انتشار این مقاله


چگونه آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند گسترش سرطان ریه را سرعت بخشند؟

چند سال پیش با انتشار تحقیقی، بحث‌های زیادی میان دانشمندان صورت گرفت. بر اساس این تحقیق، آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E می‌توانند سرطان ریه را تهاجمی‌تر سازند. این موضوع، باور به ضد سرطانی بودن آنتی‌اکسیدان‌ها را تغییر داد. اخیراً دو تحقیق به صورت مستقل در آمریکا و سوئد صورت گرفته است. در این تحقیقات بیان می‌شود […]

چند سال پیش با انتشار تحقیقی، بحث‌های زیادی میان دانشمندان صورت گرفت. بر اساس این تحقیق، آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E می‌توانند سرطان ریه را تهاجمی‌تر سازند. این موضوع، باور به ضد سرطانی بودن آنتی‌اکسیدان‌ها را تغییر داد. اخیراً دو تحقیق به صورت مستقل در آمریکا و سوئد صورت گرفته است. در این تحقیقات بیان می‌شود که چگونه سلول‌های سرطانی ریه، از آنتی‌اکسیدان‌ها جهت گسترش به بخش‌های دیگر بدن استفاده می‌کنند. سرطان ریه کشنده‌ترین نوع سرطان است که دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند با استفاده از نتایج این تحقیق، درمان جدیدی علیه این بیماری بیابند. سلول‎‌های سرطانی برای رشد سریع و متاستاز، مقدار زیادی گلوکز و قند نیاز دارند. برای رفع این نیاز، سلول‌های سرطانی باید متفاوت از سلول‌های غیرسرطانی، انرژی خود را تامین کنند. این مکانیسم سریع تامین انرژی، معایبی نیز دارد. دراین مکانیسم، مولکول‌هایی که رادیکال‌های آزاد اکسیژن نامیده می‌شوند نیز ساخته می‌شود که استرس شیمیایی قابل توجهی را به سلول‌ها اعمال می‌کند.

در مطالعات جدید، دانشمندان از موش و بافت انسانی استفاده کردند تا نحوه‌ی تاثیر آنتی‌اکسیدان‌ها در گسترش سلول‌های سرطانی ریه را بررسی کنند. دانشمندان آمریکایی در تحقیق متوجه شدند که با ایجاد دو جهش ژنتیکی در سلول‌های سرطانی ریه، با استفاده از آنتی‌اکسیدان‌های درون سلولی بر استرس اکسیداتیو غلبه کرده و متاستاز یابد. در عین حال دانشمندان سوئدی دریافتند که سلول‌های سرطانی ریه با استفاده از اکسیدان‌هایی که از رژیم غذایی بدست می‌آیند، همان نتایج را نشان می‌دهد.

در هردوی این تحقیقات برتاثیر کاهش استرس اکسیداتیو روی پروتئین‌های BTB و BACH1 تمرکز شده‌است. به نظر می‌رسد که کاهش استرس اکسیداتیو از طریق آنتی‌اکسیدان‌ها، می‌تواند پایداری BACH1 را افزایش دهد و در سلول‌های سرطانی ریه تجمع یابد. BACH1 فرآیندهایی را که منجر به متاستاز می‌شود، تشدید می‌کند.

Thales Papgiannakopoulos دانشیار پاتولوژی دانشگاه نیویورک می‌گوید:

این نتایج نشان داد که بالاخره طلسم شکست و این باور که آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E می‌تواند از هر نوع سرطانی جلوگیری کند، اشتباه است.

سرطان ریه می‌تواند از طریق گره‌های لنفاوی به مغز و سایر بخش‌های بدن متاستاز دهد. متاستاز علت اصلی خطرناک بودن بیماری سرطان است. بدون متاستاز، افراد کمی بر اثر سرطان خواهند مرد

دو نوع مهم از سرطان ریه وجود دارد: سلول‌های کوچک و سلول‌های غیرکوچک

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که فقط حدود ۳۰درصد از سلول‌های غیرکوچک سرطانی رشد می‌کنند. زیرا این سلول‌ها تنها یک نوع از دو نوع جهشی را که باعث ارتقا تولید آنتی‌اکسیدان‌ها می‌شوند، انجام می‌دهد. یکی از این جهش‌ها، میزان پروتئین‌های NRF2 را افزایش می‌دهد. این پروتئین با فعال کردن ژن‌ها، به سلول‌های سرطانی در تولید آنتی‌اکسیدان‌ها کمک می‌کند. جهش دیگر باعث کاهش پروتئین KEAP1 می‌شود. این پروتئین تخریب NRF2 را تشدید می‌کند.

MArtin Bergo می‌گوید:

هم‌اکنون ما اطلاعات مهم و جدیدی درباره‌ی متاستاز سرطان ریه در اختیار داریم. این موضوع یافتن درمان جدید مانند مهار BACH1 را ممکن ساخته است. متاستاز تهاجمی که از طریق آنتی‌اکسیدان‌ها ایجاد می‌شود، می‌تواند با توقف تولید BACH1 مهار شود. مهار آنزیم‌های دیگر مانند همواکسیژناز که در ارتباط با BACH1 است، نیز می‌تواند فرآیند متاستاز را محدود سازد.

Thales Papagiannakopoulos می‌گوید:

در بیماران مبتلا به سرطان ریه، مصرف ویتامینE می‌تواند متاستاز سرطان را به همان میزانی افزایش دهد که جهش‌های NRF2 و KEAP1 افزایش می‌دهد.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید