انتشار این مقاله


هرگز جلوی عطسه‌ی خود را نگیرید!

متوقف کردن عطسه از طریق بستن سوراخ‌های بینی و دهان کار خطرناکی است و باید خودداری شود. اما دلیلش چیست؟

هرگز جلوی عطسه‌ی خود را برای جلوگیری از عطسه‌ای بلند و خلط‌دار نگیرید! در این مقاله به توصیه‌های مرد ۳۴ ساله‌ در انگلیس که با خفه کردن عطسه خود سبب شکافتن و تخریب گلویش شده است، می‌پردازیم.

بر طبق گزارشی جدید از پرونده‌ی این مرد، وی بعد از پایان بستری بودنش در بیمارستان به‌سختی قادر به صحبت کردن و بلعیدن بود، که این نتیجه‌ی متوقف ساختن عطسه از طریق گرفتن بینی و بستن دهانش بود. این عمل باعث احساس فشار و ترکیدگی در گردنش شده بود. همچنین وی درد قابل توجه و گردن متورم داشت. درنتیجه به اورژانس مراجعه کرد.

هنگامی‌که پزشکان او را معاینه کردند، ایجاد صدای شکستگی هنگام فشردن هردو طرف گردن و گسترش این صدا تا ناحیۀ قفسه سینه را گزارش کردند. این علائم با عنوان crepitus شناخته می‌شوند که هنگامی که حباب‌های هوا به لایه‌های بافتی در زیر پوست برسند، می‌تواند رخ دهد. در واقع، زمانی‌که پزشکان سی‌تی اسکن انجام دادند، حباب‌های هوایی محصور در زیر پوست مرد به‌ویژه در ناحیه گردن مشاهده کردند. همچنین، اسکن وجود حباب‌های هوایی در محفظۀ قفسه سینه در بین ریه‌ها را نیز نشان داد، که این شرایط pneumomediastinum نامیده می‌شود.
پزشکان تشخیص دادند که جلوگیری از عطسه باعث پارگی و ایجاد سوراخی در انتهای فارینکس یا گلو، جایی که به مری متصل می‌شود، شده است.

این اشعه ایکس رگه‌هایی از هوا در پشت گلو (فلش سیاه) و حباب‌های هوایی در زیر پوست ناحیه گردن (فلش سفید) را نشان می‌دهد.

مرد در بیمارستان بستری شده و برای جلوگیری از خطر عفونت ناشی از پارگی تحت درمان آنتی‌بیوتیکی قرار گرفت. وی از طریق لوله تغذیه می‌شد. در طی هفت روز بعدی، علائمش به تدریج بهبود یافته و می‌توانست غذاهای نرم بخورد. طولی نکشید که وی از بیمارستان مرخص شد و بعد از دو ماه هیچ مشکل سلامتی در ارتباط با این حادثه نداشت.

براساس گزارشی، پارگی در ناحیه گلو در اغلب موارد بر اثر نوعی ضربۀ ناگهانی به گردن ایجاد می‌شود. اما در موارد نادر، در هنگام استفراغ، کشش عضلانی و سرفه شدید نیز می‌تواند اتفاق افتد.

متوقف کردن عطسه از طریق بستن سوراخ‌های بینی و دهان کار خطرناکی است و باید خودداری شود.


مقالۀ مرتبط: انسداد راه عطسه تا چه حد می‌تواند خطرناک باشد؟


این گزارش در ژورنال BMJ Case Reports منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید