انتشار این مقاله


افسردگی و اضطراب مرتبط با مصرف مواد افیونی در زنان مبتلا به سرطان سینه

یک مطالعه جدید توسط دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا نشان می‌دهد زنان افسرده و مضطربی که در حال مبارزه با سرطان پستان هستند، بیشتر از مواد افیونی استفاده می‌کنند و احتمال مرگ در آن‌ها بیشتر است.

یک مطالعه جدید توسط دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا نشان می‌دهد زنان سالمندی که در حال مبارزه با سرطان پستان هستند و از اضطراب، افسردگی یا سایر مشکلات سلامت روان رنج می‌برند، بیشتر از مواد افیونی استفاده می‌کنند و احتمال مرگ در آن‌ها بیشتر است.

به گفته محققان این یافته‌ها باید پزشکان را به سوی مدیریت بهتر سلامت روان در بیماران مبتلا به سرطان پستان هدایت کند و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی را به جایگزین کردن سایر راهکارهای تسکینی از جمله فیزیوتراپی، ماساژ و طب سوزنی تشویق کند.

رابطه پیچیده‌ای بین سرطان سینه، مشكلات بهداشت روان و استفاده از مواد افیونی وجود دارد به خوبی درک نشده است و نتایج این مطالعه به پزشكان شواهد مورد نیاز آن‌ها را جهت تصمیم گیری بهینه در مورد درمان بیماران فراهم می‌کند. یافته‌های ما نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به سرطان پستان با شرایط روحی و روانی نامناسب، مصرف مواد افیونی بالاتری دارند و به دنبال آن بقای فرد کاهش می‌یابد. این نتایج نیاز به ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی را برای ارزیابی اهداف درمانی و ارزیابی این که مدیریت همزمان بهتر سرطان پستان و شرایط سلامت روانی لازم است، تأکید دارد.

دکتر راش بالكریشنان (Rajesh Balkrishnan)، محقق ارشد، دکترای دپارتمان وزارت علوم بهداشت عمومی و مرکز سرطان UVA

سرطان سینه و مواد افیونی

سرطان سینه سالانه بیش از ۴۰۰۰۰ نفر را در ایالات متحده به کام مرگ می‌کشاند و بیماران اغلب از اضطراب و افسردگی رنج می‌برند. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۴۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان سینه به نوعی از مشکلات سلامت روان رنج می‌برند.

بلکریشنان و تیمش تصمیم گرفتند تا ارتباط سلامت روان، مصرف مواد افیونی و نتایج سرطان پستان را روشن کنند. برای انجام این کار، آن‌ها اطلاعات بیش از ۱۰۰۰۰ مورد سرطان پستان ثبت شده در پایگاه داده ملی سرطان SEER را مطالعه کردند، که حاوی اطلاعات دقیق (اما شخص سازی نشده) در مورد مراقبت‌های ارائه شده به افراد مبتلا به سرطان سینه است. این مطالعه شامل زنان ۶۵ سال و بالاتر بود که از تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۰۶ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۲ در آن‌ها سرطان پستان در مرحله II ،I یا III تشخیص داده شده بود. همه افراد تحت درمان هورمون درمانی قرار گرفته بودند.

محققان کیس‌های مطالعه را به دو گروه دسته بندی کردند: زنانی که مشکل سلامت روان در آن‌ها تشخیص داده شده بود و زنانی که این مشکل در آن‌ها تشخیص داده نشده بود. آن‌ها پی بردند در افرادی که از مشکل روحی روان رنج می‌بردند، میزان مصرف مواد افیونی بالاتر و درنتیجه میزان بقا پایین‌تر است.

محققان در مقاله جدیدی که از نتایج مطالعه حاصل شده است اظهار دارند که مصرف مواد افیونی در زنان مبتلا به سرطان پستان که مشکلات روحی روان نیز دارند، به عنوان یک مسئله مهم تلقی می‌شود.علاوه بر این، همراهی مشکلات این چنینی موجب کاهش احتمال بقای فرد می‌شود. نیازی اساسی به مراقبت‌های مشترک در مدیریت مشکلات سلامت روان در زنان مبتلا به سرطان پستان وجود دارد که می‌تواند در بهبود علائم، پیروی از درمان و ریکاوری از این شرایط روانی نقش داشته باشد. توصیه می‌شود که خدمات درمانی روانی نیز در مراقبت‌های اولیه از بیمار ارائه شود، که نه تنها برای خود بیماران مناسب خواهد بود بلکه عدم استقبال از درمان‌های مشکلات سلامت روان را حل کرده و رابطه بیمار با متخصص بهداشت را بهبود می‌بخشد.

محققان، از جمله متخصص مراقبت‌های تسکینی UVA، دکتر لسلی بلک هال (Leslie Blackhall)، توصیه می‌کنند که پزشکان و سایر ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی اشکال مکملی از جمله فیزیوتراپی، رفتار درمانی شناختی، طب سوزنی، طب فشاری و ماساژ را برای درمان درد فرد در نظر داشته باشند.

انتشار یافته‌ها

محققان یافته‌های خود را در مجله علمی پژوهشی انکولوژی منتشر کرده‌اند.

محققان محدودیت‌های احتمالی را در مطالعه خود مانند فقدان اطلاعات در مورد مواد افیونی مورد استفاده و فقدان جزئیات ارزیابی‌های انجام شده در مورد درد بیماران را ذکر کردند. آن‌ها همچنین پیشنهاد می‌کنند که شرایط بهداشت روانی مانند افسردگی ممکن است در چنین حالتی تشخیص داده نشود و در نتیجه، این تحقیق ممکن است درصد بیماران مبتلا به این شرایط را کمتر از میزان واقعی نشان داده باشد.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید