انتشار این مقاله


۱۵ نشانه‌ی سرطان که باید بدانید

در این مقاله، دکتر مجازی به شما علائم احتمالی سرطان را نشان می‌دهد.

از توده‌ها و قرمزی تا کاهش وزن و خستگی، در این مقاله، دکتر مجازی به شما علائم احتمالی سرطان را نشان می‌دهد. این نشانه‌ها چه معنی دارند و چه زمانی باید با دکتر خود تماس بگیرید؟

تغییرات در پوست

یک خال جدید در پوست شما و یا تغییر اندازه، شکل یا رنگ آن می‌تواند نشانه‌ای از سرطان پوست باشد. و همچنین خال‌هایی که شبیه خال‌های دیگر در بدن شما به نظر نمی‌رسند. اگر علائم غیر معمولی دارید، از پزشک خود بخواهید تا آن را چک کند. پزشک معاینه‌ای را انجام خواهد داد و ممکن است یک قطعه کوچک (به نام بیوپسی) را بردارد تا دقیق‌تر دنبال سلول‌های سرطانی بگردد.

سرفه‌های دردناک

اگر سیگار نمی‌کشید، احتمال بسیار کمی وجود دارد که سرفه دردناک نشانه‌ای از سرطان باشد. معمولا، این سرفه‌ها به علت آبریزش از عقب بینی، آسم، ریفلاکس اسید یا یک عفونت ایجاد می‌شوند. اما اگر این سرفه‌ها قطع نشد یا خون سرفه کردید، مخصوصا اگر سیگاری هستید، به پزشک خود مراجعه کنید. او ممکن است موکوز ریه‌ها تست کند یا عکس رادیولوژی قفسه سینه را برای سرطان ریه بررسی کند.

تغییرات پستان

بیشتر تغییراتی که در پستان رخ می‌دهند سرطان نیستند. با این حال، مهم است که با پزشک خود در مورد آن‌ها صحبت کنید و این تغییرات را بررسی کنید. پزشک‌تان را در مورد هر گونه توده، تغییرات نوک پستان یا ترشحات آن، قرمزی یا ضخیم شدن و یا درد در سینه آگاه کنید. او معاینه‌ای را انجام خواهد داد و ممکن است  ماموگرام، MRI یا شاید بیوپسی را پیشنهاد کند.

نفخ

ممکن است به دلیل رژیم غذایی یا حتی استرس، احساس سیری و نفخ داشته باشید. اما اگر این احساس بهبودی نداشته باشد یا خستگی، کاهش وزن یا درد پشت هم داشته باشید، آن را حتما چک و بررسی کنید. نفخ مکرر در زنان ممکن است نشانه سرطان تخمدان باشد. پزشک شما می‌تواند معاینه لگن را برای جستجوی علت انجام دهد.

مشکل در هنگام دفع ادرار

بسیاری از مردان هر چه مسن‌تر می‌شوند مسائل و مشکلات مربوط به ادرار در آن‌ها پیش می‌آید، مانند نیاز به دفع ادرار مکرر، نشت یا جریان ضعیف. معمولا این‌ها نشانه‌هایی از وجود پروستاتی بزرگ است اما می‌تواند به معنی سرطان پروستات نیز باشد. پزشک خود را برای معاینه و شاید آزمایش خونی خاص به نام PSA ملاقات کنید.

تورم غدد لنفاوی

شما غده‌های کوچک لوبیا شکلی را در گردن، زیر بغل و مکان‌های دیگر بدن خود دارید. هنگامی که این غدد متورم می‌شوند، اغلب بدان معنی است که شما در حال مبارزه با یک عفونت مانند گلو درد ناشی از سرماخوردگی و تب هستید. برخی از سرطان‌ها مانند لنفوم و لوسمی نیز می‌توانند این نوع تورم را ایجاد کنند. با پزشک خود صحبت کنید تا علت را دقیقا مشخص کند.

خون وقتی از دست‌شویی استفاده می‌کنید

اگر بعد از رفتن به توالت خون مشاهده کنيد، بهتر است با پزشک خود صحبت کنيد. خون در مدفوع احتمال دارد که ناشی از خونریزی از ورید‌های متورم و ملتهب به نام هموروئید به وجود آید، اما احتمال این وجود دارد علت سرطان کولون باشد. خون در ادرار می‌تواند مشکلی مانند عفونت ادراری باشد، اما ممکن است سرطان کلیه یا مثانه نیز علت این امر باشد.

تغییرات بیضه

اگر متوجه یک توده یا تورم در بیضه‌ها شدید، حتما باید بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید. توده‌ای بدون درد شایع‌ترین نشانه سرطان بیضه است. هر چند گاهی اوقات ممکن است یک مرد فقط احساس سنگینی در شکم یا اسکروتوم داشته باشد یا فکر کند که بیضه‌هایش بزرگ‌تر شده‌اند. پزشک یک معاینه فیزیکی از منطقه انجام خواهد داد و ممکن است از سونوگرافی استفاده کند تا ببیند آیا تومور یا مشکل دیگری وجود دارد یا نه.

مشکل در بلع

سرماخوردگی، ریفلاکس اسید و یا حتی بعضی از داروها می‌توانند گاهی اوقات بلعیدن را مشکل کنند. اگر با گذشت زمان و با استفاده از آنتی‌اسیدها این مشکل بهتر نشود، به پزشک خود مراجعه کنید. بلع مشکل می‌تواند نشانه‌ای از سرطان در گلو یا لوله بین دهان و معده باشد که مری نامیده می‌شود. دکتر شما معاینات و آزمایش‌هایی مانند رادیوگرافی با باریوم را انجام می‌دهد که در آن شما یک مایع چسبناک را می‌بلعید تا گلو به وضوح بر روی تصویر نشان داده شود.

خونریزی غیرمعمول واژینال

خونریزی که بخشی از دوره قاعدگی شما نیست می‌تواند علل بسیاری داشته باشد، مانند فیبروئیدها و حتی برخی از انواع داروهای ضدبارداری. اما اگر خونریزی بین قاعدگی، پس از رابطه جنسی یا ترشح خونی صورت گرفته باشد به پزشک خود اطلاع دهید. او سرطان رحم، گردن رحم یا واژن را بررسی خواهد کرد. اطمینان حاصل کنید که اگر بعد از یائسگی خونریزی داشته باشید پزشک را از این موضوع آگاه کنید. این امر طبیعی نیست و باید بلافاصله بررسی شود.

مسائل مربوط به دهان

از بوی بد دهان تا زخم‌ها، اغلب تغییرات دهان جدی نیستند. اما اگر در دهانتان قسمت‌ها و یا زخم‌های سفید یا قرمز داشتید که در عرض چند هفته خوب نشدند، به خصوص اگر سیگار می‌کشید، به پزشک خود مراجعه کنید. این‌ها ممکن است نشانه‌ای از سرطان دهان باشد. چیزهای دیگری که باید به دنبالش بگردید: یک توده در گونه، مشکل حرکت فک، یا درد دهان.

کاهش وزن

البته که می‌توانید زمانی که روش خوردن یا ورزش خود را تغییر دادید لاغر شوید. همچنین در اثر مسائل دیگری مانند استرس یا مشکل تیروئید نیز کاهش وزن می‌تواند رخ دهد. اما طبیعی نیست که ۱۰ پوند یا بیشتر را بدون انجام هیچ کاری از دست بدهید. احتمال این وجود دارد که این مورد از اولین نشانه‌های سرطان پانکراس، معده، مری یا ریه باشد.

تب

تب معمولا چیز بدی نیست. گاهی اوقات فقط نشانه‌ی این است که بدن شما در حال مبارزه با عفونت است. همچنین می‌تواند اثر جانبی برخی از داروها باشد. اما تبی که از بین نمی‌رود و علت مشخصی ندارد، می‌تواند نشانه‌ای از سرطان خون مانند لوسمی یا لنفوم باشد.

سوء هاضمه یا سوزش سر دل

تقریبا هر کسی گاهی اوقات این احساس سوزش را اغلب به دلیل رژیم غذایی یا استرس خود تجربه می‌کند. اگر تغییرات شیوه زندگی مفید واقع نمی‌شود و سوء هاضمه شما متوقف نمی‌شود، پزشک ممکن است بخواهد برخی از آزمایش‌ها را انجام دهد تا علت را جستجو کنند که می‌تواند نشانه‌ای از سرطان معده باشد.

خستگی

بسیاری از چیزها می‌تواند شما را خسته کند و بسیاری از آن‌ها جدی نیستند. اما خستگی یکی از نشانه‌های اولیه برخی از سرطان‌ها، مانند لوسمی است. برخی از سرطان‌های کولون و معده می‌توانند باعث خونریزی شوند که شما نمی‌توانید آن را ببینید، و این خونریزی می‌تواند باعث احساس خستگی در شما شود. اگر تمام وقت خسته و بی‌حالیت و استراحت کمکی نمی‌کند، با پزشک خود صحبت کنید.

 

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید