انتشار این مقاله


مراقب چشم‌هایتان باشید

با مطالعه‌ی این مقاله متوجه اهمیت سنجش مرتب چشم و چگونگی تاثیر سبک زندگی سالم بر روی بینایی خوب می‌شوید.

با مطالعه‌ی این مقاله متوجه اهمیت سنجش مرتب چشم و چگونگی تاثیر سبک زندگی سالم بر روی بینایی خوب می‌شوید.

چرا سنجش مرتب چشم (بینایی‌ سنجی) اینقدر مهم است؟

اینکه نسبت به چشم‌هایتان بی‌‎توجه باشید ساده است زیرا چشم‌ها به ندرت زمانی که مشکلی وجود داشته باشند اذیت می‌کنند. یک سنجش چشم نه تنها به شما می‌گوید که آیا به عینک احتیاج دارید یا شماره چشمتان تغییر کرده است یا نه، بلکه برای سلامت چشم‌ها نیز حائز اهمیت است. این سنجش‌ها باعث می‌شود قبل از اینکه شما متوجه علائم که بسیاری از آن‌ها زمانی بهبود می‌یابند که تشخیص زودهنگام داده شود؛ شوید بسیاری از علائم و نشانه‌های مشکلات سلامت چشمیتان تشخیص داده شود.


مقاله مرتبط: تشخیص بیماری پارکینسون با یک تست بینایی ساده!


چند وقت یکبار باید این سنجش‌ها انجام شود؟

بینایی‌سنج‌ها توصیه می‌کنند که بیشتر مردم هر دو سال یکبار برای این سنجش اقدام کنند. با این حال افراد بالای چهل سال و افراد سیاهپوست یا اقلیت‌های قومی ممکن است به تعداد دفعات بیشتری نیاز داشته باشند.

اگر متوجه تغییری در بینایی‌ام شدم چه کار کنم؟

اگر زمانی در مورد جنبه‌های مختلف بیناییاتان دچار نگرانی شدید به یک بینایی‌سنج یا پزشک عمومی مراجعه کنید.

چه کسانی بیشتر از سایرین در خطر بیماری‌های چشمی هستند؟

هر کسی می‌تواند دچار مشکلات بینایی شود اما بعضی از افراد بیشتر در خطر بیماری‌های چشمی هستند.
به طور ویژه سنجش‌های مرتب چشم برای گروه‌های زیر مهم است:

  • افراد بالای ۶۰ سال
  • بعضی از گروه‌های قومی- برای مثال در افرادی که آفریقایی-کارائیبی محسوب می‌شوند خطر ابتلا به گلوکوم یا دیابت بیشتر است، در مورد جنوب آسیا خطر ابتلا به دیابت‌ها بیشتر است و به دنبال آن رتینوپاتی دیابتی که طی آن شبکیه آسیب می‌بیند، اتفاق می‌افتد که از صدماتِ شایع دیابت است.
  • کسانی که ناتوانی‌های آموزشی دارند.
  • کسانی که در خانواده‌شان سابقه بیماری‌های چشمی دارند.

بینایی کودکان چطور؟

کودکان معمولا در مورد دیدشان توضیحی نمی‌دهند اما ممکن است نشانه‌هایی را از خود بروز دهند که حاکی از عدم دید مناسبشان باشد.
این علائم شامل نزدیک نشستن به تلویزیون، خیلی نزدیک گرفتن وسایل به صورتشان، زیاد پلک زدن، مالیدن چشم‌ها، یا چرخیدن یکی از چشم‌ها به داخل یا خارج است. اگر فرزندنتان هر گونه مشکلی در دید داشت برای بررسی‌های بیشتر او را پیش بینایی‌سنج ببرید.
برای سنجش چشم‌های کودکان نباید از توانایی آن‌ها در خواندن حروف استفاده کرد. مثل بزرگسالان، کودکان نیز باید هر به صورت مرتب هر دو سال یکبار سنجش‌های چشمی را انجام دهند.

چه کار دیگری برای مراقبت‌ از چشم‌هایم می‌توانم انجام بدم؟

سیگار را ترک کنید

افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری بیشتر احتمال دارد به از بین‌رفتن ماکولای مرتبط به سن و آب مروارید دچار شوند.

حرکت کنید
با وجود اینکه ممکن است عجیب به نظر برسد که ورزش بتواند به چشم‌ها کمک کند اما می‌تواند حائز اهمیت باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که احتمالا ورزش می‌تواند باعث کاهش خطر تضعیف بینایی‌ای شود که ناشی از فشار خون بالا، دیابت و تنگی یا سختی عروق است.

تغدیه سالم
رژیم غذایی سالم و متناسب شامل تنوع وسیعی از میوه‌ها و سبزیجات است که برای تمام ابعاد سلامت شما مفید است و احتمالا به سلامت شبکیه نیز کمک می‌کند. مصرف نوشیدنی‌هایی با الکل زیاد خطر ابتلای زودهنگام به از بین رفتن ماکولا مرتبط به سن را افزایش می‌دهد.

از چشمهایتان در مقابل خورشید محافظت کنید
هیچ وقت به طور مستقیم به خورشید نگاه نکنید حتی زمانی که یک اتفاق هیجان‌انگیز و جالب مانند کسوف و خسوف رخ بدهد. انجام چنین کارهایی می‌تواند موجب آسیب‌های غیر قابل برگشت در بینایی شما شود و یا حتی کوری را به دنبال داشته باشد. مطالعات بسیاری از در معرض نور خورشید قرار گرفتن به عنوان عامل خطری برای آب مروارید یاد کرده‌اند.
گذاشتن کلاه‌هایی با لبه‌های بزرگ یا زدن عینک آفتابی می‌تواند به محافظت از چشم‌ها در برابر اشعه فرابنفش کمک کند. کالج بینایی‌سنجی توصیه می‌کند که عینک‌های آفتابی تیره با کیفیت خوب را بخرید که این عینک‌ها لزوما هم گران قیمت نیستند.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید