انتشار این مقاله


کدام روش یادگیری باعث بهبود حافظه می‌شود؟

مطالعات نشان می‌دهند خواندن متن با صدای بلند برای خود حافظه را بهبود می‌بخشد.

مطالعات دانشگاه Waterloo نشان می‌دهد احتمال به یاد آوردن مطلبی که بلند خوانده می‌شود بیش‌تر است. براساس این مطالعات، بلند خواندن متن به سپردن کلمات به حافظۀ بلند مدت کمک می‌کند. مشخص شده است که اثرات دوگانۀ خواندن و شنیدن توسط خود فرد است که سودمندترین اثرات را بر حافظه دارد.

این مطالعه تایید می‌کند که یادگیری و حافظه از اعمال و کارهای فعال اثر می‌پذیرد و سود می‌برد. زمانی‌که اقدام فعالی ویا تولید عنصری را با کلمه‌ای ترکیب و همراه می‌کنیم، این کلمه در حافظۀ بلند مدت واضح و روشن‌تر شده، بنابراین به یاد آوردنی‌تر می‌شود.


مقالۀ مرتبط: ۱۵ مواد غذایی موثر بر مغز که تمرکز و حافظه را افزایش میدهند


در این مطالعه چهار روش برای یادگیری اطلاعات نوشته شده تست شده است. این روش‌ها شامل خواندن بی‌صدا، شنیدن خوانده شدن متن توسط شخص دیگر، گوش دادن به صدای ضبظ شده‌ی خود و خواندن بلند متن توسط خود فرد است.
نتایج بدست آمده از تست ۹۵ شرکت کننده نشان می‌دهد که اثر خواندن اطلاعات با صدای بلند برای خود، بهترین نتیجه را در به یاد آوردن آن دارد.


مقالۀ مرتبط: روش‌های مطالعۀ بهتر و موفقیت


هنگام توجه به کاربرد عملی این مطالعه، توصیه کردن انجام پازل و حل جدول کلمات برای سالمندان به منظور کمک به تقویت حافظه‌شان، به ذهن می‌رسد. درنتیجه، این مطالعه همچنین نشان می‌دهد ایده‌ی بازی و تمرین و فعالیت کردن هم می‌تواند حافظه را بهبود بخشد.
همگی می‌دانیم که ورزش منظم و حرکت کردن نیز کمک کننده‌های قوی برای داشتن حافظه‌ی خوب هستند.


مقالۀ مرتبط: چگونه ورزش به حافظه‌ی شما کمک می‌کند؟


این مطالعه بر پایه‌ی مطالعات قبلی که به منظور اندازه‌گیری اثر فعالیت‌هایی مانند نوشتن و تایپ کردن کلمات بر حفظ حافظه‌ی کلی انجام گرفته بود، صورت گرفته  و در ژورنال Memory منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید