انتشار این مقاله


کافئین و سردرد؛ ارتباط چیست؟

همه ما گاهی دچار سردرد می‌شویم و هم‌چنین بسیاری از ما کافئین را در نوشیدنی و خوراکی‌های روزانه خود مصرف می‌کنیم. آیا به نظر شما ارتباطی وجود دارد؟ کافئین می‌تواند هم باعث سردرد شود و هم آن را درمان کند. کافئین چگونه کمک می‌کند؟ وقتی دچار سردرد می‌شوید می‌خواهید سریع تسکین یابید.این سردرد چه یک […]

همه ما گاهی دچار سردرد می‌شویم و هم‌چنین بسیاری از ما کافئین را در نوشیدنی و خوراکی‌های روزانه خود مصرف می‌کنیم. آیا به نظر شما ارتباطی وجود دارد؟ کافئین می‌تواند هم باعث سردرد شود و هم آن را درمان کند.

کافئین چگونه کمک می‌کند؟

وقتی دچار سردرد می‌شوید می‌خواهید سریع تسکین یابید.این سردرد چه یک سردرد تنشی باشد یا یک میگرن کافئین می‌تواند به آن کمک کند.به همین دلیل است که کافئین جزئی از داروهای ضد درد مشهور است.چون می‌تواند آنها را به میزان ۴۰ درصد موثرتر کند. برخی مواقع شما فقط با مصرف کافئین می‌توانید جریان درد را متوقف کنید.

کافئین باعث کاهش التهاب می‌شود که آن هم می‌تواند سبب تسکین درد شود. هم‌چنین باعث تقویت ضددردهای معروف می‌شود.اگر شما آسپرین، استامینوفن، و یا ایبوپروفین را با کافئین مصرف کنید سریع‌تر و بهتر اثر می‌کنند و درد را به مدت بیشتری دفع می‌کنند.

یک بیماری به نام سردرد hypnic به طور ویژه‌ای به کافئین پاسخ مثبت می‌دهد. این شرایط در افراد مسن دیده می‌شود که در میانه‌های شب به دلیل سردرد شدید بیدار می‌شوند.پزشکان به این افراد توصیه می‌کنند که یک فنجان قهوه قبل از خواب یا موقع بیدار شدن به دلیل درد شدید مصرف کنند.

کافئین چگونه صدمه می‌زند؟

اینکه کافئین با وجود اثرات موثرش در کاهش درد می‌تواند باعث سردرد نیز شود بسیار عجیب است. چون کافئین موجب باریک شدن عروق خونی اطراف مغزتان می‌شود اگر مصرف آن را متوقف کنید این عروق دوباره گشاد می‌شوند و این عامل باعث درد می‌شود. وقتی کافئین را به طور منظم مصرف می‌کنید حتی برای مدت اندک بدن شما به آن عادت می‌کند و در این صورت حتی اگر کافئین در بدن نباشد باز هم علائم آن وجود دارد که یکی از آنها سردرد است.

کافئین عاملی برای به جای اول برگشتن سردرد در استفاده بیش از حد دارو است. این شرایط وقتی اتفاق می‌افتد که شما از تسکین دهنده های درد بیش از حد استفاده می‌کنید. وقتی اثر دارو از بین می‌رود درد با شدت بیشتر از قبل برمی‌گردد. وقتی کافئین با این تسکین‌دهنده‌های درد ترکیب می‌شود احتمال این شرایط بیشتر است. این نوع سردرد نادر است و با توجه به برچسب روی دارو می‌تواند اجتناب شود.

چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

آگاه باشید که کافئین چگونه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هم چنین به مقدار کافئینی که در روز می‌نوشید یا می‌خورید توجه کنید. اگر شما دچار میگرن شدید یا به طور مکرر سردرد داشتید ممکن است بخواهید کافئین را کاهش دهید یا آن را به زور کامل قطع کنید.ب هتر است این کار را به صورت تدریجی انجام دهید. به طور مثال اگر روزانه دو فنجان قهوه در صبح مصرف می‌کنید برای شروع آن را به یک فنجان کاهش دهید. اگر آن را به صورت ناگهانی قطع کنید ممکن است بعد از یک هفته علائم قبل ترک برگردد.

سردرد خود و روش‌های کمکی را خوب پیگیری کنید.خوب بخوابید و مقدار زیادی آب بنوشید. یک رژیم غذایی مغذی و ورزش روزانه می‌تواند کمک کند. سعی کنید استرستان را مدیریت کنید. شما ممکن است قادر باشید به جای دارو و کافئین با روش‌های آرامش دهنده، مدیکیشن یا ماساژ سردردتان را شکست دهید.

مریم نصودی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید