انتشار این مقاله


سیگار الکترونیکی باعث تجمع چربی در کبد می‌شود

مطالعه‌ای بر روی موش‌ها انجام گرفته نشان داده که استفاده از سیگار الکترونیکی سبب تجمع چربی در کبد می‌شود

مطالعه‌ای بر روی موش‌ها انجام گرفته نشان داده که استفاده از سیگار الکترونیکی سبب تجمع چربی در کبد می‌شود. نتایج این پژوهش روز یک‌شنبه، ۱۸ مارس ۲۰۱۸ در نشست سالانه انجمن غدد درون‌ریز در شیکاگو گزارش شد.

Theodore C. Friedman پزشک متخصص قلب وابسته به تحقیق اظهار می‌کند:

امروزه استفاده از سیگار الکترونیکی محبوبیت فراوانی پیدا کرده‌است. این محبوبیت به این دلیل است که افراد تصور می‌کنند که نسبت به سیگار معمولی ایمن‌تر است. سیگار الکترونیکی باعث تجمع چربی در کبد می‌شود. به همین دلیل استفاده از این دستگاه آن‌چنان که مصرف کنندگان تصور می‌کنند، ایمن نیست. این موضوع اهمیت سلامتی گسترده‌ای دارد.

دکتر Friedman و همکارانش گزارش کرده‌اند که سیگار الکترونیکی نیکوتین دارد. باعث ایجاد بیماری‌های کبد چرب غیر وابسته به الکل می‌شود. با این حال، اثرات دراز مدت سیگار الکترونیکی بر بیماری کبد، دیابت، بیماری قلبی یا سکته مغزی ناشناخته است.


بیشتر بخوانید: کبد چرب


در مطالعه‌ی ۱۲ هفته‌ای Friedman مشخص شده‌ که موش‌ها ژن کد کننده‌ی آپولیپوپروتئینE را از دست داده‌اند. فقدان این ژن در ایجاد بیماری‌های قلبی و کبد چرب تأثیر به‌سزایی دارد. تمام موش‌ها با رژیم غذایی سرشار از کلسترول و چربی تغذیه شدند. یک گروه از موش‌ها در اتاقی گذاشته و آن‌ها در معرض دود سیگار الکترونیکی قرار دادیم. پس از سنجش سطح نیکوتین خون این گروه نتایج جالبی به دست آمد. سطح نیکوتین خون این گروه مشابه با سطح نیکوتین افرادی بود که سیگار معمولی مصرف می‌کنند. گروه دوم موش‌ها در معرض آیروسل نمکی قرار دادیم.

محققان از کبد موش‌ها نمونه تهیه کردند. با استفاده از تکنیک تجزیه و تحلیل RNA ژن‌های کبد موش‌های قرار گرفته در معرض سیگار الکترونیکی را سنجیدند. آن‌ها در ۴۳۳ ژن مرتبط با چربی کبد، تغییراتی مشاهده کردند. این تغییرات مبنی بر افزایش ریسک ابتلا به چربی کبد بود. محققان فهمیدند که موش‌های سیگاری ژن‌های مربوط به تنظیم ریتم شبانه‌روزیشان نیز تغییراتی کرده بود. به نظر می‌رسد که اختلال عملکرد ریتم شبانه‌روزی باعث تشدید بیماری‌های کبدی مانند کبد چرب شود.


بیشتر بخوانید: اینفوگراف: ریتم‌های شبانه‌روزی


Friedman می‌گوید:

نتایج آزمایش‌های ما از سیاست‌های مقامات در جهت جلوگیری از استفاده از سیگار الکترونیکی در کودکان و بزرگسالان، حمایت می‌کند.

چنور مرتضی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید