انتشار این مقاله


شیرین‌کننده‌ها باعث چاقی می‌شوند!

شیرین‌کننده‌های نوشابه های رژیمی ممکن است باعث چاقی شود‌! آسپارتام جایگزین قند به عنوان یک شیرین کننده در بسیاری از غذاها و نوشیدنی های آماده، به خصوص نوشابه رژیمی استفاده می‌شود. اکثر کسانی که در تلاش برای از دست دادن وزن هستند آن را به عنوان کاهش دهنده مقدار کالری موجود در مواد غذایی استفاده […]

شیرین‌کننده‌های نوشابه های رژیمی ممکن است باعث چاقی شود‌!
آسپارتام جایگزین قند به عنوان یک شیرین کننده در بسیاری از غذاها و نوشیدنی های آماده، به خصوص نوشابه رژیمی استفاده می‌شود. اکثر کسانی که در تلاش برای از دست دادن وزن هستند آن را به عنوان کاهش دهنده مقدار کالری موجود در مواد غذایی استفاده می‌کنند. با این حال، تحقیقات جدید نشان می‌دهد شیرین کننده ممکن است برای کاهش وزن بی اثر و حتی ممکن است اثر معکوس داشته باشد.

بعضی از تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه (حتی قابل قبول) آسپارتام، که توسط اداره غذا و دارو ایالات متحده (FDA) تنظیم شده است، ممکن است شما را گرسنه تر و منجر به افزایش وزن شود.

مطالعات دیگر در جوندگان نشان داده اند که در مقایسه با شکر، شیرین کننده هایی مانند ساخارین و آسپارتام باعث افزایش وزن به جای کاهش وزن می‌شود.
دلایل این اتفاق که چرا شیرین کننده ها باعث افزایش وزن میشوند هنوز مشخص نیست.

مطالعه مصرف آسپارتام در موش

از محصولات تجزیه آسپارتام فنیل آلانین و یک مهار کننده آنزیم روده به نام آلکالین فسفاتاز روده (IAP) است. که برای جلوگیری از سندرم متابولیک در موش شناخته میشوند.

سندرم متابولیک یک نام عمومی است که به گروهی از نشانه های مرتبط با دیابت نوع ۲ شامل بیماری های قلبی عروقی و چاقی داده می‌شود.
از تحقیقات و رابطه های بدست امده پژوهشگران معتقد هستند اسپارتام با مهار فنیل الانین باعث ایجاد سندرم متابولیکی در موش ها می شود.
اسپارتام باعث کاهش وزن نمی‌شود.و همچنین در ازمایش های انجام شده موش هایی که در رژیم غذایی ان ها از شیرین کننده ها استفاده شده از موش هایی که شیرین کننده استفاده نکرده بودند قند خون بالاتری داشتند.
اسپارتام انزیمی که از سندرم چاقی جلوگیری می کند را مهار می کند.
در داخل بدن انسان اسپارتان متابولیزه و به فنیل الانین و اسید اسپارتیک و متانول تجزیه می شود. فنیل الانین و اسپارتیک اسید در بسیاری از غذا های پروتئینی یافت می شود.
اسپارتان مانع از بروز مزیت انزیم IAP می شود.
هرچند محققان اضافه می کنند شاید فاکتور های دیگری نیز نقش داشته باشند. ولی یافته ها به روشنی نشان می دهد که اسپارتام مانع فعالیت IAP می شود.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید