انتشار این مقاله


مقابله با سرطان سینه با استفاده از سلول‌های ایمنی منحصر به فرد

درمان سرطان سینه با استفاده از سلول‌های ایمنی خود بدن

با توجه به دستاورد‌های اخیر، سلول‌های ایمنی منحصر به فردی در بافت سینه در انسان کشف شده‌اند و بیمارانی که دارای مقدار فراوانی از این سلول‌ها هستند، از شانس بالایی جهت درمان و مقابله با سرطان سینه برخوردارند.

مطالعاتی که تحت نظر پروفسور Adrian Hayday در Science Translational Medicine منتشر شد، نشان می‌دهد که محققان موفق به کشف رده‌ای جدید از سلول‌های ایمنی در بافت سینه‌ی انسان شدند. این سلول‌ها گاما دلتا تی سل (gamma delta T cells) هستند و می‌توانند در بهبودی بیماران مبتلا به سرطان سینه سه گانه منفی نقش مهمی ایفا کنند.

سلول‌های T گاما دلتا و مقابله با سرطان سینه

سلول‌های T گاما دلتا، سلول‌های ایمنی منحصر به فردی هستند که پیش از این در بافت‌هایی مانند روده و پوست دیده شده اند ولی این اولین باری بود که محققان موفق به رویت این سلول‌ها در بافت پستان شدند.

محققان این مطالعات به بررسی بافت‌های پستانی سالم در ده‌ها نفر از زنان پرداختند. درمیان این زنان کسانی نیز بودند که جراحی خارج کردن پستان را گذرانده بودند و یا اقدام به جراحی‌ها و پروسه‌هایی جهت جلوگیری از سرطان کرده بودند.

برای اطمینان حاصل کردن از حضور سلول‌های گاما دلتا T در بافت پستانی انسان، از تکنیک‌های بکار رفته در بررسی سلول‌های T در بافت پوست و ریه استفاده شد.

این سلول‌های منحصر به فرد، بسیار نادر‌تر و کمیاب‌تر از سلول‌های معمولی و رایج T آلفا-بتا در جریان خون هستند.

پس از تایید وجود سلول‌های T گاما دلتا در بافت پستانی در انسان، محققان بدنبال بررسی ارتباط بین نوع خاصی از این سلول‌ها و ۱۱ نفر از نجات یافتگان از سرطان سینه سه‌گانه در بیمارستان Guy’s and St Thomas بودند.

این رده از سلول‌ها، رسپتور‌های خاصی به نام «زنجیره‌های V delta 1» را در سطح خود بیان می‌کنند. با استفاده از این رسپتورها می‌توانند به سیگنال‌های استرسی ناشی از وجود عفونت و یا سرطان در بافت سینه پاسخ دهند.

اگر این سلول‌های ایمنی در اثر دریافت این سیگنال فعال شوند، سریعاً اقدام به از بین بردن سلول‌های آسیب‌ دیده و سرطانی می‌کنند. همچنین می‌توانند باعث جذب سایر سلول‌های ایمنی، که ممکن است در روند از بین بردن سرطان مؤثر باشند، به محل شوند.

دانشمندان سپس اقدام به بررسی و آنالیز نمونه‌های بدست آمده از سرطان پستان در بیماران کردند. نتیجه‌ی این آزمایش نشان می‌داد بیمارانی که دارای مقدار نسبتاً بالایی از سلول‌های T دارای زنجیره  V delta 1 هستند، نسبت به بیمارانی که دارای سطح پایینی از این سلول‌ها هستند، از شانس بالایی برای درمان برخوردارند.

از هر ۵ نفری که بهبود یافته و از سرطان سینه نجات پیدا کرده بودند، هر ۵ نفر دارای مقدار زیادی از این سلول‌ها در بافت سرطانی‌شان بودند. این در حالی است که از هر ۶ نفری که به علت سرطان در عرض ۲ سال در گذشته بودند، فقط یک نفر از آن‌ها دارای مقدار بالایی از این سلول‌ها بود.

با توجه به نتایج حاصل از این تحقیقات، انتظار می‌رود که با استفاده از سلول‌های T گاما دلتا و رسپتور‌های V delta 1 که نقشی کلیدی در از بین بردن سلول‌های سرطانی ایفا می‌کنند، شانس بالایی برای نجات بسیاری از بیماران سرطانی و مقابله با سرطان پستان در آینده داشته باشیم.

این سلول‌های منحصر به فرد، یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را در پروژه‌های درمانی جهت دستیابی به بهترین راه برای مقابله با سرطان سینه ایفا می‌کنند. آنچه ما را متحیر کرده است، پتانسیل بالای این سلول‌ها در درمان طیف وسیعی از سرطان‌ها من جمله ملانوما است. اکنون می‌توانیم سرطان سینه را نیز به لیست سرطان‌هایی که تحت تاثیر این سلول‌ها قرار می‌گیرند بیفزاییم. امید می‌رود بتوانیم در آینده این دستاورد‌ها را وارد کارآزمایی‌های بالینی کرده و با بررسی‌ها و تحقیقات بیشتر، نسبت به پتانسیل آن‌ها خوشبین باشیم.

پروفسور Adrian Hayday، دانشگاه ایمونولوژی و علوم میکروبی

اثبات وجود این سلول‌های ایمنی خاص در بافت پستانی انسان، به عنوان قدم اول بسیار شگفت‌انگیز است. پیش از این می‌دانستیم که سلول‌های T گاما دلتا در نمونه‌های حیوانی احتمالاً نقش مهمی در مقابله با سلول‌های سرطانی دارند، اما این اولین مدرکی است که ثابت می‌کند این سلول‌ها می توانند نقش مشابهی را در بدن انسان و مقابله با سرطان سینه نیز ایفا کنند. این دستاورد‌ها راه جدیدی برای مبارزه با بیماری سرطان به روی ما می‌گشاید.

دکتر فرناندو کایل سزار (Fernanda Kyle-Cezar)، نویسنده‌ی اصلی مشترک این تحقیقات

سالانه حدود ۵۵،۰۰۰ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند که تقریبا ۱۵٪ این افراد را، بیماران سرطان سه گانه منفی تشکیل می‌دهند. این نوع از سرطان حتی به درمان‌های هورمونی نیز پاسخ نمی‌دهد و شیمی‌ درمانی تنها راهی است که می‌توانیم آن را، آن هم برای مدت زمان کوتاهی، متوقف کنیم. بنابراین انجام تحقیقات بیشتر پیرامون این بیماری و پاسخ بدن به آن جهت دستیابی به یک روش درمانی مؤثر برای مقابله با سرطان پستان ، حیاتی است.

دکتر یین وو (Yin Wu)، یکی از پزشکان بیمارستان Guy’s and St Thomas و بیمارستان آموزشی دانشگاه، به عنوان یکی از محققان سرطان در مرکز سرطان UK’s City of London، مشترکاً نویسندگی اصلی این تحقیقات را به عهده دارد. وی معتقد است که این نتایج می‌تواند سایر زوایای تحقیقاتی و درمان‌های ممکن را روشن کند. بدین معنی که ممکن است در آینده بتوان با فعال کردن این سلول‌ها به صورت مصنوعی و یا انتقال و اهدا آن‌ها شانس بیماران سرطانی برای درمان و نجات از این بیماری بیشتر شود.

۳۵ سال پیش، پروفسور Hayday موفق به کشف گیرنده‌های گاما دلتای سلول‌های T شد که در واقع نشان‌ دهنده سلول‌های T گاما دلتا هستند. وی همچنین بنیان گذار روند‌های درمانی گاما-دلتا است که در سال ۲۰۱۶ با یکی از همکارانش، Oliver Nussbaumer، سعی در پیاده کردن دستاورد‌های خود به صورت کلینیکی داشتند.

دکتر لیان فولکس، مدیر اجرایی تحقیقات و نوآوری سرطان UK’s معتقد است که با تمرکز هرچه بیشتر بر روی اکتشافاتی از این قبیل، به مداخلات پیچیده‌ای که سیستم ایمنی بدن در روند مقابله با سرطان سینه انجام می‌دهد، پی یرده می‌شود. درمان‌هایی که قدرت سیستم ایمنی را کنترل می‌کنند، می‌توانند آینده روشنی را برای درمان سرطان رقم بزنند. البته این پروسه‌ها در حال حاضر نیز برای بسیاری از بیماران سرطانی مفید واقع شده‌ است. دلیل اصلی شروع تحقیقات بیوتراپی در UK City of London Centre نیز همین مسئله است. این تحقیقات پتانسیل این را دارد که به یک تحقیقات نتیجه بخش ایمونوتراپی در جهان تبدیل شود.

تاکنون ایمونوتراپی‌هایی که برای انواع دیگرسرطان بکار گرفته شده‌اند، به شکل مؤثری پاسخ داده‌اند. نتایج بدست آمده به شکل شگفت‌انگیزی بینش جدیدی از یک روند ایمونوتراپی جدید جهت درمان بیماران مبتلا به سرطان سینه سه گانه ارائه می‌دهد. علارغم چندین روند درمانی محدود برای بیماران، درمان سرطان سینه سه گانه منفی، نیازی است که تا کنون برآورد نشده است، در حالی که ایمونوتراپی‌های اخیر می‌توانند تاثیر بسزایی در بهبودی آن داشته باشند.

اگر بخواهیم به درمانی مؤثر برای این بیماری دست یابیم و بتوانیم شانس نجات مبتلایان و مقابله با سرطان پستان را افزایش دهیم، آشنایی با ویژگی‌های این سلول‌های ایمنی مستقر در پستان، مانند چگونگی رفتار آن‌ها و تاثیری که در سلول‌های سرطانی می‌گذارند، بسیار ضروریست. آنچه که اکنون در پی آن هستیم، این است که با انجام آزمایش‌های بیشتر به چگونگی تاثیر سلول‌های T در درمان سرطان پی ببریم.

دکتر Kotryna Temcinaite، مدیر ارتباطات تحقیقاتی در Breast Cancer Now
معصومه برهانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید