انتشار این مقاله


بازسازی سه بعدی زادگاه ستارگان به کمک صوت

چگونه غباری از ملکول‌های گاز تبدیل به گلوله‌های سوزانی می‌شوند که آن را ستاره می‌نامیم؟

چگونه غباری از ملکول‌های گاز تبدیل به گلوله‌های سوزانی می‌شوند که آن را ستاره می‌نامیم؟ برای درک طرز تشکیل ستارگان از غبارهای ملکولی ستاره‌شناسان باید خاصیت مغناطیسی، جاذبه و تقابلات بین ملکلی درون غبار را درک کنند. چالش اصلی این است که هیچکس اطلاعات دقیقی از اندازه و شکل این ابرهای ملکولی ندارد؛ زیرا که ما تنها قادر به مشاهده آن‌ها از یک زاویه هستیم.
اکنون تیمی از محققان با آنالیز چگونگی نوسان مشابه گازها با صوت، راه جدید را برای آشکار کردن ساختار سه بعدی این غبارهای ملکولی کشف کرده‌اند.

 تیم به کمک European Space Agency’s Herschel Space Observatory، غبار ملکولی به نام Musca را در فاصله ۵۷۰ سال نوری از زمین مشاهده کردند که به شکل رشته‌ای طویل ظاهر می‌شود. اطراف بخش متراکم‌تر رشته نوارهایی در گاز مشاهده شد که ستاره‌شناسان گمان می‌برند به دلیل انتشار امواج از داخل غبار ملکولی باشد. با آنالیز وسعت نوارها تیم نشان داد که این نوارها به دلیل نواسانات غبار ملکولی در فرکانس‌های رزونانسی است که تحت عنوان مود نرمال (normal modes) شناخته می‌شود.

با مدل سازی این مودها در غبارهای ملکولی با اشکال مختلف، تیم دریافت که شکل سه بعدی Musca یک صفحه‌ی بزرگ است که ما تنها گوشه‌ای از آن را مشاهده می‌کنیم. تیم همچنین اندازه‌ی Musca را محاسبه کرد که تقریباً دارای طولی با ۲۶ سال نوری و عرض ۲۰ سال نوری است. تیم امیدوار است این تکنیک برای مطالعه دیگر غبارهای ملکولی مورد استفاده قرار گیرد.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید