انتشار این مقاله


اشتباهات غذایی که ممکن است به پوست شما آسیب برساند

در گذشته دانشمندان بر این عقیده بوده‌اند که مصرف برخی مواد غذایی مانند شکلات، خوراکی‌های سرخ‌کردنی و دیگر مواد غذایی با ارزش غذایی پایین می تواند باعث مشکلات پوستی در انسان بشود. اما طی دو تحقیقی که در سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۱ منتشر شد این مطلب بیان شد که هیچ ارتباطی بین مصرف مواد غذایی […]

در گذشته دانشمندان بر این عقیده بوده‌اند که مصرف برخی مواد غذایی مانند شکلات، خوراکی‌های سرخ‌کردنی و دیگر مواد غذایی با ارزش غذایی پایین می تواند باعث مشکلات پوستی در انسان بشود. اما طی دو تحقیقی که در سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۱ منتشر شد این مطلب بیان شد که هیچ ارتباطی بین مصرف مواد غذایی و مشکلات پوستی وجود ندارد.(منبع:Bowers) اما اخیرا، طی تحقیقات جدیدی تئوری اولیه دوباره احیا شد و آن بدین معنی است که مصرف مواد غذایی و مشخص و همچنین عادات غذایی می تواند از برخی بیماری‌های پوستی جلوگیری بکند یا آن را ایجاد بکند، بیماری‌هایی مانند آکنه، چین و چروک، سوزش، سرطان پوست و دیگر بیماری‌ها. آیا واقعا مصرف هر خوراکی یا نوشیدنی‌ای بر روی چهره‌ی ما تاثیر دارد؟ در ادامه به ۵ مورد از مصارف اشتباه که به پوست آسیب می رساند می‌پردازیم:

مصرف بیش از حد کربوهیدرات

محققین ارتباطی بین آکنه و رژیم غذایی یاقته اند که در آن مصرف زیاد کربوهیدرات وجود دارد. به عبارت دیگر در رژیم غذایی که با مصرف زیاد کربوهیدرات و قند‌ها همراه باشد باعث افزایش بیش از حد میزان قند خون می شود. از جمله این مواد غذایی می توان به نان، پاستا، نوشابه، نوشیدنی‌‌ها اشاره کرد. این مواد همچنین می توانند باعث افزایش هورمونی بشوند که موجب تولید چربی زیاد در بدن بشود که در نتیجه این اتفاق باعث انسداد منافذ پوستی و در نهایت موجب جوش‌ها نیز بشود.(منبع:Bowers) همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد که رژیم‌های با کربوهیدرات زیاد می تواند موجب پیری زودرس پوست با آسیب رساندن به رشته‌های کلاژن و الاستین بشود. این رشته‌های در بافت پیوندی سست قرار دارند که حالت پوست را تعیین می کنند و همچنین تغذیه‌ی پوست را برعهده دارند.(منبع:Repinksi) حال اگر شما فردی مستعد به آکنه هستید یا در مورد چین و چروک صورت نگران هستید می توانید در مورد رژیم غذایی خود تجدید نظر کرده و بجای مصرف کربوهیدرات از پروتئین‌ها، سبزیجات و دیگر غلات استفاده بکنید که این مواد منجر به افزایش قند خون شما نمی‌شوند.

مصرف زیاد نمک‌

آیا شما خسته هستید و اهمیتی ندارد که به چه میزان خوابیده‌اید؟ اگر زیر چشمان شما سیاه شده است و یا اینکه به نظر می رسد. نگاهی به میزان مصرفی نمک خود بکنید. در بیشتر مواقع، این تغییر رنگ به علت پف کردن پلک‌های شماست و یا اینکه کیسه‌های زیر چشم شما موجب آن بوده‌اند.(منبع:Bailly) می توان گفت این تورم ناشی از پیتزایی است که دیشب خورده‌اید و یا اینکه غذایی مفصلی که صبح میل کرده‌اید. در حقیقت یک وعده غذایی‌ای که غنی از نمک باشد می تواند باعث تورم کلی صورت شما بشود مانند آنی که برای انگشتان شما اتفاق می‌افتد. علاوه بر این می تواند به مورد اشاره کرد که نمک یونیزه شده ارتباط نزدیکی با به وجود آمدن جوش‌ها دارد و به شما یک دلیل دیگری می‌دهد که این مصرف این ماده را محدود بکنید.(منبع:Jimenez)

نوشیدن زیاد الکل

هر کسی که از خماری رنج می‌برد می‌داند که الکل هیچ کمکی به آنها نمی‌کند. در واقع الکل تاثیر شدیدی بر روی رنگ پوست می‌گذارد. مصرف شدید الکل موجب کم‌آبی(dehydration) بدن می‌شود که این خود می‌تواند موجب کدری، چین و چروک و خشکی پوست بشود. مصرف الکل همچنین می‌تواند محرکی برای افزایش موقعیت‌های خاص پوستی باشد مانند آکنه، روزاسه، اگزما و پسوریازیس. در بعضی از افراد، الکل موجب گشادی برخی از عروق کوچک سطحی پوست می‌شود که موجب حالت سرخی در پوست انسان می‌شود. که این موجب محروم ماندن بدن از ویتامین A می‌شود. که ویتامینی است که کمک به بازسازی پوست می‌کند از طریق ساخت کلاژن.(منبع:Magee) مطابق U.S. Department of Agriculture زنان نبایستی بیش از شات الکل در روز داشته باشند و این در حالی است که این میزان برای مردان تا ۲ عدد نیز مشکل حادی ایجاد نمی‌کند.

حذف کردن چربی‌های ضروری

اگر شما قصد دارید که وزن خود را کم بکنید یا اینکه تغذیه‌ی سالمتری داشته باشید، به یاد داشته باشید که چربی‌های خوب را در رژیم غذایی خود قرار بدهید. پوست به چربی‌های ضروری برای هیدراته باقی ماندن خود نیاز دارد و این در حالی است که بدن نمی تواند به تنهایی این چربی‌ها را تولید بکند. چربی‌های سالم مانند امگا ۳ را می تواند در گردو، دانه سویا، و در ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا پیدا کرد. این چربی‌ها کمک به جلوگیری از چین و چروک، تورم پوستی، پوست خشک و آکنه می‌کند. روغن زیتون که جزء اصلی رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای است شامل اولئیک اسید است که می‌تواند در هیدراته کردن پوست نقش بسزایی داشته باشد. همچنین می‌تواند در مقابل سرطان پوست نقش حفاظتی داشته باشد و در جذب امگا ۳ و دیگر مواد غذایی نیز دخیل است.(منبع:Long) از دیگر منابع اولئیک اسید می‌تواند با آواکادو و مغزهایی مانند بادام و ماکادمیا اشاره کرد.(منبع:Calborn)

مصرف شدید لبنیات

در سال‌های اخیر، یک سری تحقیقات انجام شده نشان داده‌اند که بعضی از محصولات لبنی می‌توانند باعث ایجاد جوش بشوند. از هر دو نوع سرسفید و سرسیاه در افراد مستعد با آکنه.محققین اینگونه این مسئله را توجیه کرده‌اند که هورمون‌های طبیعی موجود در شیر باعث افزایش تولید سبوم و انسداد منفاذ پوستی بشود.(منبع:Bowers) البته بعضی از متخصصین این ارتباط بین آکنه و لبنیات را نقد کرده و آن را نادرست می‌دانند.(منبع:Pappas) حال اگر شما از آکنه هورمونی رنج می‌بردید برای امتحان مصرف لبنیات خود را قطع کرده و ببینید که آیا حالت شما بهتر می‌شود یا خیر.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *