انتشار این مقاله


چند ساعت می‌خوابید؟

پسرم دو سال اول زندگی‌اش را به راحتی و خودکار تنها دو ساعت پشت سر هم می‌خوابید. من هم سعی کردم برنامه خوابم را مانند او بکنم و برای یک سال برای این کار تلاش کردم، هر کاری که بگویید هم برای حفظ این شکل و الگوی خواب انجام دادم مانند بیشتر خوابیدن در آخر […]

پسرم دو سال اول زندگی‌اش را به راحتی و خودکار تنها دو ساعت پشت سر هم می‌خوابید. من هم سعی کردم برنامه خوابم را مانند او بکنم و برای یک سال برای این کار تلاش کردم، هر کاری که بگویید هم برای حفظ این شکل و الگوی خواب انجام دادم مانند بیشتر خوابیدن در آخر هفته‌ها. ولی یک بار که داشتم از سر کار به سمت خانه رانندگی می‌کردم، مسیری که بیش از صدها بار از آن رفته بودم را اشتباه کردم و از خروجی‌ای که می‌بایست خارج می‌شدم، خارج نشدم. برای یک لحظه حتی مطمئن نبودم که آیا واقعا دارم رانندگی می‌کنم؟ برای همین کنار جاده توقف کردم و تمام حواسم را جمع کردم و پس از مدتی استراحت به سمت خانه برگشم و کل روز را خوبیدم و سعی کردم یک الگو خواب مناسب برای خودم را انتخاب کنم که سلامت و زندگی‌ام را تضمین کند.

واضحا من کمبود خواب داشتم. این اتفاق مرا به این فکر وا داشت که چه میزان خواب واقعا ما در روز نیاز داریم؟ میزان نیاز به خواب به عوامل مختلفی مرتبط است و بیشتر از همه با سن ارتباط دارد. در حالت کلی هر چه فردی جوان‌تر باشد به میزان خواب بیشتری نیاز دارد.

طبق آخرین اطلاعاتی که از بنیاد ملی خواب بدست آمده است؛ نوزادان چیزی در حدود ۱۴ الی ۱۷ ساعت در هر ۲۴ ساعت به خواب نیاز دارند و این در حالی است که کودکان تا سن ۱۱ ماهگی به ۱۲ الی ۱۵ ساعت خواب در روز نیاز دارند. از این جا به بعد هر چه افراد بزرگ‌تر می‌شوند به میزان خواب کمتری نیاز دارند.(منبع:NSF)

  • ۱ الی ۲ سالگی: ۱۱ الی ۱۴ ساعت
  • ۳ الی ۵ سالگی: ۱۰ الی ۱۳ ساعت
  • ۶ الی ۱۳ سالگی: ۹ الی ۱۱ ساعت
  • ۱۴ الی ۱۷ سالگی: ۸ الی ۱۰ ساعت
  • ۱۸ الی ۲۵ سالگی: ۷ الی ۹ ساعت
  • ۲۶ الی ۶۴ سالگی: ۷ الی ۹ ساعت
  • ۶۵ سالگی به بالا: ۷ الی ۸ ساعت

یک سری از عوامل و فاکتور‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند بر میزان مورد نیاز خواب شما تاثیر بگذارد. برای مثال؛ در سه ماهه اول بارداری، بیشتر زنان متوجه می‌شوند که آن‌ها بیشتر به خواب نیاز دارند. و حتی بزرگسالان با سن بیشتر از ۶۵ سال به خواب کمتری نسبت به بقیه نیاز دارند. آن‌ها می‌توانند خوابشان را پشت‌سر هم بروند ولی باید مدت بیشتری را در تخت خواب بمانند تا بتوانند بخوابند. همانند این قضیه برای دیگران نیز صحت دارد، افرادی که مشکلات خواب دارند، آن‌ها ممکن است مشکلاتی در موقع بیدار شدن داشته باشند و حتی زمانی که از خواب بیدار شدند نتوانند به راحتی از تخت خواب بلند شوند و بخواهند همان‌طور بر روی تخت دراز بکشند. شرایط نورولوژیکی مانند بیماری پارکینسون می‌توان منجر به خواب‌آلودگی شدید بشود. همان‌طور که دیگر حالات مانند کمبود آهن یا فعالیت کم غده تیروئید نیز می‌تواند این عارضه را داشته باشد.(منبع:Morgenthaler, NSF)

داشتن خواب به اندازه مورد نیاز دغدغه‌ای است که حدود یک چهار از بزرگسالان آمریکایی آن را دارند و گزارش کرده‌اند که نمی‌توانند یک الگو ثابت و پایدار خواب را ایجاد بکنند.(منبع:Pearson) دفعه بعدی که برای خودتان یک کاسه غلات زیر نور یخچال ساعت ۲ نیمه شب ریختید، این را به خاطر داشته باشید که شما در این مشکل تنها نیستید. و بدانیم که اگر مشکل خوابمان برای مدت طولانی‌ای ادامه داشت بهتر است به پزشکمان مراجعه کنیم و با او مشورت کنیم. چرا که نه تنها این مشکل خواب می‌تواند دلیل جدی‌ای داشته باشد، همین نداشتن خواب کافی می‌تواند ریسک فاکتور مهمی برای خیلی از بیماری‌ها بشاد و در نهایت نرخ کلی مرگ را بالا می‌برد.(منبع:Morgenthaler)

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید