انتشار این مقاله


داروهای لاغری (۱۶): کتون تمشک

برخی گیاهان، پودرها و قرص‌ها به شما کمک می‌کنند تا چربی‌سوزی کنید یا اشتهای خود را کاهش دهید.

اگر نیاز به کاهش وزن دارید، ما در کنارتان هستیم!

بیش از یک سوم مردم آمریکا دچار اضافه وزن و یک سوم دیگر دچار چاقی هستند. فقط %۳۰ مردم وزنی سالم دارند.

مساله این است که روش‌های سنتی کاهش وزن بسیار دشوار هستند و تخمین زده می‌شود %۸۵ مردم در آن‌ها موفق نمی‌شوند.

با این حال، بسیاری از محصولات برای کمک به کاهش وزن تبلیغ می‌شوند. برخی گیاهان، پودرها و قرص‌ها به شما کمک می‌کنند تا چربی‌سوزی کنید یا اشتهای خود را کاهش دهید.

یکی از محبوب‌ترین آن‌ها، مکملی به نام کتون تمشک است.

ادعا می‌شود کتون تمشک‌ها باعث تجزیه‌ی موثرتر چربی موجود در سلول‌ها می‌شوند و در نتیجه به بدن شما کمک می‌کنند چربی را سریع‌تر بسوزاند. هم‌چنین ادعا می‌شود این قرص‌ها باعث افزایش سطح آدیپونکتین می‌شوند. آدیپونکتین هورمونی است که در تنظیم متابولیزم به شما کمک می‌کند.

این مقاله به بررسی مطالعات در مورد کتون تمشک می‌پردازد.

کتون تمشک چیست؟

کتون تمشک یک ماده‌ی طبیعی است که باعث می‌شود تمشک‌های قرمز، عطری فوق‌العاده داشته باشند.

هم‌چنین این ماده به مقادیر کمی در سایر میوه‌ها و توت‌ها، از جمله شاتوت، کران بری[۱] و کیوی وجود دارد.

این ماده قدمتی طولانی از لحاظ کاربرد در مواد آرایشی دارد و به عنوان طعم‌دهنده به نوشیدنی‌های بدون الکل، بستنی و سایر غذاهای فرآوری شده اضافه شده است.

به این ترتیب، بیشتر مردم مقادیر کمی از کتون تمشک را (در میوه‌ها یا به عنوان طعم‌دهنده) خورده‌اند.

ولی اخیرا این مواد به عنوان مکمل کاهش وزن محبوبیت یافته‌اند.

اگرچه کلمه‌ی “تمشک” ممکن است برای افراد جذاب باشد؛ ولی این مکمل از تمشک حاصل نمی‌شود.

عصاره‌گیری کتون‌های تمشک از خود تمشک‌ها فوق‌العاده گران است؛ زیرا برای تهیه‌ی یک تک دوز از این کتون‌ها، ۹۰ پوند (۴۱ کیلوگرم) تمشک لازم است.

در واقع ۲.۲ پوند (۱ کیلوگرم) تمشک، فقط حاوی ۴-۱ میلی‌گرم کتون تمشک است. این مقدار معادل %۰.۰۰۰۴-۰.۰۰۰۱ وزن کل تمشک‌ها است.

کتون‌های تمشک موجود در مکمل‌ها، به طور سنتتیک ساخته می‌شوند و طبیعی نیستند.

هم‌چنین جذابیت این محصول به خاطر واژ‌ه‌ی “کتون” است که مرتبط با رژیم کم کربوهیدرات است؛ این رژیم باعث می‌شود بدن شما مجبور به سوزاندن چربی شود و سطح خونی کتون‌ها را افزایش می‌دهد.

با این حال، کتون‌های تمشک هیچ ارتباطی با رژیم‌های کم کربوهیدرات ندارند و اثرات آن‌ها بر بدن شما یکسان نیست.

مکانیزم عمل کتون تمشک چیست؟

ساختار مولکولی کتون‌ها بسیار شبیه به دو مولکول دیگر است؛ capsaicin که در فلفل چیلی وجود دارد و مولکول محرک synephrine.

مطالعات نشان می‌دهند که این مولکول‌ها می‌توانند متابولیزم را بهبود دهند. بنابراین محققان گمان کردند کتون‌های تمشک می‌توانند اثراتی یکسان با این ترکیبات داشته باشند.

اثرات کتون‌های تمشک در مطالعات آزمایشگاهی بر روی سلول‌های چربی موش‌ها عبارت‌اند از:

  • افزایش تجزیه‌ی چربی؛ این اثر در درجه‌ی اول، با حساس‌تر کردن سلول‌ها به هورمون سوخت چربی (اپی‌نفرین) صورت گرفت.
  • افزایش ترشح هورمون آدیپونکتین

آدیپونکتین توسط سلول‌های چربی آزاد می‌شود و می‌تواند در تنظیم متابولیزم و سطح قند خون نقش داشته باشد.

افرادی با وزن طبیعی نسبت به افراد دارای اضافه وزن، سطوح بالاتری از آدیپونکتین دارند. زمانی که افراد وزن خود را کم می‌کنند، مقدار این هورمون افزایش می‌یابد.

مطالعات نشان می‌دهند افرادی با سطح پایین آدیپونکتین، در معرض خطر بالاتری از چاقی، دیابت نوع ۲، بیماری کبد چرب و حتی بیمای قلبی قرار دارند.

بنابراین به نظر می‌رسد افزایش سطح آدیپونکتین می‌تواند در کاهش وزن و خطر بسیاری از بیماری‌ها به افراد کمک کند.

با این حال حتی اگر کتون تمشک باعث افزایش آدیپونکتین در سلول‌های چربی جدا شده از موش شود، به این معنا نیست که همین اثر در یک ارگانیسم زنده رخ خواهد داد.

در نظر داشته باشید که راه‌هایی طبیعی برای افزایش آدیپونکتین وجود دارد که شامل کتون تمشک نمی‌شود.

برای مثال ورزش می‌تواند به مدت حداقل یک هفته، سطح آدیپونکتین را %۲۶۰ افزایش دهد. هم‌چنین نوشیدن قهوه باعث افزایش سطح آن می‌شود.

مطالعات ممکن است تحریف شده باشد!

مکمل‌های کتون تمشک در مطالعات بر روی موش‌ها و رت‌ها، نویدبخش هستند.

با این حال، نتایج آنقدری که تولیدکنندگان این مکمل باور داشتند، چشمگیر نبودند.

در یک مطالعه، کتون تمشک به برخی موش‌ها که در حال تغذیه شدن با رژیم چاق‌کننده بودند، داده شد.

موش‌هایی که در گروه کتون تمشک بودند، در پایان مطالعه ۵۰ گرم وزن اضافه کردند؛ ولی موش‌هایی که این کتون‌ها را مصرف نکردند، ۵۵ گرم وزن اضافه کردند (حدود %۱۰ تفاوت در دو گروه وجود داشت).

توجه داشته باشید موش‌هایی که از کتون‌ها استفاده کردند، کاهش وزن نداشتند؛ بلکه نسبت به گروه دیگر، وزن کم‌تری اضافه کردند.

یک مطالعه‌ی دیگر که بر روی ۴۰ رت انجام شد، نشان داد کتون تمشک باعث افزایش سطح آدیپونکتین و محافظت در برابر بیماری کبد چرب می‌شود.

با این حال، این مطالعه از دوزهایی با مقدار بیش از اندازه استفاده کرد.

شما باید ۱۰۰ برابر مقدار توصیه‌شده‌ی این مکمل را مصرف کنید تا به دوز معادل در مطالعه‌ی فوق برسید! مصرف چنین دوز شدیدی هرگز توصیه نمی‌شود.

آیا این مکمل برای انسان موثر است؟

مطالعه‌ای منفرد در مورد اثر کتون تمشک بر روی انسان‌ها وجود ندارد.

تنها مطالعه‌ی انسانی نزدیک به این موضوع، مطالعه‌ای است که از ترکیبی از مواد، از جمله کافئین، کتون تمشک، عصاره‌ی سیر، زنجبیل و synephrine استفاده کرده است.

افراد شرکت‌کننده در این مطالعه‌ی ۸ هفته‌ای، کالری مصرفی خود را کاهش دادند و ورزش کردند. گروهی که این مکمل استفاده کرده بودند، %۷.۸ از توده‌ی چربی خود را از دست دادند؛ در حالیکه گروه پلاسبو (دارونما) تنها ۲.۸% چربی سوزاندند.

 با این حال، کتون تمشک ممکن است هیچ ارتباطی با کاهش وزن مشاهده شده نداشته باشد. کافئین یا هر یک از مواد تشکیل دهنده‌ی دیگر می‌تواند علت این کاهش وزن باشد.

قبل از آن که اثرات کتون تمشک بر روی کاهش وزن به طور کامل مورد ارزیابی قرار گیرد، مطالعات جامع در انسان‌ها باید انجام شود.

آیا کتون تمشک فواید دیگری دارد؟

یک مطالعه، کتون تمشک را مرتبط با فواید آرایشی و زیبایی می‌داند.

به نظر می‌رسد کتون تمشک در صورت استفاده‌ی موضعی به عنوان جزئی از یک کرم، رشد مو را در افراد دارای ریزش مو افزایش می‌دهد. هم‌چنین می‌تواند باعث بهبود خاصیت کشسانی پوست در خانم‌های سالم شود.

با این حال، این مطالعه در مقیاس کوچک انجام شد و دارای نواقصی بود. قبل از هرگونه ادعایی، مطالعات بیشتری نیاز است تا این اثرات را تایید کند.

اثرات جانبی و دوز مناسب مکمل

 از آن جایی که کتون تمشک در انسان‌ها مطالعه نشده است، اثرات جانبی احتمالی آن ناشناخته است.

با این حال به عنوان یک افزودنی غذایی، کتون تمشک توسط FDA (سازمان غذا و دارو) به عنوان یک ماده‌ی GRAS[۲] طبقه‌بندی شده است.

با وجود این که گزارش‌هایی قدیمی مبنی بر ضربان قلب سریع یا افزایش فشار خون وجود دارد، هیچ مطالعه‌ای برای تایید این عوارض وجود ندارد.

به دلیل نبود مطالعات انسانی، هیچ دوز توصیه‌شده‌ای با پایه‌ی علمی برای این مکمل وجود ندارد.

تولیدکنندگان، دوزهایی معادل ۴۰۰-۱۰۰ میلی‌گرم را به میزان ۲-۱ بار در روز پیشنهاد می‌کنند.

خلاصه‌ی کلام!

از بین تمامی مکمل‌های کاهش وزن، کتون تمشک ممکن است خیلی امیدوارکننده نباشد!

به نظر می‌رسد این مکمل‌ها در آزمایش‌های حیوانی با دوزهای بسیار زیاد موثر هستند؛ ولی این اثرات، هیچ ارتباطی با دوزهای معمول و توصیه‌شده در انسان ندارد.

اگر در حال تلاش برای کاهش وزن هستید، بر روی تکنیک‌های دیگری تمرکز کنید؛ مثل خوردن پروتئین بیشتر و کربوهیدرات کم‌تر.

تغییرات مفید و ماندگار در سبک زندگی نسبت به مصرف کتون تمشک، تاثیر بیشتری بر وزن شما دارد!


[۱]– میوه‌ای شبیه قره قاط و از جنس Vaccinium است.

[۲]  – Generally Recognized as Safe

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *