‌ها بیشتر بر قوانین دارویی و بهداشتی پایبند باشند.

افرادی که از مضرات ضد آفتاب و مواد شیمیایی آنها واهمه دارند، می‌توانند از ضدآفتاب‌های معدنی استفاده کنند. این نوع ضدآفتاب‌ها بیشتر حاوی زینک‌اکساید و تیتانیوم دی‌اکسید هستند که باعث برگشت نور خورشید شده و جذب پوست نمی‌شوند. بی‌خطر بودن ضدآفتاب‌های معدنی میبتنی بر شواهد می‌باشد.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید