انتشار این مقاله


آنچه ناخن هایتان از سلامتی شما می‌گویند

آیا می‌دانید ناخن‌هایتان می‌توانند سرنخ‌هایی از سلامت کلی شما را نشان دهند؟

رنگ ناخن

آیا می‌دانید ناخن‌هایتان می‌توانند سرنخ‌هایی از سلامت کلی شما را نشان دهند؟ سفیدی، سرخی کمرنگ یا موج دار بودن و برآمدگی داشتن می‌توانند نشانه‌ای از بیماری باشند. مشکلات کبدی، ریوی و قلبی می‌توانند در ناخن‌ها نمود یابند. برای فهمیدن اینکه ناخن‌هایتان چه رازهایی را آشکار می‌کنند به خواندن این مقاله ادامه هید!

ناخن

ناخن‌های کمرنگ

ناخن‌های کمرنگ و رنگ پریده ممکن است نشانه‌ی یک بیماری جدی باشند. مانند:

  • آنمی
  • نارسای احتقانی قلب
  • مشکلات کبدی
  • سوءتغذیه
ناخن

ناخن‌های سفید

اگر ناخن‌ها تقریباً تماماً سفید هستند و حاشیه‌ی ناخن‌ها تیره‌تر است، می‌توان آن را نشانه‌ای از مشکلات کبدی مانند هپاتیت درنظر گرفت. در تصویر بالا شما می‌توانید مشاهده‌کنید که انگشتان نیز زرد شده‌اند که یک نشانه‌ی دیگر از مشکلات کبدی است.

ناخن

ناخن‌های زرد

یکی از معمول‌ترین علل ایجاد زردی ناخن، عفونت قارچی است. با بدتر شدن عفونت ممکن است بستر ناخن جمع شده و تورفته‌تر شود و ناخن‌ها ضخیم و متلاشی شوند. در موارد نادری، زردی ناخن‌ها می‌تواند نشانه‌ی وضعیت‌های جدی‌تری مانند بیماری شدید تیروئیدی، مشکلات ریوی، دیابت یا پسوریازیس (سوریازیس) باشد.

ناخن

ناخن‌های کبود (آبی)

وجود رنگ مایل به آبی در ناخن‌ها می‌توانند به این معنی باشد که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکلات ریوی مانند آمفیزم باشد. برخی مشکلات قلبی نیز می‌توانند با کبودی ناخن‌ها ارتباط داشته باشند.

ناخن

ناخن‌های موج دار

درصورتی که سطح ناخن موج و فرورفتگی داشته‌باشد، می‌تواند نشانه‌ی اولیه‌ی پسوریازیس یا آرتریت التهابی باشد. تغییر رنگ ناخن اتفاق متداولی است؛ پوست زیر ناخن می‌تواند قهوه‌ای مایل به قرمز به نظر برسد.

ناخن

ناخن‌های شکسته یا ترک خورده

ناخن‌های خشک و شکننده که به‌طور معمول می‌شکنند یا ترک می‌خورند با بیماری تیروئیدی ارتباط دارند. شکستگی یا ترک خوردگی همراه با رنگ زرد، معمولاً به علت بیماری قارچی رخ می‌دهد.

ناخن

چین ناخن بادکرده (متورم)

در صورتی که پوست اطراف ناخن سرخ و پف کرده به‌نظر برسد، به معنی التهاب چین ناخن است. این اتفاق ممکن است درنتیجه‌ی بیماری لوپوس یا اختلالات دیگری از بافت همبند ایجاد شده‌باشد. همچنین عفونت نیز می‌تواند باعث ایجاد سرخی و التهاب چین ناخن شود.


بیشتر بخوانید:


ناخن

خطوط تیره در زیر ناخن

خطوط تیره در زیر ناخن باید در اسرع وقت بررسی شوند. این خطوط گاهی اوقات توسط ملانوم ایجاد می‌شوند (ملانوم خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست است).

ناخن

ناخن‌های جویده شده

جویدن ناخن‌ها ممکن است مشکلی بیش از یک عادت قدیمی نباشد، اما گاهی اوقات این اتفاق نشانه‌ی اضطراب مداوم است که باید درمان شود. جویدن ناخن با اختلالات وسواس-اجباری نیز ارتباط دارد. درصورتی که نمی‌توانید این عادت خود را ترک کنید، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

رنگ ناخن

ناخن‌ها فقط بخشی از یک پازل هستند

اگرچه تغییرات ناخن همراه بسیاری از شرایط رخ می‌دهد، اما این تغییرات به‌ندرت اولین علامت هستند. همچنین بسیاری از ناهنجاری‌های ناخن بی‌ضرر هستند. به این معنی که همه‌ی افرادی که ناخن‌های سفید دارند، هپاتیت ندارند. درصورتی که درمورد ظاهر ناخن‌های خود نگران هستید، به پزشک خود یا یک متخصص پوست مراجعه کنید.

عرفان رضازاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید