انتشار این مقاله


برای افزایش اشتها، زمان غذا خوردن یک آینه مقابلتان قرار دهید!

غذا خوردن در مقابل یک آینه ، باعث می شود مواد غذایی خوش طعم‌تر تصور شوند.

طبق مطالعه‌ای که در Physiology & Behavior منتشر شده‌است، محققان دانشگاه ناگویا نشان داده‌اند که غذا خوردن در مقابل یک آینه یا حتی دیدن عکسی از خودتان در موقع غذا خوردن باعث می‌شود، دریافت مواد غذایی را افزایش می‌دهد.

مردم وقتی دست جمعی غذا می‌خورند، نسبت به زمانی که تنها غذا می‌خورند، غذا را خوش مزه‌تر می‌دانند و بیشتر از ظرف غذایشان می‌خورند. به این اتفاق که به خوبی نیز اثبات شده است، تسهیل اجتماعی غذا خوردن می‌گویند، اما دلیل این اتفاق هنوز کاملا مشخص نشده‌ است. در حال حاضر محققان دانشگاه ناگویا کشف کرده‌اند که همین اثر را به تنهایی و با قرار دادن یک آینه در مقابل خود می‌توان ایجاد کرد.

Ryuzaburo Nakata می‌گوید:

ما می‌خواستم حداقل چیزی را که برای ایجاد تسهیل اجتماعی غذا خوردن لازم است پیدا کنیم و بدانیم که آیا شخصی دیگر واقعاً باید حضور فیزیکی داشته‌باشد؟

مطالعه نشان داد زمانی که افراد تصویر خود را در آینه می‌بینند، بیشتر از زمانی که مانیتور تصویر یک دیوار را به آن‌ها نشان می‌دهد، از غذایشان می‌خورند.

از آنجا که قبلا مشخص شده‌ است افراد مسن معمولاً کمتر برای غذا خوردن در جمع حاضر می‌شوند، این محققان کارشان را با گروهی از افراد مسن داوطلب شروع کردند و زمانی که به نتایج مثبتی دست یافتند، آزمایش را با گروهی از افراد جوان‌تر تکرار نموده و مشاهده کردند که این نتایج مثبت به افراد مسن محدود نمی‌شود.

در بررسی‌ دیگری زمانی که محققان یک تصویر از غذا خوردن به فرد نشان دادند یا یک آینه در مقابل او قرار دادند، تعداد دفعات و مقدار غذا خوردن فرد افزایش یافت. نتیجه‌ی این بررسی در افراد مسن نشان‌دهنده‌ی ارتباط  دریافت مواد غذایی با کیفیت زندگی‌شان نیز بود، همچنین مشخص شد تنها غذا خوردن، از دست دادن اشتها و افسردگی را به دنبال دارد.

نتایج این تحقیق می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد مسن و افرادی که عزیزانشان را از دست داده‌اند کمک کند.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید