انتشار این مقاله


۶ ماده غذایی که علت اصلی مسمومیت غذایی اند کدامند؟

هر غذای آلوده می تواند باعث مسمومیت غذایی شود ، اگرچه بعضی از غذاها نسبت به سایرین بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند مثل تخم مرغ، شیر، گوشت و سبزیجات

مسمومیت غذایی هنگامی اتفاق می افتد که فرد غذایی بخورد که حاوی باکتری ، ویروس یا سایر عوامل بیماری زایی باشد که می تواند انسان را بیمار کند.

ده ها میکروب می توانند باعث مسمومیت غذایی شوند. با این حال ، برخی از رایج ترین آنها شامل نوروویروس و سالمونلا است.

اشریشیا کلی  کمتر رایج است، و به طور معمول باعث علائم شدید ترمیشود.

هر غذای آلوده می تواند باعث مسمومیت غذایی شود ، اگرچه بعضی از غذاها نسبت به سایرین بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند.

در این مقاله ، خواهید فهمید که کدام غذاها بیشتر احتمالاً باعث مسمومیت غذایی می شوند و روش های پیشگیری از آن چیست.

۶ ماده غذایی با خطر مسمومیت غذایی

محققان بیش از ۲۵۰ بیماری ناشی از غذا را شناسایی کرده اند.

برخی از میکروب هایی که باعث این بیماری ها می شوند براحتی روی غذاهای خاص رشد می کنند.

برخی از اقدامات آماده سازی مواد غذایی نیز می تواند خطر مسمومیت غذایی را افزایش دهد ، مانند زمانی که فرد سبزیجات را روی یک تخته شسته نشده و در جایی که قبلاً گوشت خرد می کرد آماده کند.

برخی از غذاهایی که خطر مسمومیت غذایی با آنها بیشتر است شامل موارد زیر است:

۱. تخم مرغ

سالمونلا ، یکی از میکروب هایی که معمولاً باعث مسمومیت غذایی می شود  ممکن است تخم  مرغها را آلوده کند. خطر آلودگی وقتی فرد تخم مرغ های خام یا کم پخته بخورد ، بسیار بیشتر است.

سالمونلا می توانند تخم مرغ را از راه پرنده بیماری که آن را تولید کرده است آلوده کنند. این عفونت می تواند باعث ایجاد آلودگی محتویات تخم  در بدن پرنده شود.

مدفوع آلوده از یک پرنده آلوده نیز می تواند تخم مرغ را تحت تأثیر قرار دهد.

استافیلوکوک اورئوس نوعی باکتری است که در مواد غذایی که مدت طولانی خارج از یخچال مانده اند سم تولید می کند. اگرچه پخت و پز غذا می تواند اکثر باکتری ها را از بین ببرد اما سم این باکتری باقی مانده و ممکن است باعث بیماری شوند.

برای کاهش خطر عفونت ، تخم مرغ را در دمای ۴۰ درجه فارنهایت (۴/۴ درجه سانتیگراد) یا پایین نگه دارید. از تخم مرغ های شکسته یا آسیب دیده استفاده نکنید و تخم مرغ ها را کاملاً بپزید تا زرده ها محکم شوند. برای غذاهایی که به تخم مرغ های پخته نشده احتیاج دارند ، فقط از تخم مرغ پاستوریزه استفاده کنید.

هر وعده غذایی حاوی تخم مرغ یا سس مایونز بر پایه تخم مرغ نیز باید طی ۲ ساعت قبل از آماده سازی در یخچال قرار گیرد.

۲. گوشت

گوشت ، به خصوص گوشت پخته نشده یا کم پخته شده ، می تواند طیف گسترده ای از بیماری های ناشی از غذا مانند سالمونلا، اشرشیا کولی، کلستریدیوم پرفرنجنس و یرسینیا را به همراه داشته باشد.

گوشت آلوده همچنین می تواند غذاهای دیگر را از طریق آلودگی متقابل آلوده کند. برای کاهش خطر آلودگی متقابل ، افراد باید:

  • دستان خود را بعد از دست زدن به گوشت خام یا خوب پخته نشده بشویید
  • گوشت خام را در نزدیکی یا همراه با غذاهای دیگر ذخیره نکنید
  • تمام ظروف مورد استفاده برای تهیه گوشت را کاملاً بشویید
  • گوشت را به طور کامل و با استفاده از دماسنج پخت و پز بپزید
  • هر نوع از گوشت باقیمانده رادر  یخچال بگذارید

پخت و پز گوشت تا دمای بالا ، بیشتر عوامل بیماری زا را از بین می برد ، اما دمای مورد نیاز با نوع گوشت متفاوت خواهد بود. افراد می توانند دستورالعمل های مربوط به هر نوع ماده غذایی را بررسی کنند.

حتماً در طی ۲ ساعت از آماده سازی گوشت را داخل یخچال و فریزر نگه دارید و در صورت خوردن غذاهای گوشتی و گوشت در محیط بیرون آن را سرد نگه دارید. این کار به جلوگیری از عفونت های استاف اورئوس کمک می کند.

۳.  مراحل آماده سازی

تقریبا نیمی از موارد مسمومیت غذایی ناشی از آماده سازی آلوده است. سبزیجات برگ سبز ، میوه ها و جوانه ها می توانند فرد را به لیستریا ،اشرشیا کولی ، سالمونلا و سایر عوامل بیماری زا آلوده کنند.

جوانه ها علت اصلی است زیرا برای رشد به شرایط گرم و مرطوب نیاز دارند. این شرایط همچنین یک محیط پرورش ایده آل برای باکتری ها و میکروب های دیگر است.

زنان باردار و سایر افراد در معرض بیماری شدید ناشی از مسمومیت غذایی نباید جوانه بخورند.

برای کاهش خطر ابتلا به بیماری ناشی از آماده سازی ، افراد باید:

  • همه میوه ها و سبزیجات را بشویید
  • اگر هوای محیط ۹۰ درجه فارنهایت (۳۲.۲ درجه سانتیگراد) یا بالاتر باشد ، مواد پوست گیری شده یا خرد شده را طی ۲ ساعت یا ۱ ساعت در یخچال نگهداری کنید.
  • میوه ها و سبزیجات را از سایر مواد غذایی خام به ویژه گوشت جداگانه نگهدارید.

۴- غذای تخمیر شده

غذاهای تخمیر و کنسرو شده از باکتری های مفید استفاده می کنند تا به غذاها عطر و طعم  بدهند. غذاهای خوب تخمیرو کنسرو شده بی خطر هستند ، اما هنگامی که اشتباهی در روند تخمیر رخ دهد ، باکتری های خطرناک می توانند وارد غذا شوند.

یکی از بزرگترین خطرات مواد غذایی تخمیر شده ، عفونت بوتولیسم است. بوتولیسم به سیستم عصبی آسیب می زند و باعث فلجی می شود. اگر فرد به موقع درمان دریافت نکند ، می تواند کشنده باشد.

غذاهای کم اسید با احتمال زیادتری باعث ایجاد بوتولیسم در کنسروهای خانگی می شوند. چنین غذاهایی شامل موارد زیر اند:

  • لوبیا سبز
  • مارچوبه
  • ذرت
  • چغندر
  • سیب زمینی

در آلاسکا ، ماهی کنسرو شده و غذاهای دریایی علت اصلی بوتولیسم هستند.

اجتناب از این غذاهای تخمیر شده می تواند خطر مسمومیت غذایی را کاهش دهد. افراد همچنین باید روغنهای مورد استفاده در کنسرو خانگی را فریزر کنند و مواد غذایی کنسرو شده را بعد از باز کردن در یخچال نگهداری کنند.

۵. غذاهای دریایی

غذاهای دریایی ، به ویژه غذاهای خام و خوب پخته نشده مانند صدف ، باعث ایجاد بسیاری از مسمومیت های غذایی از جمله بیماری های لیستریایی و سالمونلایی می شوند.

غذاهای دریایی همچنین می تواند باعث عفونت بنام  ویبریو یا ویبریوزیس شود. ویبریو وولنیفیکوس می تواند باعث عفونت زخم خطرناک و تهدید کننده حیات شود.

بسیاری از افراد ویبریو وولنیفیکوس را باکتری گوشت خوار می نامند ، زیرا باعث می شود بافت اطراف زخم از بین برود.

برای کاهش خطر ابتلا به این عفونت ، افراد باید هنگام تهیه غذاهای دریایی دست خود را بشویند. افرادی که در معرض خطر بیماریهای ناشی از غذا هستند ، باید از غذاهای دریایی خام یا کم پخته شده به طور کلی اجتناب کنند.

همچنین بهتر است از خوردن غذاهای دریایی از مناطقی که اخیراً شیوع  این باکتری را داشته اند ، خودداری کنید .

اگرچه خوردن صدف خام در هر زمان از سال می تواند باعث ویبریو شود ، اما به نظر می رسد بیشتر موارد در ماه های تابستان از ماه مه تا اکتبر ، هنگامی که آب اقیانوس گرمتر است ، رخ می دهد.

۶ شیر و پنیرهای غیر پاستوریزه

پنیرهای نرم ، شیر خام و شیر غیرپاستوریزه همگی محیط کشت باکتریها از جمله لیستریا هستند. زنان باردار و سایر گروههای با خطر بالای بیماری ناشی از غذا ، باید از مصرف این غذاها به طور کلی اجتناب کنند

شستن دست ها قبل و بعد از خوردن غذاهای غیرپاستوریزه و همچنین خوردن پنیرهای نرم ساخته شده فقط از شیر پاستوریزه می تواند خطر عفونت را کاهش دهد.

فروشندگان سنتی ، مانند فروشندگانی که محصولاتشان را در بازارهای کشاورزان می فروشند ، ممکن است محصولات خود را پاستوریزه نکنند یا به درستی نگهداری نکنند. بنابراین ، همیشه هنگام خرید از این موارد احتیاط کنید و در مورد ایمنی مواد غذایی سؤال کنید.

محصولات لبنی و وعده های غذایی حاوی لبنیات در دمای اتاق ممکن است محیط رشداستاف اورئوس را ایجاد کرده و باعث بیماری های ناشی از غذا شوند.

مراقب باشید که وعده های غذایی و غذاهای حاوی لبنیات در دمای ۳۵ تا ۴۰ درجه فارنهایت (۶/۴ تا ۴/۴ درجه سانتیگراد) در مدت ۲ ساعت قبل از آماده سازی در یخچال قرار گیرند.

 درمان

درمان مسمومیت غذایی بستگی به نوع عفونت فرد دارد.

در موارد خفیف ، مسمومیت خود به خود ممکن است خوب شود ، خصوصاً در بزرگسالانی که سالم هستند. کودکان ، بزرگسالان مسن و زنان باردار ممکن است مستعد ابتلا به بیماری شدید باشند و همیشه هنگام شک به مسمومیت غذایی باید به پزشک مراجعه کنند.

در بیشتر موارد ، درمان بر روی مدیریت علائم و جلوگیری از کم آبی بدن تمرکز دارد. در بیمارستان ، پزشک ممکن است مایعات داخل وریدی یا داروهای ضدتهوع تجویز کند.

درمان خانگی معمولاً شامل مصرف نوشیدنی های الکترولیتی ، نوشیدن مقدار زیادی آب و استراحت است. توجه داشته باشید که نوشیدنی های ورزشی مانند Gatorade نمی توانند الکترولیتهای از دست رفته را به طور مناسب جایگزین کنند ، بنابراین فرد نباید برای درمان مسمومیت غذایی آنها را بنوشاند.

پیشگیری

آماده سازی سالم مواد غذایی  کلیدی برای جلوگیری از مسمومیت غذایی است. برای کاهش خطر ، افراد باید:

غذاهایی را که در صورت خام خواری خطر ابتلا به مسمومیت غذایی  را افزایش دهد کاملاً طبخ کنید.

از غذاهایی که خطر ایجاد مسمومیت غذایی دارند ، پرهیز کنید (اگر فرد سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد یا در معرض بیماری باشد)

جلوگیری از آلودگی متقاطع با آماده سازی مواد غذایی بر سطوح مختلف

بعد از استفاده هر سطح را کاملاً تمیز و ضد عفونی کنید

دستان خود را قبل از آماده سازی غذا ، قبل از خوردن  غذا و هنگام انتقال از آماده سازی یک ماده غذایی به غذای دیگر بشویید.

مواد غذایی را طی ۲ ساعت از آماده سازی در دمای ۳۵-۴۰ درجه فارنهایت (۱.۶ تا ۴.۴ درجه سانتیگراد)در یخچال و فریزر قرار دهید.

جلوگیری از رها کردن غذاهای  خارج یخچالی برای بیش از ۲ ساعت در هر زمان پس از آماده سازی

خلاصه

مسمومیت غذایی معمولاً یک بیماری جزئی است که فرد نیاز دارد چند روز از کار یا مدرسه مرخصی بگیرد. با این حال ، موارد شدیدتر ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشد یا حتی تهدید کننده زندگی باشد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) نشان می دهد که هر ساله حدود ۱۲۸۰۰۰نفر به دلیل مسمومیت غذایی به بیمارستان می روند و حدود ۳۰۰۰ نفر می میرند.

مردم برای هرگونه علائم بیماری ناشی از غذا باید به پزشک مراجعه کنند. دریافت سریع درمان ممکن است به کاهش خطر عوارض جدی کمک کند.

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید