انتشار این مقاله


در دوران بارداری از مصرف بیش از حد چربی امگا-۶ خودداری کنید!

مطالعات نشان داده‌اند که لینولئیک اسید باعث ایجاد التهاب می‌شود و ممکن است با افزایش خطر بیماری‌های قلبی مرتبط باشد.

در جوامع غربی، مصرف چربی‌های امگا-۶، به ویژه لینولئیک اسید رایج است؛ این چربی‌ها در غذاهایی مثل چیپس سیب‌زمینی و روغن‌های گیاهی فراوان هستند. سایر مطالعات نشان داده‌اند که لینولئیک اسید باعث ایجاد التهاب می‌شود و ممکن است با افزایش خطر بیماری‌های قلبی مرتبط باشد.

یک مطالعه‌ی جدید در مجله‌ی The Journal of Physiology نشان داد که خوردن رژیم غذایی با مقدار سه برابر میزان توصیه شده‌ی روزانه اسید لینولئیک، ممکن است در بارداری مضر باشد. آن‌ها ۳ تغییر را در رت‌های مادری که رژیم حاوی لینولئیک اسید بالا خورده بودند، یافتند: کبد آن‌ها غلظت پروتئین‌ها التهابی را تغییر داده بود، غلظت خونی پروتئینی که باعث انقباض رحم در بارداری می‌شود، افزایش یافت و میزان هورمون تنظیم‌کننده‌ی رشد و نمو کاهش یافت. این تغییرات ممکن است منجر به افزایش خطر عوارض بارداری و رشد ضعیف نوزادان شود.

اگر اثرات مقادیر بالای لینولئیک اسید در رت‌ها و انسان یکسان باشد، این نتایج می‌تواند نشان دهد که زنان در سنین بارداری باید کاهش مقادیر لینولئیک اسید را در رژیم خود در نظر بگیرند.

محققان، رت‌ها را به مدت ۱۰ هفته با یک رژیم حاوی مقادیر بالای لینولئیک اسید تغذیه کردند. سپس رت‌ها جفت‌گیری کردند و محققان اثرات این رژیم را بر بارداری و رشد نوزادان رت‌ها مورد بررسی قرار دادند.

به ویژه محققان هر گونه تغییر در وزن بدن و اندام‌های مادر و نوزادانشان و هم‌چنین غلظت خونی و کبدی پروتئین‌های التهابی، کلسترول و هورمون لپتین را بررسی کردند. رت‌ها معمولا در هر بارداری، چندین نوزاد را به دنیا می‌آورند. رت‌های مادری که رژیمی با لینولئیک اسید بالا خورده بودند، نوزادان نر کم‌تری به دنیا آوردند.

توجه به این نکته ضروری است که وقتی انسان رژیمی غنی از لینولئیک اسید مصرف می‌کند، احتمالا این رژیم حاوی مقادیر زیادی چربی، قند و نمک است. با این حال در این مطالعه، تنها تغییری که در رژیم غذایی رت‌ها ایجاد شد، افزایش مقدار لینولئیک اسید بود و هیچ تغییری در میزان چربی، قند و نمک رخ نداد.

Deanne Skelly، نویسنده‌ی ارشد مقاله می‌گوید:

برای زنان باردار مهم است که رژیم خود را زیر نظر بگیرند؛ تحقیقات ما نمونه‌ی دیگری است که به طور بالقوه نشان می‌دهد مصرف بیش از حد نوعی خاص از مواد مغذی می‌تواند بر رشد کودک تأثیر منفی بگذارد.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید