انتشار این مقاله


علائم کمبود امگا ۳ چیست؟

طبق مطالعات، سفتی مفاصل و تورم می‌تواند از جمله علائم غیرمستقیم کمبود امگا۳ باشد. سفتی صبحگاهی مفاصل، احساس درد ، تورم، حساسیت و کاهش انعطاف‌پذیری در مفاصل، همه از علائم آرتریت می‌باشند. به اعتقاد دانشمندان میان این علائم و کمبود اماگا۳ در رژیم غذایی ارتباط وجود دارد. محققان معتقدند رژیم غذایی غنی از امگا۳ می‌تواند […]

طبق مطالعات، سفتی مفاصل و تورم می‌تواند از جمله علائم غیرمستقیم کمبود امگا۳ باشد. سفتی صبحگاهی مفاصل، احساس درد ، تورم، حساسیت و کاهش انعطاف‌پذیری در مفاصل، همه از علائم آرتریت می‌باشند. به اعتقاد دانشمندان میان این علائم و کمبود اماگا۳ در رژیم غذایی ارتباط وجود دارد. محققان معتقدند رژیم غذایی غنی از امگا۳ می‌تواند علائم استئوآرتریت را کاهش دهد.

طبق مطالعه‌ای، افزودن روغن ماهی به رژیم غذایی -و تا حدی روغن دانه‌ی کتان (آلفا-لینولئیک اسید دارای خاصیت ضدالتهابی است.) می‌تواند استئوآرتریت را بهبود بخشیده یا حتی از بروز آن پیشگیری کند. استئوآرتریت با افزایش سن جمعیت، به یکی از دلایل اصلی ناتوایی در جمعیت تبدیل می‌شود. طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۴۰ حدود ۲۶ درصد از بزرگسالان ۱۸ سال به بالای ایالات متحده مبتلا به ارتریت خواهند بود.

در حالی که هنوز هیچ داروی مؤثری برای درمان این بیماری وجود ندارد، امگا ۳ موجود در روغن ماهی می‌تواند یکی از بهترین درمان‌های طبیعی استئوآرتریت محسوب شود. پروفسور جان تارلتون، سرپرست مطالعه، اثرات امگا ۳ بر استئوآرتریت را این‌گونه توضیح می‌دهد:

علائم اولیه‌ی کلاسیک این بیماری مانند تخریب کلاژن مفصل و فقدان مولکول‌های عامل جاذب ضربه بودن مفصل، با کاهش امگا ۳ همراهی دارند.

علاوه بر این، شواهد محکمی وجود داشت که نشان می‌داد امگا ۳ بیوشیمی بیماری را تغیییر داده و با این کار، نه تنها از بیماری پیشگیری می‌کند؛ بلکه پیشرفت ان را نیز کندتر می‌کند. در نتیجه، می‌توان از امگا۳ برای کنترل پیشرفت بیماری نیز بهره گرفت.

رژیم‌های غذایی غربی محتوی میزان بالای اسیدهای چرب امگا ۶ هستند که می‌تواند منجر به اختلالات التهابی همچون کولیت، بیماری قلبی، پوکی استخوان ، سرطان، آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت شود. میزان امگا ۶ رژیم‌های مدرن ۳۰ برابر بیشتر از امگا ۳ می‌باشد؛ در حالی که در رژیم غذایی نیاکانمان، میزان این دو اسید چرب امگا برابر بود. از این رو، افزودن امگا ۳ به رژیمغذایی می‌تواند عدم تعادل موجود را برطرف کرده و در بهبود بیماری‌هایی همچون کولیت و بیماری‌های مرتبط با قلب مؤثر واقع شود.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید