انتشار این مقاله


آیا غذاهای تند با خطر زوال عقل ارتباطی دارند؟

یک مطالعه که در جمعیت چینی‌ها انجام شده است، ارتباط جالبی را بین مصرف فلفل قرمز و افزایش خطر زوال عقل کشف کرده است.

یک مطالعه که در جمعیت چینی‌ها انجام شده است، ارتباط جالبی را بین مصرف فلفل قرمز و افزایش خطر زوال عقل کشف کرده است.

بسیاری از جمعیت‌های سراسر جهان، فلفل‌های تند را به غذاهای محلی خود اضافه می‌کنند تا طعم غذا را تقویت کنند و تجربه‌ی آشپزی قوی‌تری به وجود آورند.

ولی آیا فلفل‌های تند سالم هستند یا خطراتی را برای سلامتی ایجاد می‌کنند؟ تندترین فلفل‌های جهان، از جمله Carolina Reaper باعث ایجاد آسیب‌های جدی و ناگهانی می‌شوند.

برای مثال در سال  2018 در ایالات متحده، مردی در مسابقه‌ی خوردن فلفل‌های تند، یک فلفل Carolina Reaper را خورد که در نهایت با سردردی برق‌آسا به اتاق اورژانس منتقل شد.

با این حال اکثر مردم، به انواع شدیدا تند این سبزیجات دسترسی ندارند. در عوض در بیشتر غذاها، گونه‌های ملایم‌تر فلفل وجود دارد؛ از جمله jalapeños، فلفل cherry، فلفل کاین، Scotch bonnets و habaneros. (البته برخی از این فلفل‌ها نیز به شدت تند هستند)

مطالعه‌ی قبلی در مورد اثرات احتمالی فلفل‌های قرمز بر روی سلامتی، به طور کلی یافته‌های مثبتی داشته است. برای مثال، یک مطالعه‌ی وسیع کوهورت در سال ۲۰۱۷ نشان داد که خوردن فلفل‌ قرمز تند، مرتبط با کاهش خطر مرگ و میر است.

ماده‌ی فعال موجود در فلفل‌ها که آن‌ها را تند می‌کند، capsaicin است؛ بنابراین به احتمال زیاد، این ترکیب نقش اصلی را در اثر احتمالی فلفل‌های تند بر روی سلامتی ایفا می‌کند.

بر خلاف یافته‌های امیدوارکننده در مورد ارتباط بین فلفل‌ قرمز و میزان مرگ و میر، هیچ مطالعه‌ای در انسان‌ها به طور جدی بررسی نکرده است که چگونه این سبزیجات تند بر روی زوال عقل اثر می‌گذارند.

امروزه یافته‌های یک مطالعه‌ی کوهورت طولی در جمعیتی وسیع از مردم چینی نشان می‌دهد که مصرف مداوم مقادیر زیادی فلفل قرمز می‌تواند باعث تسریع افول امور شناختی و افزایش خطر زوال عقل شود.

این مطالعه –که در مقاله‌ای در مجله‌ی Nutrients به چاپ رسیده است- شامل ۴.۵۸۲ شرکت‌کننده‌ی چینی بود که بیش از ۵۵ سال سن داشتند. تیم تحقیقاتی توسط دکتر Zumin Shi، از دانشگاه قطر در Doha، رهبری شد.

مصرف بیش از ۵۰ گرم فلفل قرمز در روز باعث ایجاد خطرات بالاتری می‌شود!

Zumin خاطر نشان می‌کند:

در مطالعات قبلی ما ثابت شد است که مصرف فلفل قرمز برای وزن بدن و فشار خون مفید است. با این حال در این مطالعه، ما اثرات معکوس آن را بر روی امور شناختی افراد مسن مشاهده کردیم.

محققان دریافتند خطر زوال عقل در افرادی که روزانه بیش از ۵۰ گرم فلفل قرمز به صورت منظم مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که کمتر از این مقدار فلفل قرمز مصرف می‌کنند، ۲ برابر بیشتر است.

محققان در مقاله‌ی خود ذکر کرده‌اند:

از نظر رژیم غذایی، مصرف فلفل قرمز شامل فلفل‌های قرمز تازه و خشک‌شده است؛ ولی شامل فلفل دلمه‌ای یا فلفل سیاه نمی‌شود.

هم‌چنین تیم پژوهشی متوجه شد شرکت‌کنندگانی که معمولا مقادیر بیشتری فلفل قرمز مصرف می‌کنند، درآمد مالی و شاخص توده‌ی بدنی کمتری دارند. هم‌چنین آن‌ها در مقایسه با افرادی که مقادیر کمتری فلفل قرمز مصرف می‌کنند، فعالیت فیزیکی کمتری دارند.

به علاوه، محققان نشان دادند افرادی که شاخص توده‌ی بدنی سالمی دارند نسبت به افرادی که از لحاظ بالینی اضافه وزن دارند، حساسیت بیشتری به capsaicin دارند. تیم پژوهشی اضافه می‌کند که حساسیت بالاتر می‌تواند بیان‌کننده‌ی این باشد که چرا این افراد در معرض خطر بالاتر زوال عقل قرار دارند.

هم‌چنین Zumin و همکاران مشاهده کردن افرادی که فلفل قرمز بیشتری می‌خورند، نسبت به افرادی که فلفل قرمز نمی‌خورند، جوان‌تر هستد. محققان یادداشت می‌کنند:

به علاوه، هیچ ارتباطی بین مصرف فلفل قرمز و شاخص توده‌ی بدنی یا فشار خون در این جمعیت وجود نداشت؛ بنابراین ممکن است افراد مسنی که در این جمعیت هستند، به خاطر بیماری مزمن از مصرف فلفل قرمز خودداری کرده باشند.

عامل دیگری که به نظر می‌رسد در میزان مصرف فلفل قرمز شرکت‌کنندگان نقش داشته باشد، سطح آموزش آن‌ها است. محققان در قسمت نتیجه‌گیری این مقاله یادداشت کردند:

در مطالعه‌ی ما، تفاوت چشمگیری در میزان مصرف فلفل قرمز در بین افرادی با سطوح آموزشی متفاوت وجود داشت. بنابراین ممکن است این تاثیر عجیب آموزش، به درک ارتباط بین مصرف فلفل قرمز و عملکردهای شناختی کمک کند.

به همین علت، محققان پیشنهاد می‌کنند که کارآزمایی‌های بیشتری باید انجام شود تا ارتباط بین سطح آموزشی، مصرف فلفل قرمز و خطر زوال عقل بررسی شود.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید