انتشار این مقاله


چرا طوطی‌ها باهوش هستند؟

این کشف مثالی از تکامل همگرای مغز پرندگان و پریمات‌ها می‌باشد.

دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه Alberta مدارهای نورونی کشف کرده‌اند که هوش بالای پرندگان را توجیه می‌کند. این کشف مثالی از تکامل همگرای مغز پرندگان و پریمات‌ها می‌باشد.
ناحیه‌ای از مغز که نقش مهمی در هوش پریمات‌ها دارد هسته‌ی پونتین نامیده می‌شود. این ساختار، اطلاعات را بین دو ناحیه قشر مغز و مخچه منتقل می‌کند، بدین ترتیب پردازش‌های مغزی سطح بالا و رفتارهای پیچیده را ممکن می‌کند. در مقایسه با سایر پستانداران هسته‌ی پونتین در انسان‌ها و پریمات‌ها بزرگتر است که توانایی شناختی بالای آن‌ها را توجیه می‌کند.


مقاله مرتبط: درک کبوتر از احتمالات مشابه درک نخستی‌ها می‌باشد


پرندگان هسته‌ی پونتین بسیار کوچکی دارند، در عوض ساختاری مشابه به آن به نام هسته‌ی اسپیریفورم (SpM) دارند. این هسته در مکان متفاوتی از مغز قرار داشته اما چرخه مشابهی را بین مخچه و قشر برقرار می‌کند. این چرخه برای طرح‌ریزی و رفتارهای پیچیده مهم است.


مقاله مرتبط: تماشا کنید: چگونه پرنده‌ها به ایجاد تاچ‌اسکرین‌های امروزی کمک کردند؟


به کمک نمونه جمع‌آوری شده از مغز ۹۸ پرنده از سراسر جهان، از جوجه مرغ و مرغ آبی گرفته تا طوطی‌ و جغد، دانشمندان اندازه نسبی هسته‌ی اسپیریفورم را با اندازه سایر نواحی مغز مقایسه کردند. نتایج نشان داد که اندازه این هسته در طوطی‌ها بیشتر از سایر پرندگان است (تقریباً ۵ برابر). در طوطی‌ها ناحیه بزرگی از مغز به طور مستقل برای ارتباط بین مخچه و قشر مغز تکامل یافته است، دقیقاً مشابه پریمات‌ها. این تکامل همگرا رفتارهای پیچیده‌ای از جمله استفاده از ابزار و خودآگاهی را در پریمات‌ها و پرندگان توضیح می‌دهد و حتی در شباهت ساختاری مغز پریمات‌ها و پرندگان نیز مشهود است.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید