انتشار این مقاله


نوعی جهش ژنی میزان خواب مورد نیاز بدن را به ۴ ساعت کاهش می‌دهد

محققان ژنی یافته‌اند که میزان خواب مورد نیاز افراد را مشخص می‌کند.

آیا به ۸ ساعت خواب کامل شبانه نیاز دارید یا ۴ ساعت خواب هم برای شما کافی است؟ محققان با بررسی خانواده‌هایی که به خواب کمتر از میزان متوسط نیاز داشتند، ژنی یافته‌اند که میزان خواب مورد نیاز افراد را مشخص می‌کند. یینگ هیو فو و همکارانش از دانشگاه سن فرانسیسکو، کالیفرنیا، ژن‌های ۱۲عضو خانواده‌ای را که تنها ۴.۵ ساعت در شب بدون احساس خستگی روزانه می‌خوابیدند، مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها متوجه نوعی جهش  در ژن ADRB1 شدند.

محققان در ادامه‌ی مطالعه، رت‌هایی دارای همان جهش ژنی پرورش دادند. نیاز این رت‌ها به خواب، ۵۵ دقیقه کمتر از سایر رت‌ها در شبانه‌روز بود. در قسمت پشتی پل مغزی رت‌های نرمال، سلول‌های مغزی بیان کننده‌ی ADRB1، طی بیشتر مراحل خواب غیرفعال بوده اما به هنگام بیداری، فعال بودند. در رت‌های جهش یافته، این سلول‌ها در ساعات بیداری فعال‌تر بودند.

همچنین محققان متوجه شدند با فعال کردن سلول‌های مغزی بیان کننده‌ی ADRB1 به صورت مصنوعی، رت‌‎های خوابیده را می‌توان بیدار کرد.

زمان اضافی

به گفته‌ی فو، در مجموع نتایج نشان می‌دهند سلول‌های مغزی بیان کننده‌ی ADRB1 سطح بیداری را افزایش داده و واریاسیون‌های ژن ADRB1 میزان زمانی را که می‌توانیم در شبانه‌روز بیدار بمانیم، تحت تأثیر قرار می‌دهند. تیم این محقق قبلاً متوجه شده بود جهش در سایر ژن‌ها مانند ژن DEC2 نیز با نیاز کمتر افراد به خواب همراهی دارد.

به نظر می‌رسد این جهش‌ها پیامد منفی ندارند. به گفته‌ی فو، بسیاری از افرادی که کم می‌خوابند، از الگوی خواب خود راضی بوده و از زمان اضافی‌شان، بیشترین بهره را می‌برند.

پس چرا همه‌ی ما قابلیت عملکرد مناسب با میزان کمتر خواب را نداریم؟ به عقیده‌ی فو، جهش‌های ADRB1 و DEC2 اخیراً در تاریخ بشر پدیده آمده‌اند و هنوز زمان کافی برای انتشار بیشتر این جهش‌ها فراهم نشده است.

خواب ۸ ساعته زمان زیادی است که به عنوان استاندارد ساعات خواب در نظر گرفته می‌شود؛ اما برخی جهش‌های جدید اخیراً رخ داده و به نظر می‌رسد این جهش‌ها سودمند واقع شده‌اند. شاید بتوان داروهایی بر این مبنا ساخت تا با تقلید اثرات جهش ADRB1، میزان خواب موردنیاز افراد را کم کنند؛ اما هنوز راه زیادی باقی است.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید