انتشار این مقاله


ارتباط افزایش سن با چاقی

دانشمندان سلولهای چربی را در ۵۴ زن و مرد طی حدوداً ۱۳ سال مورد مطالعه قرار دادند. در آن زمان ، تمام افراد ، صرف نظر از افزایش وزن یا از دست دادن وزن ، کاهش سرعت مصرف و تبدیل چربی در بافت چربی را نشان می دادند ، یعنی با گذشت سن میزان سرعت […]

دانشمندان سلولهای چربی را در ۵۴ زن و مرد طی حدوداً ۱۳ سال مورد مطالعه قرار دادند. در آن زمان ، تمام افراد ، صرف نظر از افزایش وزن یا از دست دادن وزن ، کاهش سرعت مصرف و تبدیل چربی در بافت چربی را نشان می دادند ، یعنی با گذشت سن میزان سرعت برداشته شدن لیپید (یا چربی) موجود در سلول های چربی کاهش یافته بود.
طبق مطالعه ای که با همکاری محققان دانشگاه اوپسالا در سوئد و دانشگاه لیون در فرانسه انجام شد ، افرادی که این ذخیره بیشتر چربی را با خوردن کالری کمتری جبران نکردند ، به میزان ۲۰ درصد وزن بیشتری کسب کردند.
محققان همچنین سوخت و ساز لیپیدها را در ۴۱ زن که تحت عمل جراحی چربی قرار گرفتند نیز بررسی کردند که چگونه عمل جراحی چربی بر توانایی آنها در کاهش وزن به مدت چهار تا هفت سال بعد از عمل نیز تأثیر می گذارد.نتیجه نشان داد که تنها افرادی که قبل از عمل جراحی میزان سوخت و ساز کمتری داشتند ، توانستند مصرف لیپید خود را افزایش داده و کاهش وزن خود را حفظ کنند.محققان معتقدند که این افراد احتمالاً فضای بیشتری برای افزایش سوخت و ساز چربی نسبت به افرادی که پیش از عمل جراحی سطح بالایی از سوخت و ساز را داشتند ، دارند.
پیتر آرنر می‌گوید:نتایج تحقیقات انجام شده برای اولین بار است که نشان می‌دهد فرآیندهای موجود در بافت چربی ما تغییرات وزن بدن را به طور مستقل از سایر عوامل در دوران پیری تنظیم می کند. که این موضوع می تواند راههای جدیدی برای درمان چاقی باز کند.”
مطالعات قبلی نشان داده اند که یک راه برای سرعت بخشیدن به افزایش سوخت و ساز چربی در بافت چربی ورزش بیشتر است. این تحقیق جدید نیز از این مفهوم پشتیبانی می کند و ثابت می‌کند که جراحی در صورتی می‌تواند تاثیر طولانی مدت داشته باشد که فرد فعالیت بدنی بالای خود را نیز حفظ کرده یا افزایش دهد.
کریستی اسپالدینگ ، محقق ارشد گروه بیولوژی سلولی و مولکولی در انستیتوی کارولینسکا و یکی دیگر از محققان اصلی این مطالعه ، می گوید: “چاقی و بیماریهای مرتبط با چاقی به یک مشکل جهانی تبدیل شده اند. توده چربی و چگونگی سوخت و ساز آن و عوامل موثر بر کاهش اندازه چربی در هیچ دوره ای تا این اندازه مهم نبوده است. “

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید