انتشار این مقاله


آیا خونریزی بعد از پاپ اسمیر طبیعی است؟

خونریزی جزئی بعد از پاپ اسمیر نشانه‌ی واکنش بدن نسبت به اسن تست است و جای نگرانی نیست!

خونریزی بعد از پاپ اسمیر ممکن است بعد از انجام این تست غربالگری دیده شود اما آیا این خون ریزی خطرناک است؟ دلیل خون ریزی بعد از پاپ اسمیر چیست؟ افرادی که پاپ اسمیر انجام دادند، معمولاً به مدت چند روز دچار خونریزی یا لکه بینی می‌شوند. در اغلب موارد، این خونریزی طبیعی است و خودبخود رفع می‌گردد. این خونریزی در اثر تحریک عروق نازک سرویکس رخ می‌دهد. در موارد نادر، خونریزیی شدید یا طولانی مدت بعد از پاپ اسمیر به علت همزمان بودن با دوران قاعدگی فرد است. علاوه بر این، در عفونت یا سایر مشکلات رحم و سرویکس نیز خونریزی شدید بعد از پاپ اسمیر می‌تواند رخ دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

خونریزی بعد از پاپ اسمیر

برای انجام پاپ اسمیر، پزشک با استفاده از ابزار پزشکی به نام اسپوکولوم، دیواره‌های واژن را باز می‌کند تا سرویکس قابل دسترس باشد. سردی و خشکی اسپوکولوم می‌تواند برای فرد آزاردهنده باشد و حتی موجب درد و خونریزی بعد از پاپ اسمیر در دیواره‌های واژن گردد.

سپس پزشک با یک سوآپ یا براش، نمونه‌ای از سلول‌های سرویکس را برمی‌دارد و به آزمایشگاه ارسال می‌کند. با بررسی این نمونه زیر میکروسکوپ، وجود هر گونه سلول‌های غیرطبیعی و سرطان سرویکس، مشخص می‌شود.

اگر نتیجه‌ی پاپ اسمیر غیرطبیعی باشد، تست‌های دیگری نظیر بیوپسی سرویکال و کولپوسکوپی باید انجام شود.

دلیل خونریزی بعد از پاپ اسمیر

در اغلب موارد خونریزی، مشکل خاصی در سرویکس و رحم دیده نمی‌شود و در خونریزی جزئی بعد از پاپ اسمیر که علت زمینه‌ای خاصی ندارد، جای نگرانی نیست. شایع‌ترین دلیل خونریزی بعد از پاپ اسمیر عبارتند از:

۱. حساسیت سرویکس

در پاپ اسمیر، پزشک با استفاده از یک براش، از سلول‌های سرویکس برای غربالگری سرطان دهانه‌ی رحم، نمونه برداری می‌کند. جمع آوری سلول از سرویکس ممکن است باعث خونریزی روشن طی یک الی دو روز آینده شود.

خون ریزی بعد از تست پاپ اسمیر معمولاً به این دلیل اتفاق می‌افتد که این آزمایش باعث تحریک دهانه‌ی رحم می‌شود نه اینکه خطایی رخ داده باشد. در اکثر افراد، خونریزی متوقف شده و دوباره اتفاق نمی‌افتند.

۲. بارداری

در طی دوران بارداری، جریان خون رحم و سرویکس زیاد است و در نتیجه هر گونه تحریک در این نقاط، منجر به خونریزی می‌گردد. با افزایش سن حاملگی، احتمال خونریزی نیز بالاتر می‌رود.

پاپ اسمیر در دوران بارداری، آسیبی به جنین نمی‌رساند و خونریزی بعد از آن، صرفاً به معنی سقط نیست. در صورت وجود خون ریزی شدید بعد از پاپ اسمیر و یا کرامپ‌های شکمی، باید به پزشک مراجعه کرد تا از سالم بودن محصولات حاملگی اطمینان حاصل شود.

۳. قاعدگی

انجام پاپ اسمیر چند روز قبل از دوره پریود ممکن است باعث لکه بینی شده و چند روز بعد خونریزی شدید ایجاد کند. باید در نظر داشت که این خونریزی ناشی از قاعدگی بوده و مسئله‌ی خطرناکی نیست. علائم تیپیک خونریزی بعد از انجام غربالگری قبل از دوره قاعدگی عبارتند از:

  • لکه بینی چند روز قبل از شروع پریود
  • خونریزی حوالی دوران پریود که نشان دهنده‌ی شروع پریود باشد
  • خونریزی به دنبال الگوی خونریزی مشخص فرد

۴. سرطان سرویکس

سرطان سرویکس یا سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه علائم جزئی دارد. ممکن است خونریزی غیرطبیعی رحمی بین فواصل پریود‌ها در مراحل اولیه‌ی سرطان و خونریزی شدید در مراحل آخر رخ دهد. البته پاپ اسمیر عامل ایجاد این خونریزی‌ها نیست، بلکه فقط مقدار خونریزی را افزایش می‌دهد.

افراد مبتلا به سرطان سرویکس ممکن است بین فواصل پریودها، بعد از رابطه‎‌ی جنسی و به هنگام ورزش یا بعد از آن دچار خونریزی شوند.

فردی که بعد از پاپ اسمیر خونریزی غیرطبیعی واژن داشته باشد که با الگوی معمول خود مغایرت دارد، یا متوجه خونریزی بعد از یائسگی شوند، باید به پزشک مراجعه کند.

۵. سرویکس ضعیف

سرویکس شکننده یا friable cervix به حالتی گفته می‌شود که سرویکس حساس بوده و مستعد خونریزی و آسیب است. عده‌ای از زنان دارای سرویکس ضعیف هستند که شاید تا به حال تشخیص داده نشده‌اند.

گاهی اوقات، سرویکس شکننده، متعاقب یک بیماری که عروق خونی ناحیه‌ی رحم را تحت تاثیر قرار می‌دهند، ایجاد می‌شود. از سایر علل ضعیف بودن سرویکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • التهاب سرویکس بر اثر یک عفونت یا آسیب
  • عفونت‌های مقاربتی مثل کلامیدیا
  • cervical ectropion یا برآمده شدن سلول‌های داخل سرویکس به سمت خارج

عوارض پاپ اسمیر

عمل پاپ اسمیر بی‌خطر است؛ و عده‌ای از زنان در طول انجام آن دچار کرامپ عضلانی می‌شوند. برخی ممکن است کرامپ‌های شدیدتر و طولانی‌تری را تجربه کنند.

معمولاً بروز عوارض پاپ اسمیر در فرد به ندرت ممکن است. اگرچه ممکن است واکنش آلرژیک نسبت به وسایل لازم برای پاپ اسمیر نظیر دستکش لاتکس یا لوبریکانت واژن رخ دهد. در صورت بروز سوزش یا خارش واژن و فرج‌ها در طول یا بعد از پاپ اسمیر، بهتر است به پزشک مراجعه شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

نتیجه‌ی پاپ اسمیر معمولاً حداکثر دو هفته طول می‌کشد. در صورت وجود علائم زیر حتما باید به پزشک مراجعه شود:

  • خونریزی شدید که بعد از یک الی دو روز رفع نشود.
  • خونریزی قاعدگی که بعد از یک هفته تمام نشود.
  • درد و کرامپ عضلانی رحم
  • درد و خارش واژن و فرج‌ها
  • لکه بینی در دوره‌ی بارداری که بعد از یک الی دو روز بهبود نیابد.

خلاصه‌ی کلام

غربالگری سرطان دهانه رحم ممکن است استرس‌زا باشد؛ خصوصاً برای افرادی که از درد کشیدن می‌ترسند و یا نگران ابتلا به سرطان هستند.

خونریزی جزئی بعد از تست پاپ اسمیر از علائم طبیعی واکنش بدن نسبت به این تست است که نگران‌کننده نیست. پزشک باید با اطمینان بخشیدن به فرد در این رابطه، نگرانی وی را تا حد زیادی کاهش دهد.

در صورتی که فرد از خون ریزی شدید بعد از پاپ اسمیر شکایت داشته باشد، باید نسبت به انجام آزمایش‌های لازم اقدام نماید.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید