انتشار این مقاله


با مصرف تنها دو نوشیدنی قندی در هفته، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ افزایش می‌یابد

مصرف نوشیدنی‌های قند‌دار، ریسک ابتلا به دیابت، پر‌فشاری خون و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند.

مطالعه‌ی جدیدی در مجله‌ی Endocrine Society منتشر شد، در این مطالعه با بررسی ۳۶ مطالعه که در ۱۰ سال گذشته انجام شده بود؛ به اثرات احتمالی نوشیدنی‌های شیرین بر سلامت قلب و عروق پرداخته شد. سازمان بهداشت جهانی گزارش می‌دهد سالانه ۱۹ میلیون نفر بر اثر اختلالات قلبی-متابولیک می‌میرند. بر طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ در ایالات متحده انجام شد، در آن سال ۷۰۲ هزار و ۳۰۸ نفر بر اثر اختلالات قلب و عروق کشته شدند، به نظر می‌رسد فاکتور‌های تغذیه‌ای چون غذا ونوشیدنی خطر مرگ‌و‌میر قلبی را افزایش می‌دهند.

در مطالعه‌ی دیگری که اخیرا انجام شده، مصرف روزانه‌ دو نوشیدنی گاز‌دار، احتمال ابتلا به دیابت را ۲/۴ برابر افزایش می‌دهد،  صرف نظر از این‌که این نوشیدنی حاوی قند است یا نه. نتایج این مطالعات به شدت بحث‌بر‌انگیز است. بنا‌بر‌این در تحقیق جدید، محققان به سر‌گروهی M.Faadiel Essop از دانشگاه Stellenbosch آفریقای جنوبی، روند کلی یافته‌ها در ۳۶ مطالعه‌ی ۱۰ سال اخیر را بررسی کردند.


مقالۀ مرتبط: گزینه‌های جدید درمان دیابت نوع ۲


مضرات نوشیدنی‌های قنددار

مطالعه‌ی Essop و همکارانش، کارآزمایی بالینی بود و به صورت کنترل‌شده و تصادفی انجام شد. مطالعات مرتبط از دهه گذشته تا پایان سپتامبر ۲۰۱۷ در این کارآزمایی مرور شد و اغلب شرکت‌کنندگانی مورد بررسی قرار گرفتند که در هفته بیش از پنج بار نوشیدنی قند‌دار (SSB) مصرف کرده بودند. اگر‌چه بعضی از این مطالعات نتایج مخالف ارائه کردند و شواهد کافی در خصوص ارتباط SSB و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و متابولیک نداشتند. به طور کلی در این مطالعه‌ی مروری دریافتند ارتباط قوی بین SSB و سندرم متابولیک وجود دارد. سندرم متابولیک طیف وسیعی از عوامل خطر است که باعث افزایش احتمال بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. عوامل خطری چون افزایش دور کمر، سطح بالا‌ی تری گلیسرید(چربی‌های موجود در خون)، سطح پایین کلسترول خوب، قند خون و فشار خون بالا.

مطالعات اپیدمیولوژی نشان می‌دهند مصرف منظم SSB موجب آغاز سندرم متابولیک در طولانی مدت می‌شوند. به طور خاص، مصرف روزانه یک SSB خطر ابتلا به پر‌فشاری خون را افزایش می‌دهد و مصرف دو بار نوشیدنی قند‌دار در هفته ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را نیز بالا می‌برد. هم‌چنین مصرف منظم SSB، حساسیت انسولین را تا ۱۷ درصد کاهش می‌دهد و باعث افزایش سطح قند خون خواهد شد.

محقق ارشد در مورد نتایج اظهار می‌کند:

مصرف نوشیدنی قند‌دار به طور گسترده در بین تمامی گروه‌های سنی در سراسر جهان افزایش یافته است. آنالیز‌ها نشان می‌دهد مصرف مکرر این نوشیدنی‌ها موجب آغاز سندرم متابولیک، دیابت و فشار خون بالا می‌شود. بر این اساس به آموزش عمومی در خصوص مضرات نوشیدنی‌های قندی نیاز است.

با تحقیقات بیش‌تر در این زمینه، اثر این نوشیدنی‌ها برای ما روشن‌تر خواهد شد.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید