انتشار این مقاله


راهنمای بارداری: هفته‌های هفتم و هشتم

برای آشنایی با هفته به هفتۀ بارداری خود و شناخت نیازهای لازم با دکتر مجازی همراه شوید.

راهنمای بارداری: هفته‌های پنجم و ششم


هفتۀ هفتم

در این هفته از نظر ظاهر باردار به‌نظر نمی‌رسید اما بارداری را حس می‌کنید. اکثر زوج‌ها تا سه ماهگی خبر بارداری را با کسی در میان نمی‌گذارند. در سه ماهگی مشخص می‌شود جنین دچار سندرم داون است یا نه.

علائم

در هفتۀ هفتم می‌توانید علائم مختلفی را تجربه کنید. برخی از این علائم جزئی هستند اما برخی ممکن است روز سختی را برایتان ایجاد کند. دورۀ بارداری زنان با یکدیگر متفاوت است؛ بنابراین اگر علائمی نداشته باشید، نگران نباشید، این نشانگر خوش شانسی شماست!

  • حالت تهوع؛ کسالت‌های صبحگاهی در این هفته ممکن است شدت بگیرد. برخی مادران با زنجبیل و ویتامین B6 باعث کاهش این مشکل می‌شوند. با نرمال شدن میزان هورمون‌ها در سه ماهۀ دوم، حالت تهوع کاهش می‌یابد و حتی ممکن است از بین رود. تهوع و استفراغ در مادرانی که دوقلو باردار هستند محتمل‌تر است، زیرا سطح هورمون‌ها بالاتر می‌باشد.
  • ویار ویا بیزاری از غذا؛ ممکن است دلتان غذاهای خاص و عجیب بخواهد ویا ممکن است به غذاهای خوشمزه هم نزدیک نشوید.
  • آکنه؛ به علت تغییرات هورمونی بدن است. قبل از استفاده از هرگونه محصول ضد آکنه با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای بارداری‌تان مضر نیست.
  • بزاق اضافی؛ علامتی که هرگز انتظارش را ندارید! بزاق بیش از حد احتمالا بر اثر تحریک هورمونی است و با تهوع نیز ارتباط دارد.
  • نوسانات خلقی؛ علاوه‌بر هورمون‌ها، حس باردار بودن نیز می‌تواند باعث احساساتی شدنتان شود.
  • درد شکم و لکه بینی؛ درد شکم در اوایل بارداری طبیعی است، زیرا تغییرات بسیاری در رحم رخ می‌دهد. سرویکس رحم نیز در این دوره بسیار حساس است و ممکن است بعد رابطۀ جنسی لکۀ خون مشاهده شود. هردوی این علائم ممکن است نشانۀ هشدار باشند، بنابراین با پزشک خود در میان بگذارید.
  • تکرر ادرار

مقالۀ مرتبط: ویار و انزجار دوره بارداری؛ چرا در این دوران، غذای موردعلاقه، ناخوشایند به نظر می‌رسد؟


تغییرات مادر

تغییر قابل توجهی در ظاهر مادر ایجاد نمی‌شود، فقط ممکن است شکم اندکی باد کرده باشد زیرا رحم بزرگ‌تر شده است. سینه‌ها اندکی بزرگ‌تر و دردناک می‌شوند و نوکشان تیره‌تر می‌شود. جریان خون نیز افزایش می‌یابد.

تغییرات جنین

جنین هفتۀ هفتم

رویان شما در حال حاضر ۱.۲ سانتی‌متر طول دارد. دارای یک دم است که استخوان دنبالچه را تشکیل داده و ناپدید می‌شود. غضروف در تمام اندام‌ها شکل می‌گیرد و اعصاب در پاها گسترش می‌یابد. بازوها بلندتر شده و شانه‌ها، ساعدها، دست‌ها مشخص‌تر و واضح‌تر می‌شوند. رویان‌تان اکنون در حال حرکت است ولی شما فعلا احساس نمی‌کنید. رشد مغز به یک سومش می‌رسد. دندان‌ها و سقف دهان شکل می‌گیرند و گوش‌ها در طرفین سر توسعه می‌یابند. چشم‌ها هنوز در مراحل اولیه تکامل هستند اما پلک‌های کوچک در حال تشکیل اند. کبد گلبول‌های قرمز را می‌سازد و این کار را تا شکل‌گیری مغر استخوان و شروع فعالیتش ادامه می‌دهد.
این هفته شروع مرحلۀ پرتکامل جنین است. اندام‌هایی مانند مغز و قلب که در هفته‌های اول شکل گرفته اند، تخصص یافته‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند. از الان تا ۲۰ هفته دیگر جنین شما به سرعت رشد خواهد کرد.

جنین هفتۀ هفتم

  1. استخوان دنبالچه شروع به تشکیل می‌کند و دم ناپدید می‌شود.
  2. ارگان‌های داخلی سریع توسعه می‌یابند.
  3. افزایش جریان خون و تکرر ادرار

 سونوگرافی

سونوگرافی جنین هفتۀ هفتم
حباب اطراف رویان کیسۀ آمنیوتیک است که از مایع آمنیوتیک پر شده است. این مایع محیطی برای رشد، توسعه و حرکت رویان فراهم می‌کند و به‌عنوان ضربه‌گیر در برابر فشارهای خارجی شکم عمل می‌کند. ناحیۀ سیاه درون سر بخشی از لولۀ عصبی درحال رشد است.

هفتۀ هشتم

در این هفته واقعا بارداری خود را حس می‌کنید. اکنون زمان خوبی برای فکر کردن به آپشن‌های زایمان و مشورت با افراد باتجربه است، ولی در آخر انتخاب با خود شماست. اکثرا اولین ملاقات و معاینۀ پزشکی در این هفته انجام می‌گیرد. پزشک با انجام آزمایش نوع گروه خونی، میزان هورمون‌ها و گلبول‌های سفید و قرمز را تعیین می‌کند و خون را از نظر بیماری‌هایی مانند هپاتیتSTDs ،HIV ،B و مصونیت خاص بررسی می‌کند.

علائم

  • سینه‌های دردناک؛ ممکن است در سینه‌هایتان احساس بزرگی و سنگینی و درد کنید. این‌ها به دلیل گسترش لوبول‌های تولیدکنندۀ شیر برای آماده سازی برای شیردهی است.
  • خستگی؛ به دلیل اینکه هورمون‌ها نوسان دارند، بدن خون بیش‌تری برای جنین می‌سازد و فشارخون و قندخون پایین‌تر از قبل بارداری است، خستگی اتفاق می‌افتد. بیش‌تر بخوابید و استراحت کنید.
  • کسالت صبحگاهی
  • افزایش حس بویایی؛ ممکن است بوی چیزهای بی‌آزار نیز اذیت‌تان کرده و منجر به تهوع شود. سعی کنید مواردی را که نسبت به آن‌ها حساس هستید، بو نکنید.
  • انقباضات و درد حاملگی؛ به دلیل کشش لیگامنت‌های شکم برای گسترش رحم ایجاد می‌شود. درصورت شدید بودن به پزشک خود اطلاع دهید.
  • یبوست؛ حدود ۵۰ درصد ما در دوران بارداری یبوست را تجربه می‌کنیم. برای مقابله با آن، آب فراوان بنوشید، میوه‌ها و سبزیجات غنی از فیبر مصرف کنید و پیاده‌روی زیادی انجام دهید. اگر برطرف نشد، با پزشک خود درمورد داروهای دیگر مشورت کنید.
  • رویاهای عجیب و غریب؛ دلیلش کاملا آشکار نیست، ولی ممکن است به‌خاطر افکار و اضطراب‌های جدید باشد.
  • مشاهدۀ لکۀ خون؛ با پزشک خود در میان بگذارید.

تغییرات مادر

در هفتۀ هشتم ممکن است احساس کنید سوتین‌تان تنگ شده و سینه‌هایتان در حال بزرگ شدن است. این به دلیل گسترش مجراها و غدد است که از اوایل بارداری آغاز می‌شود. افزایش جریان خون سبب ظهور وریدهای آبی کوچک در سینه‌ها می‌شود. از سوتین مناسب برای احساس راحتی استفاده کنید. به دلیل نوسانات هورمونی، بدن مادر خون بیش‌تری برای جنین تولید می‌کند و فشارخون و میزان قند خون کم‌تر از زمان قبل بارداری است. افزایش وزن طبیعی در سه ماهۀ اول، یک الی دو پوند در هر هفته است، بنابراین تا هفتۀ هشتم حدود چهار الی شش پوند (هر پوند معادل ۴۵۳ گرم) افزایش وزن خواهید داشت.

تغییرات جنین

جنین هفتۀ هشتم

این هفته پایان مرحلۀ رویانی است. از هفتۀ نهم تا تولد، رویان، جنین نامیده می‌شود. اکنون رویان شما ۱.۶ سانتی‌متر طول و یک گرم وزن دارد. ویژگی‌های صورت به آرامی در حال تبدیل شدن هستند و فک بالا و بینی شکل می‌گیرد. سلول‌های عصبی مغز رویان درحال شاخه شاخه شدن اند تا مسیرهای عصبی اولیه را شکل دهند. بخشی از مغز که مسئول حس بویایی است، شکل می‌گیرد. در این هفته، اتفاقات بسیاری برای بدن رویان می‌افتد. بازوها به اندازۀ کافی بلند هستند تا دست‌ها جلوی قفسۀ سینه قرار گیرند. همچنین، پاها نیز بلند می‌شوند، اگرچه، مچ پا، ران، زانو و انگشتان پا مشخص نیستند. دم نیز تقریبا از بین رفته و استخوان دنبالچه شکل می‌گیرد. ضربان قلب جنین ۱۶۰ بار در دقیقه می‌باشد. پوست همچنان بسیار نازک است. غضروف‌ها و استخوان‌ها شروع به شکل گیری می‌کنند.

جنین هفتۀ هشتم

  1. رویان دارای پلک است.
  2. دست‌ها بالای قلب قرار می‌گیرند.
  3. مفاصل زانو
  4. دستگاه تنفسی در حال تشکیل است.

 سونوگرافی

سونوگرافی جنین هفتۀ هشتم
در این تصویر رویان رو به پشت قرار دارد و سرش در سمت راست تصویر است.

رژیم غذایی و مکمل‌های لازم

آب فراوان بنوشید و میان‌وعده‌های سالم بخورید. ویتامین B6 کافی مصرف کنید.


مقالۀ مرتبط: رابطه‌ی رژیم غذایی سرشار از چربی در بارداری با مشکلات سلامت‌ روان نوزاد


فعالیت‌های مفید و مضر

ممکن است ایده‌ی خوبی باشد که چمباتمه نشستن را به فعالیت‌های خود اضافه کنید. این عمل باعث تقویت و قوی شدن ران‌ها می‌شود؛ درنتیجه می‌تواند به پایین آمدن جنین هنگام زایمان کمک کند.


مقالۀ مرتبط: رژیم غذایی خوب و ورزش در بارداری، می‌تواند خطر سزارین را کم کند


راهنمای بارداری: هفته‌های نهم و دهم ⇐


منابع:

Bellybelly

Thebump

Babycentre

Whattoexpect

Parents

Babycenter

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید