انتشار این مقاله


چگونه نوارهای سفید کننده می‌توانند به دندان‌های شما آسیب بزنند؟

دندان‌ها بخش مهمی از ظاهر فیزیکی برای بسیاری از مردم هستند، و آن‌ها می‌خواهند یک لبخند سفید روشن را نشان دهند. با این حال، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بسیاری از محصولات سفید کننده دندان می‌توانند به دندان آسیب برسانند. مطالعات نشان داده‌اند که اغلب دندان‌های انسان به طور طبیعی به سفیدی مروارید نمی‌شوند. […]

دندان‌ها بخش مهمی از ظاهر فیزیکی برای بسیاری از مردم هستند، و آن‌ها می‌خواهند یک لبخند سفید روشن را نشان دهند. با این حال، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بسیاری از محصولات سفید کننده دندان می‌توانند به دندان آسیب برسانند.

مطالعات نشان داده‌اند که اغلب دندان‌های انسان به طور طبیعی به سفیدی مروارید نمی‌شوند. در حقیقت، اغلب دندان‌ها رنگ‌های مختلفی دارند و رنگ‌های متمایل به زرد دارند. دندان‌ها به طور یکنواخت رنگی نیستند.

با این وجود، یک ایده وجود دارد – که به خصوص در جوامع آمریکای شمالی برجسته است – که دندان‌های کاملا سفید نماد زیبایی و مراقبت از خود هستند.

به همین دلیل، بسیاری از مردم سفید شدن دندان خود را چه به وسیله ی خود و چه با کمک یک دندان‌پزشک زیبایی انتخاب می‌کنند.

گزارش‌ها آمار حاکی از آن است که حدود ۴۰.۵ میلیون نفر در آمریکا از محصولات سفید کننده دندان در سال ۲۰۱۸ استفاده کردند.

مطالعات مختلف نشان می‌دهند که محصولات سفید کنندگی که حاوی آب‌اکسیژنه هستند، می‌توانند سلامتی دندان را به خطر بیاندازند.


مقاله مرتبط: سفید کردن دندانها


محققان از دانشگاه Stockton در گالووی برای فهمیدن این که چگونه آب‌اکسیژنه به دندان‌ها آسیب می‌زند و کدام بخش از یک دندان مورد حمله قرار میگیرد مطالعاتی انجام دادند.

 این تحقیق که توسط کلی کینان، استادیار شیمی در دانشگاه Stockton انجام شد، در جلسه زیست‌شناسی آزمایشی سال ۲۰۱۹ مورد استفاده قرار خواهد گرفت، که بخشی از نشست سالانه جامعه آمریکا برای بیوشیمی و زیست‌شناسی مولکولی در اورلاندو، فلوریدا است.

سفید کننده به لایه حساس حمله می‌کند

به طور خاص، محققان به این که چگونه نوارهای سفید کننده‌ای که مردم آن را می­خرند، می تواند به یکی از سه لایه دندان آسیب برساند توجه کردند.

نوارهای سفید کننده دندان‌پزشکی به طور معمول حاوی آب‌اکسیژنه به عنوان عامل اصلی فعال هستند. این ماده یک عامل اکسید کننده است که برخی از مردم از آن به عنوان یک ضدعفونی کننده استفاده می‌کنند، اگرچه افراد بیشتری ممکن است آن را به عنوان یک عامل رنگ آمیزی بدانند. این همچنین ماده اصلی است که مردم برای سفید کردن مو ها به کار می‌برند.

اگر فرد با استفاده بیش از حد از این ماده رنگ مو را روشن کند، می‌تواند منجر به “آسیب قابل‌توجهی” به موها و پوست سر شود.

حالا، کینان و تیمش کشف کرده‌اند که چگونه آب‌اکسیژنه به عاج، لایه میانی دندان آسیب می­رساند. یک دندان حاوی سه لایه مختلف است: یک لایه خارجی مینای براق، یک لایه عاج در وسط، و یک لایه درونی که به طور عمده بافت ارتباطی است و به حفظ سلامت دندان کمک می‌کند.

 آب‌اکسیژنه از طریق سوراخ کردن، ممکن است از مینا بگذرد و به عاج نفوذ کند که حاوی حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد از پروتئین کلاژن است.

محقق اضافه می‌کند: ” ما در این مطالعه تلاش کردیم تا بفهمیم که آب‌اکسیژنه در واکنش به کلاژن چه می‌کند، ما از همه­ی دندان‌ها برای این مطالعات استفاده کردیم و بر روی تاثیر آب‌اکسیژنه بر روی پروتئین‌ها تمرکز کردیم.”

کینان و تیم متوجه شدند که کلاژن موجود در عاج در زمانی که در معرض آب‌اکسیژنه  قرار می­گیرد، تکه‌تکه می‌شود و منجر به از دست رفتن انبوه کلاژن در این لایه می‌شود.

نتایج ما نشان داد که درمان با غلظتی از هیدروژن پراکسید مانند آن‌هایی که در نوارهای سفید کننده‌ یافت می‌شوند کافی است تا پروتئین کلاژن اصلی ناپدید شود، که احتمالا ناشی از تشکیل بسیاری از قطعات کوچک‌تر است.

تیم هنوز مطمئن نیست که آیا این آسیب دائمی است یا هیچ راهی برای معکوس کردن آن وجود ندارد. در آینده، محققین همچنین قصد دارند بفهمند که آیا آب‌اکسیژنه ایجاد شده تنها کلاژن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، یا اینکه پروتئین‌های دیگر را نیز شامل می‌شود.

امین موسوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید