انتشار این مقاله


مغز قدرتمندی می خواهید؟ ورزش کنید!

ورزش منظم، باعث قوی تر شدن مغز می‌شود.

ورزش منظم، همان طور که بر بدن اثر دارد باعث قوی تر شدن مغز می‌شود.

حتی ممکن است برنامه ورزشی شما فقط در ذهنتان باشد و آن را انجام ندهید. تمام کارهایی که انجام می‌دهید تا عضلات جلو بازوی شما قوی‌تر شود، می‌تواند به مغز شما نیز کمک کند.

اگرچه که تحقیقات کاملاً قطعی نیستند، اما نشان می‌دهند ورزش کردن چقدر برای این که مغز تناسب خود را حفظ کند ضرور است. خبر خوب چیست؟ خبر خوب اینجاست که با ورزش کردن می‌تواند ذهن بهتری داشته باشید.

مواردی در ذیل ذکر می‌شوند که برخی از یافته‌های درخور توجه هستند و می‌توانند شما را ترغیب به بازگشت به رژیم بدنسازی کنند یا تشویقتان کنند که همین امروز ورزش را آغاز کنید.


بیشتر بخوانید: ورزش به ۴ صورت می‌تواند شخصیت شما را تغییر دهد


  • حس بهتر: نشان داده شده است که پیاده‌روی و سایر ورزش‌های هوازی ملایم باعث پایداری خلق شما شده و علائم افسردگی را بهبود می‌بخشند. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که ورزش کردن منظم تا مردم استرس خود را بهتر کنترل کرده و احساسات خود را تنظیم کنند.
  • بهبود یادگیری: درحالی که دانشمندان هنوز نمی‌دانند چگونه فعالیت فیزیک موجب یادگیری بهتر می‌شود، اما این عملکرد را قبول دارند. در یک مطالعه، زمانی که معلمان ورزش را در کنار درس ریاضی قرار دادند مشاهده کردند که نمرات دانش آموزان در گروهی که ورزش می‌کردند نسبت به گروهی که فقط درس می‌خواندند بیشتر بهبود یافت. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که ورزش کردن باعث بهبود در درک مطلب نیز می‌شود.
  • افزایش تیزهوشی: با این که با افزایش سن حجم مغز کم می‌شود، مطالعات نشان داده‌اند که ورزش می‌تواند این واقعه را در هر سنی معکوس کند. یک مطالعه نشان داد که فعالیت فیزیکی کمک کرد هیپوکامپ که قسمتی از مغز است که شما را قادر می‌سازد خاطرات را ذخیره کنید، در شرکت کنندگان به صورت محسوسی افزایش یابد.

مطالعه‌ی دیگری نشان داد مردمی که تناسب قلبی عروقی بهتری داشتند، مانند نوجوانان، حافظه، مهارت‌های عملکردی و عملکردهای اجرایی بهتری، همانند بزرگسالان، بودند.

  • بهبود بینایی: زمانی که ورزش می‌کنید، نورون‌هایی از مغزتان تحریک می‌شوند که به دسته بندی و مرتب سازی و درک آنچه که می‌بینید کمک می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که سیستم بینایی شما هنگام ورزش حساس‌تر شده و درواقع ورزش یادگیری بصری را افزایش می‌دهد.
قوی تر شدن مغز

برای ساختن مغزی بزرگ آماده‌اید؟ برای رسیدن به مزایا لازم نیست خود را به آب و آتش زده و به شدت ورزش کنید. در بسیاری از مطالعات نشان داده شده است که فقط ۳ تا ۵ بار قدم زدن سریع به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه می‌تواند باعث پیشرفت محسوس در مغز شود.

شواهد نشان می‌دهد تمرین مداوم و ورزش‌های هوازی، مانند پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه سواری و شنا، نسبت به تمرینات کششی اثر بیشتری بر افزایش قدرت مغز دارند. در یک مطالعه، افراد مسن با اختلال شناختی خفیف که ۲ تا ۳ بار در هفته لیفت وزنه انجام می‌دادند، تون عضلانی و عملکرد شناختی بهتری داشتند.

مغز شما شگفت‌انگیز است. میلیون‌ها سلول عصبی در هماهنگی کامل باهم کار می‌کنند تا هر لحظه از زندگی شما را هماهنگ کنند: حرکات شما، رفتارها، افکار، خاطرات و احساسات. پس مغز خود را به باشگاه ورزشی ببرید تا سلامت کلی بدنتان را بهبود ببخشید.

عرفان رضازاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *