انتشار این مقاله


چرا بعضی از مردم هنگام نگاه کردن به خورشید عطسه می کنند؟!

آیا به هنگام خروج از سالن تاریک تئاتر و ورود به محیطی آفتابی دچار عطسه های پی در پی شده اید؟ اگر چنین تجربه ای داشته اید ،تنها نیستید. تعداد کثیری از مردم واکنش عجیبی در برابر افزایش نور محیط نشان می دهند و این نور اضافی باعث ایجاد عطسه در آنها می شود. این […]

آیا به هنگام خروج از سالن تاریک تئاتر و ورود به محیطی آفتابی دچار عطسه های پی در پی شده اید؟ اگر چنین تجربه ای داشته اید ،تنها نیستید. تعداد کثیری از مردم واکنش عجیبی در برابر افزایش نور محیط نشان می دهند و این نور اضافی باعث ایجاد عطسه در آنها می شود.

این واکنش در حقیقت یک بیماری شناخته شده به نام رفلکس عطسه نوری (PSR) یا سندرم joking – ACHOO است.

طبق تحقیقاتی از سال ۱۹۹۵ میلادی توسط دانشگاه آلاباما در بیرمنگام انجام می شود ،این بیماری ۳۳ ٪ جمعیت آمریکا را تحت تاثیر قرار داده که از این میان ۶۷٪، زنان و ۹۴٪، سفید پوستان را تشکیل می دهد. شواهد نشان می دهد که این بیماری تا حدی ژنتیکی است.

پس این بیماری به چه چیزی مربوط می شود؟

این سوالی است که حتی ۲۳۰۰ سال پیش فیلسوف یونان باستان، ارسطو، را نیز حیرت زده کرده بود. زمانیکه او این سوال را مطرح کرد که چرا گرمای خورشید عطسه کردن را در پی دارد!

حقیقت این است که، مطالعه در مورد این موضوع کار آسانی نیست،چرا که اغلب به عنوان یک مقاله توخالی طنز آمیز به نظر می رسد تا یک بیماری ناتوان کننده!

با این وجود طبق نظریه ای یک مورد از عطسه خورشیدی ممکن است توسط یک قطعه جزئی از عصب سه قلو ایجاد شود. این عصب یکی از بزرگترین اعصاب جمجمه است که اطلاعات حسی بخش اعظمی از صورت را حمل می کند. تعدادی از ناهنجاری های مربوط به عطسه به علت تحریک این عصب درغشاء مخاط حفره بینی می باشد.

در افرادی با عارضه PSR ممکن است تداخلاتی در هدایت پیام در سیستم عصبی ایجاد شود بطوریکه باعث انتشار سیگنال های ناخواسته به قسمت های مختلف بدن می شود، در حالیکه به طور طبیعی این سیگنال ها نباید ایجاد شوند. نظریه ای در این مورد وجود دارد که می گوید نور باعث تنگ شدن مردمک چشم می شود. این سیگنال های عصبی تصادفی تا چند سانتی متر نزدیک مخاط بینی پراکنده می شوند و باعث می شود تا مغز آن را به عنوان یک محرک اشتباه در نظر گرفته و باعث عطسه شود.

البته حقیقت اصلی این پدیده هنوز ناشناخته مانده است اما بهتر است بعد از پیدا کردن یک منبع دائمی انرژی و درمان تمام بیماری های شناخته شده، به فکر حل مسئله سندرم ACHOO باشیم.

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید