انتشار این مقاله


تغییرات اقلیم را می‌توان با یک قدم ساده ولی بزرگ، متوقف ساخت

اغلب اوقات اهمیت دادن به بحران آب و هوا و تغییرات اقلیم مسئله‌ای منفرد به نظر می‌رسد که نمی‌تواند بار کمکی داشته باشد.

اغلب اوقات اهمیت دادن به بحران آب و هوا و تغییرات اقلیم مسئله‌ای منفرد به نظر می‌رسد که نمی‌تواند بار کمکی داشته باشد؛ اما نباید این گونه باشد. براساس نتایج مطالعه جدید، فقط با صحبت کردن درباره تغییرات آب و هوا با دوستان و خانواده تان، می‌توانید تغییری بزرگ ایجاد کنید.

شاید این توصیه به مثابه یک میدان مین سیاسی باشد، بخصوص اگر دوستان و خویشاوندان محافظه کاری داشته باشید. اما حقیقت این است که بیشتر آمریکایی‌ها بیش از آن چه معمولاً به آن باور داریم، درباره این موضوع اتفاق نظر دارند.

صحبت پیرامون تغییرات اقلیم

براساس داده‌های آوریل ۲۰۱۹، آمریکایی‌ها فکر می‌کنند ۵۴ درصد از مردم واقعیت تغییرات اقلیم را قبول ندارند. در حالی که به واقع تقریباً ۷۰ درصد مردم درباره تغییرات اقلیم توافق نظر دارند.

این کج فهمی می‌تواند به توضیح چرایی سکوت ایالات متحده درباره تغییرات آب و هوا بپردازد. این درحالی است که اکثریتی که به گرمایش جهانی اهمیت می‌دهند به ندرت یا هرگز در این باره بحث می‌کنند و گاهی به کل از موضوع دوری می کنند.

در واقع، تقریبا بیش از یک سوم کسانی که در مطالعه شرکت کرده‌اند، اظهار داشتند که گه گاه به موضوع تغییرات اقلیم در گفت و گوهایشان اشاره می‌کنند.

متیو گلدبرگ (Matthew Goldberg)، روانشناس اجتماعی، از دانشگاه Yale در گفت و گو با Los Angeles Times گفته است که معکوس کردن این روند بسیار حائز اهمیت است.

اغلب فکر می کنیم که مخاطب ما درباره این موضوعات اهمیت زیادی نمی‌دهد. اما در بیشتر مواقع، مخاطب گفت و گوهایتان به اندازه شما درباره تغییرات اقلیم نگران است.

متیو گلدبرگ

توصیه گلدبرگ از یافته‌های او و همکارانش که با آنالیز داده‌هایی که قبلاً از گفت و گوها درباره تغییرات آب و هوا به دست آورده بودند، منشا می‌گیرد. در سال ۲۰۱۵، این تیم دو پرسشنامه ملی طراحی کردند که ۷ ماه طول کشید. ۱۲۶۳ آمریکایی در این مطالعه شرکت کردند.

نتایج مطالعات

در هر دو مطالعه، از داوطلبان پرسیده شده بود که چقدر درباره تغییرات اقلیم با دوستان و خانواده شان صحبت می‌کنند. و نظرشان درباره این که ۹۷ درصد دانشمندان این موضوع را قبول دارند، چیست.


مقاله مرتبط: اعتماد به علم و دانشمندان هنوز هم بین مردم به چشم می‌خورد


نتایج این تحقیق که در PNAS منتشر شد، نشان می‌دهد که با افزایش بحث و گفت و گو درباره تغییرات آب و هوا پیش بینی می‌شود، که ۲ تا ۳ درصد مقبولیت اتفاق نظر دانشمندان در این زمینه افزایش خواهد یافت. با این که این تغییرات ممکن است به نظر کوچک بیاید، اما عملاً در مجموع می‌تواند تغییرات بزرگی ایجاد کند.

به عنوان مثال، مولفان مقاله یافتند زمانی که مقبولیت اتفاق نظر دانشمندان بالا بود، حتی افراد بیشتر تشویق شدند که با خانواده و دوستانشان درباره تغییرات اقلیم صحبت کنند.

بدون صحبت کردن درباره گرمایش جهانی، مردم هیچ وقت واقعیت‌های مهم درباره تغییرات آب و هوا را یاد نخواهند گرفت. یا نخواهند دانست که دوستان نزدیک و خانواده شان به تغییرات اقلیم اهمیت می‌دهند.

تحقیقات ما نشان می دهد که، با بحث کردن، مردم می توانند خانواده و دوستانشان را در یک چرخه بازخورد مثبت قرار دهند که باعث ورود بیشتر آن ها در موضوع تغییرات اقلیم خواهد شد.

پیام کاملاً مهم است، اما به رساننده پیام نیز اهمیت دارد. اگر یک ایده یا بخشی از اطلاعات از یک منبع مطمئن مثل یکی از اعضای خانواده یا یک دوست صمیمی به دست آید، انکار کردن یا عدم توجه به آن سخت‌تر است.

با این وجود، شروع کردن بحث با این موضوعات داغ و مباحثه برانگیز سیاسی با کسی که دوستش دارید، می‌تواند نگران کننده باشد. گلدبرگ توصیه می‌کند که بحث را با زمینه‌ای مشترک شروع کنید. او در گفت و گو با LA Times گفته است:

به این نتیجه رسیده‌ام که شروع بحث با موضوع آلودگی می‌تواند به ادامه گفت و گو درباره تغییرات اقلیم کمک کند. زیرا کیست که با آلودگی مخالف نباشد؟

پیشنهاد دیگری که گلدمن دارد، شروع مکالمه با موضوع آب و هوا است که به نظر موضوعی بی خطر است و می‌تواند باعث شروع بحث‌های بزرگ‌تری شود. مانند این سوال:”می‌دونستی که گرم شدن هوا می‌تونه باعث بدتر شدن طوفان‌ها بشه؟”

در پایان، به هر روشی که تصمیم دارید در مورد تغییر اقلیم صحبت کنید، صحبت درباره تغییر آب و هوا به عنوان بخشی منظم از گفتگوهای ما به عنوان یک جامعه، هرگز تا این حد مهم نبوده است. اگر شما به عنوان یک فرد به تأثیر بحران آب و هوا اهمیت می‌دهید، صحبت در مورد آن واقعاً یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید