انتشار این مقاله


راهنمای بارداری: هفته‌های اول و دوم

برای آشنایی با هفته به هفتۀ بارداری خود و شناخت نیازهای لازم با دکتر مجازی همراه شوید.

هفتۀ اول

در هفتۀ اول بارداری، شما عملا باردار نیستید! در واقع دورۀ پریودتان شروع می‌شود. هفتۀ اول بارداری از اولین روز چرخۀ قاعدگی آغاز می‌شود. اگرچه هنوز حاملگی رخ نداده است، اما این هفته جزء ۹ ماه بارداری به شمار می‌رود.
بارداری از اولین روز آخرین دورۀ قاعدگی حساب می‌شود، درنتیجه پزشکان می‌توانند تاریخ زایمان را تخمین بزنند. حاملگی معمولا ۱۴ روز بعد از شروع پریود آغاز می‌شود و بارداری معمولا حدود ۴۰ هفته طول می‌کشد. دقیقا معلوم نیست رشد نوزاد هر مادر چقدر طول بکشد ولی مدت زمان طبیعی آن ۳۷ الی ۴۲ هفته است.

علائم

علائم این دوره از بارداری همان علائم دوران قاعدگی است، زیرا شما در حقیقت حامله نیستید. این نشانه‌ها ممکن است ۳ الی ۷ روز طول کشد:

  • خونریزی واژینال؛ لایۀ رحمی که تخم لقاح نیافته ماه قبل در آن قرار گرفته بود، ریزش پیدا می‌کند.
  • درد کمر و شکم؛ برای ریزش لایه رحم منقبض شده و موجب درد کمر و شکم می‌شود.
  • باد کردن؛ نوسانات هورمون‌ها می‌توانند موجب پف کردن شکم درست قبل و طول پریود شوند.
  • نوسانات خلقی؛ تغییرات هورمونی می‌توانند سبب زودرنجی، کج‌خلقی و تحریک احساسات شوند.
  • سردرد؛ بسیاری از زنان از میگرن قاعدگی شکایت دارند که مرتبط با هورمون‌هاست. کیسه یخ، داروهای ضددرد OTC (مانند استامینوفن و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی از جمله آسپرین، ایبوپروفن، منیزیم سالسیلات و ناپروکسن سدیم) و ورزش‌های آرامش‌بخش می‌توانند در تسکین درد کمک‌کننده باشند.

تغییرات مادر

پریود متوقف می‌شود و اندومتریوم (داخلی‌ترین لایۀ رحم) برای آماده‌سازی لانه‌گزینی تخمک لقاح یافته شروع به ضخیم شدن می‌کند. این ضخیم‌شدگی عمدتا به دلیل افزایش هورمون پروژسترون رخ می‌دهد. اگر لانه‌گزینی انجام نشود، سطح هورمون پروژسترون کاهش می‌یابد و این ضخیم‌شدگی منجر به خون‌ریزی می‌شود.

تغییرات جنین

در این هفته، رویانی که قرار است در آینده تشکیل شود درواقع تخمی کوچک و تک سلولی می‌باشد که داخل یکی از تخمدان‌ها قرار گرفته است. این تخم “اووم” نام دارد و با چشم غیرمسلح قابل رویت است.

هفتۀ دوم

در هفتۀ دوم نیز بارداری هنوز صورت نگرفته است! همانطور که می‌دانید بارداری از اولین روز آخرین دورۀ قاعدگی حساب می‌شود. فرض می‌شود که دورۀ پریود هر ۲۸ روز اتفاق می‌افتد و تخمک‌گذاری روز ۱۴ام انجام می‌گیرد؛ درنتیجه تاریخ تخمینی می‌تواند نادرست باشد، زیرا زمان تخمک‌گذاری و در نتیجه حاملگی از زنی به زنی دیگر متفاوت است. در این هفته تخمک‌گذاری رخ می‌دهد.

علائم

علائم هفتۀ دوم نشانگر زمان تخمک‌گذاری و زمان مناسب برای انجام لقاح و بارداری است:

  • موکوز سرویکس که شبیه سفیدۀ تخم‌مرغ باشد؛ در نزدیکی زمان تخمک‌گذاری موکوز سرویکس رقیق، شفاف و چسبناک می‌شود، مانند سفیدۀ تخم‌مرغ.
  • درک بهتر بو؛ تغییرات هورمونی توانایی درک بوهای مختلف را افزایش می‌دهد. این به حس فرومون‌های مردانه کمک می‌کند.
  • دردناک و حساس شدن سینه‌ها؛ تغییرات هورمونی مرتبط با تخمک‌گذاری سینه‌های‌تان را کمی دردناک می‌کند.
  • درد لگن؛ هنگامی‌که تخمک از تخمدان آزاد می‌شود ممکن است در یک سمت شکم خود کمی درد احساس کنید؛ این پدیده میتل‌اشمرتز (Mittelschmerz) نامیده می‌شود.
  • لکه‌های روشن؛ ممکن است لکه‌های کوچک و کم رنگ قرمز ویا قهوه‌ای در نزدیکی زمان تخمک‌گذاری در لباس زیر خود مشاهده کنید. این زمانی‌که فولیکول‌های اطراف تخمک پاره شوند، اتفاق می‌افتد. اگرچه خونریزی واقعی رخ دهد ولی ممکن است اتفاق دیگری مانند حاملگی خارج رحمی رخ داده باشد. درنتیجه در صورت مشاهدۀ چیزی بیش‌تر از این لکه‌ها در بین دوره‌های قاعدگی به پزشک خود اطلاع دهید.
  • افزایش تحریک جنسی
  • تغییرات سرویکس؛ در زمان تخمک‌گذاری، سرویکس رحم بزرگ‌تر، نازک‌تر و بازتر می‌شود.

تغییرات مادر

سطح پروژسترون بدن تنظیم می‌شود و بدن را با پرخون کردن لایۀ پوشانندۀ رحم برای تخمک لقاح یافته آماده می‌کند. تخمک‌ها در داخل فولیکول‌ها شروع به رشد می‌کنند که یکی از آن‌ها آزاد شده و به لولۀ فالوپ منتقل می‌شود.
تخمک فقط ۲۴ ساعت بعد از آزادسازی زنده می‌ماند؛ درنتیجه بهترین زمان انجام رابطۀ جنسی از ۳ روز قبل تا ۱ روز بعد تخمک‌گذاری است.

تغییرات جنین

در صورت نفوذ اسپرم، تخمک آزاد شده تا ۱۲ الی ۲۴ ساعت بعد لقاح می‌یابد. این اتفاق سادۀ بیولوژیکی شروع مجموعۀ فرایندهای پیچیدۀ فزاینده است که منجر به زندگی جدید می‌شود. در طول روزهای دیگر تخم در لولۀ فالوپ شروع به تقسیم کرده، وارد رحم شده و در دیوارۀ آن لانه‌گزینی می‌کند.

  1. اسپرم به تخمک رسیده و لقاح صورت می‌گیرد.
  2. دیواره‌ی رحم ضخیم می‌شود.
  3. تخمک‌گذاری صورت گرفته است.

راهنمای بارداری: هفته‌های سوم و چهارم 


منابع:
bellybelly
thebump
babycenter

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید