انتشار این مقاله


علائم کمبود امگا-۳ و امگا-۶

بیماری‌های پوست و چشم می‌تواند از علائم کمبود امگا-۳ و امگا-۶ باشد.


کمبود اسیدهای چرب امگا-۳ و امگا-۶ با سندروم خشکی چشم و بیماری‌های پوستی مثل اگزما و خشکی و خشن شدن پوست مرتبط است.

مصرف روزانه‌ی روغن ماهی و عصاره‌های بدست آمده از آن برای درمان بیماری‌های پوستی مثل درماتیت، سرطان و عفونت پوستی مفید است.

۳ اسید چرب اصلی امگا-۳، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)، دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و آلفا-لنولئیک اسید (ALA) هستند. به دلیل آن‌که بدن نمی‌تواند امگا-۳ بسازد  مصرف آن ضروری است. ماهی منبع خوبی برای EPA و DHA است و ALA در روغن‌های گیاهی یافت می‌شود. گردو، دانه‌ی چیا، سویا و بذر کتان غنی از ALA هستند و ماهی سالمون، ساردین، قزل‌آلا غنی از EPA و DHA هستند.

رژیم غنی از روغن آفتاب‌گردان ، بادام‌زمینی و ذرت که ALA کمی دارند اما غنی از LA هستند موجب کمبود امگا-۳ خواهد شد. گاما لینولئیک اسید یا GLA نوعی امگا-۶ هستند که اثرات ضدالتهابی دارند. روغن گل پامچال و گل گاوزبان غنی از GLA بوده و مصرف روزانه‌ی این مکمل‌ها درماتیت و خشکی پوست را کاهش می‌دهد.

بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک (اگزما) دیهومو-GLA، کمی دارند که این اسید چرب از GLA به دست می‌آید.

درمان خشکی چشم

کمبود اسیدهای چرب ضروری مثل آلفا-لنولئیک اسید (ALA) باعث خسکی چشم می‌شود. خشکی چشم زمانی ایحاد می‌شود که اشک کافی برای مرطوب کردن سطح چشم، ساخته نشود که در این حالت باعث قرمزی، سوزش، خشکی، خارش، تاری دید، درد و احساس وجود اجسام خارجی در چشم خواهد شد. مطالعه‌ی انجام شده توسط پروفسور رضا دانا و همکارانش نشان داد استعمال خارجی ALA به طور چشمگیری علائم خشکی چشم را کاهش می‌دهد.

در مطالعه‌ای دیگر، مصرف تن ماهی خطرات خشکی چشم را کاهش می‌دهد. خطر خشکی چشم در زنانی که هر هفته، ۵ وعده تن ماهی مصرف کرده بودند در مقایسه با زنانی که هفتگی ۱ وعده تن ماهی مصرف می‌کردند، ۶۸ درصد کاهش یافته بود. دکتر دبرا شائومبرگ نویسنده‌ی اول این مطالعه گفت:

شما آن‌ هستید که می‌خورید و این شعار در ارتباط با قوه‌ی بینایی نیز صادق است. براساس این گزارش پیشگیری از خشکی چشم یکی دیگر از دلایل اصلی مصرف تن ماهی و غذهای گیاهی غنی از امگا-۳ است.

بهبود عملکرد شناختی

با گذر سن، کمبود DHA با اضمهلال حافظه و قوه‌ی یادگیریشده و بیماری‌های مرتبط با سن مثل آلزایمر را موجب می‌شود. مصرف روزانه‌ی DHA با حمایت از فعالیت آنتی‌اکسیدان‌ها، بیان پروتئین‌های متعددی را موجب شده و عملکرد حافظه را بهبود می‌بخشد.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید