انتشار این مقاله


چگونه از شر اضطراب سفر خلاص شویم

ترس از دیدن یک مکان جدید، ناآشنا و استرس برنامه‌های سفر می‌تواند فرد را به شدت ناآرام کند و منجر به بروز پدیده‌ای شود که اضطراب سفر نامیده می‌شود. با این که این حالت به طور رسمی به عنوان یک مشکل و عارضه مربوط به بهداشت روان تشخیص داده نشده است، اما برای برخی افراد […]

ترس از دیدن یک مکان جدید، ناآشنا و استرس برنامه‌های سفر می‌تواند فرد را به شدت ناآرام کند و منجر به بروز پدیده‌ای شود که اضطراب سفر نامیده می‌شود. با این که این حالت به طور رسمی به عنوان یک مشکل و عارضه مربوط به بهداشت روان تشخیص داده نشده است، اما برای برخی افراد اضطراب قبل از سفر می‌تواند مشکلی جدی باشد و حتی موجب شود که فرد از رفتن به مسافرت اجتناب کند و نتواند از هر جنبه‌ی مسافرت خود لذت کافی ببرد. در این مقاله با برخی از علائم اضطراب سفر و دلایل رایج بروز این پدیده بیشتر آشنا خواهیم شد. همچنین نکاتی برای درمان فوبیای مسافرتبرای غلبه بر این ترس گفته خواهد شد.

علائم اضطراب سفر

اگرچه علائم اضطراب سفر در هر شخصی متفاوت است، اما اگر اضطراب فرد به مسافرت مربوط باشد،  هنگام مسافرت یا حتی فکر کردن به سفر ممکن است علائم زیر تجربه شود:

  • ضربان سریع قلب، درد قفسه سینه یا مشکل در تنفس
  • حالت تهوع یا اسهال
  • بی قراری و آشفتگی
  • کاهش تمرکز یا مشکل در تمرکز
  • مشکل در خوابیدن یا بی خوابی

اگر علائم اضطراب سفر به اندازه کافی تشدید و اذیت کننده شوند، می‌تواند باعث برزو حملات پانیک در فرد شوند.

در هنگام حمله پانیک یا وحشت زدگی، معمولاً ضربان قلب فرد به شدت بالا می‌رود و فرد تعریق و لرزش را تجربه می‌کند. ممکن است فرد هوشیاری هود را به کمان از دست داده و دچار سرگیجه و ضعف شود. برخی از افراد همچنین احساس جدا بودن از بدن و محیط اطراف خود را دارند یا تصور می‌کنند که اتفاق بدی رخ خواهد داد.

دلایل اضطراب سفر

احساس ناخوش آیند نسبت به سفر می‌تواند به دلیل تجارب متنوعی ایجاد شود. در یک مطالعه، ۶۵ درصد از افرادی که یک تصادف بزرگ رانندگی را تجربه کرده بودند، دچار فوبیای سفر شده بودند.

همچنین اگر فرد در محیط ناآشنا دچار حملات پانیک می‌شود، امکان دارد که در حین سفر خود نیز احساس اضطراب و استرس داشته باشد. شنیدن در مورد تجربیات منفی سفر مانند سقوط هواپیما یا بیماری‌های منتقل شده می‌تواند باعث افزایش اضطراب در برخی از افراد شود.

اختلالات اضطرابی همچنین می‌توانند در اثر عوامل خطرزای بیولوژیکی ایجاد شوند. برخی محققان پیوندهای ژنتیکی محکمی را برای بروز اضطراب در بزرگسالی یافته‌اند. آن‌ها همچنین دریافتند که تصویربرداری عصبی می‌تواند تغییراتی را در مناطق خاصی از مغز در مبتلایان به اختلالات اضطرابی تشخیص دهد.

چگونه از شر اضطراب سفر خلاص شویم؟ نکاتی کاربردی

اگر اضطراب مسافرت بر زندگی شما تأثیر منفی می‌گذارد ، نکاتی که در ادامه گفته می‌شود، می‌تواند به شما کمک کند که راحت‌تر با این مشکل کنار بیایید.

کار با یک درمانگر یا مشاور می‌تواند به فرد کمک کند که روش‌های درمانی را برای مقابله با اضطراب سفر بیاموزد و بداند که چه چیزی برای او بهتر است.

۱.عوامل محرک را بشناسید

عوامل محرک اضطراب مواردی هستند که می‌توانند منجر به افزایش علائم اضطراب در فرد شوند.

این محرک‌ها می‌توانند تنها مختص سفر باشند، مانند برنامه ریزی برای سفر یا سوار شدن به هواپیما. همچنین ممکن است به دلیل تأثیرات بیرونی مانند قند خون پایین، کافئین یا استرس باشند.

روان درمانی، یک گزینه درمانی مناسب برای در مان اضطراب سفر است و به شما کمک می‌کند تا پیش از سفر، محرک‌ها را شناسایی کرده و و با آن‌ها کنار بیایید.  

۲. برای رویدادی مشخص برنامه ریزی کنید

اضطراب قبل از مسافرت اغلب از جنبه سفر “چه می شود” ناشی می شود. در حالی که هیچ کس نمی تواند برای هر سناریوی بدترین حالت ممکن برنامه ریزی کند ، ممکن است برای برخی از معمول ترین برنامه ها ، مانند:

• اگر پول را تمام کنم ، چه اتفاقی می افتد؟ من همیشه می توانم با یک خویشاوند یا دوست خود تماس بگیرم. می توانم برای موارد اضطراری کارت اعتباری بیاورم.

• اگر گم شدم چطور؟ می توانم یک نقشه کاغذ یا کتاب راهنمای و تلفن خود را با خود نگه دارم.

• اگر در هنگام مسافرت بیمار شوم ، چه می شود؟ من می توانم قبل از مرخصی ، بیمه درمانی مسافرتی بخرم یا مطمئن باشم که بیمه من مرا تحت پوشش قرار می دهد. بیشتر بیمه نامه ها شامل دسترسی به لیست ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در مناطق مختلف کشور یا جهان است.

با آماده شدن سناریوهایی مانند این موارد قبل از زمان ، خواهید دید که اکثر مشکلات حتی در هنگام مسافرت راه حلی دارند.اضطراب قبل از مسافرت اغلب از سوالات یا عنوان “چه می‌شود” ناشی می‌شود. با این که هیچ کس نمی‌تواند برای تمامی رویدادهای احتمالی برنامه ریزی کند، اما ممکن است برای برخی از معمول‌ترین موارد برنامه‌ای در ذهن داشت مانند:

  • اگر پول‌هایم تمام شود جه کار کنم؟ شما همواره می‌توانید با یکی ازخویشاوندان یا دوستان خود تماس بگیرید و یا یک مارت اعتباری برای موارد ضروری همراه خود داشته باشید.
  • اگر گم شوم چه اتفاقی می‌افتد؟ می‌توان یک نقشه کاغذی یا کتاب راهنما را همراه خود یا در گوشی همراه داشت و در مواقع لزوم استفاده کرد.
  • اگر در هنگام مسافرت بیمار شوم، چه می شود؟ شما می‌توانید پیش از سفر خود، بیمه درمانی مسافرتی تهیه کنید تا بدین طریق مطمئن باشید که بیمه هزینه‌های شما را تقبل خواهد کرد. بیشتر بیمه نامه‌ها لیست از مراکز خدمات درمانی را در سراسر کشور یا جهان دارند.  

با آماده شدن برای رویداد‌هایی مانند موارد بالا پیش از زمان سفر، خواهید دید که اکثر مشکلات حتی در هنگام مسافرت راه حلی دارند.

۳. برنامه ریزی برای انجام مسئولیت‌های خانه زمانی که فرد در مسافرت است

برای برخی افراد فکر کردن به ترک خانه باعث بروز اضطراب می‌شود. ترک خانه، بچه‌ها یا حیوانات خانگی به تنهایی می‌تواند اضطراب را تشدید نماید. با این حال، مانند برنامه ریزی برای سفر، برنامه ریزی برای روز‌های دور از خانه می‌تواند به راحتی به رفع نگرانی فرد کمک می‌کند.

فردی را استخدام کنید یا از دوستی که به او اعتماد دارید، بخواهید که در خانه شما مانده در زمان مسافرت به مراقبت از امور خانه بپردازد. زمانی که شما دور از خانه، فرزندان یا حیوانات خانگی خود هستید، فردی کهه استخدام می‌کنید اخبار به روز را در اختیار شما قرار خواهد داد.

۴. حواس خود را پرت کنید

فعالیت مورد علاقه شما برای کاهش اضطراب چیست؟ برای برخی از افراد، بازی‌های ویدئویی و فیلم‌ها گزینه مناسبی برای گذر زمان و حواس پرتی است. برای برخی دیگر شرکت در فعالیت‌هایی آرام مانند کتاب خوانی و حل معما نیز برای فرد آرامش بخش است.

پرتی‌های لذت بخش می‌تواند به دور کردن افکار منفی کمک کند و در عوض به شما یک جایگزین مثبت را بدهد.

۵. آرامش و مراقبه را تمرین کنید

قبل از سفر کردن تکنیک‌های آرامش روانی را بیاموزید و هنگام سفر از آنها استفاده کنید. منابع معتبر نشان می‌دهد که مراقبه می‌تواند باعث کاهش چشمگیر اضطراب سفر در فرد شود.

تنفس عمیق، آرام کردن عضلات و دراز کشیدن، همه می‌توانند به فرد در آرامش و مقابله با اضطراب کمک کند.

۶. با دوستان خود سفر کنید

اگر از اضطراب سفر فرد مزبوط به تنهایی سفر کردن است، همراهی با یک دوست شاید کمک کننده باشد. اگر تصمیم دارید که با شخص دیگری مسافرت کنید، فعالیت‌های شریک یا گروهی زیادی برای لذت بردن از سفر وجود دارد.

ممکن است شما خود را اطراف شخصی که با او راحت‌تر هستید  ماجراجوتر و آرام‌تر ببینید. در پایان سفر، حتی ممکن است چندین دوستی جدید برای مسافرت‌های بعدی خود ایجاد کرده باشید.

۷. به دنبال دارو درمانی باشید

اگر روان درمانی، برنامه ریزی‌های قبلی و تکنیک‌های حواس پرتی به اندازه کافی کمک کننده نباشد، دارو درمانی به عنوان گزینه‌ی بعدی مطرح می‌شود. معمولاً دو نوع دارو برای درمان اضطراب سفر وجود دارد: بنزودیازپین‌ها و داروهای ضد افسردگی.

تحقیقات گردآوری شده از تحقیقانجام شده در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) برای درمان ترس از سفر طولانی مدت مؤثر هستند.

در صورت بروز حمله پانیک در هنگام مسافرت، بنزودیازپین‌ها مانند لورازپام می‌تواند به فرد در مدت زمان کوتاه و فوری کمک کننده باشد.

۸. نکات مثبت سفر کردن را کشف کنید

سفر کردن فعالیتی محبوب است؛ آن چنان محبوب که ساکنان ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱.۸ میلیارد سفر در اوقات فراغت خود انجام دادند. کسب تجارب جدید، آشنایی یا فرهنگ‌ها و غذاهای جدید راهی درخشان برای گسترش جهان بینی فرد است.

پیش از سفر، شاید نوشتن تمامی تجربیات مثبتی که امیدوار هستید از این سفر به دست آورید مفید باشد. این نوشته‌ها را هنگام سفر با خود نگه دارید و در لحظه‌های بروز اضطراب به آن‌ها رجوع کنید.

تشخیص فوبیای مسافرت چگونه ممکن است؟

زمانی که اضطراب کیفیت زندگی روزانه فرد را تحت تأثیر قرار دهد، به یک مسئله جدی تبدیل می‌شود.

یکی از رایج‌ترین ابزارهای تشخیصی که برای تشخیص اختلالات اضطرابی استفاده می‌شود، کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) است. براساس معیارهای DSM-5، در صورتی که فردی علائم زیر را داشته باشد می‌تواند اختلال اضطرابی را تجربه نماید:  

  • اگر در بیشتر روزها به مدت بیشتر از ۶ ماه اضطراب بیش از حد را تجربه می‌کنید
  • اگر فرد در بیشتر روزها به مدت بیش از حداقل ۶ ماه، ۳ مورد یا بیشتر از علائم شایع اضطراب را داشته باشید
  • اگر در کنترل کردن اضطراب خود مشکل دارید
  • اگر اضطراب شما باعث تحمیل فشار روانی قابل توجهی بر روی شما شده و زندگی روزمره شما را مختل می‌کند
  • اگر از بیماری روانی دیگری رنج نمی‌برید که این بیماری نیز علائم اضطراب را تقلید نماید

اگر تعداد معینی از معیارهای ذکر شده در بالا را داشته باشید، ممکن است پزشک بسته به شدت علائم، تشخیص اختلال اضطرابی یا اختلال هراسی را برای فرد مطرح نماید.

چه زمانی برای درمان ترس از سفر باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر اضطراب سفر بر روی زندگی روزمره فرد تأثیر منفی بگذارد، زمان آن است که به پزشک مراجعه شود. با استفاده از روان درمانی، دارو درمانی، یا ترکیبی از هر دو، می‌توان آموخت که چگونه ترس از یفر را شناخت و با آن مقابله کرد.

خلاصه

اگر فرد دچار ترس از سفر باشد، ممکن است خود به تنهایی نتواند از مسافرت خود لذت ببرد. پیش از سفر، آمادگی داشتن آگاهانه می‌تواند به کاهش احساسات منفی در مورد سفر کمک کند.

در طول سفر، مراقبه، مشغول کردن خود و حتی دارو درمانی همه گزینه‌هایی برای کاهش اضطراب سفر هستند.

روان درمانی و دارو درمانی هر دو، هم در مدیریت بیشتر اختلالات اضطرابی و هم در درمان اضطراب سفر موثر هستند. برای یادگیری چگونگی غلبه بر اضطراب سفر خود به یک متخصص بهداشت روان مراجعه کنید.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *