انتشار این مقاله


تمام روش‌هایی که برای از بین بردن چین‌ و چروک وجود دارد!

چین و چروک به طور عمده در قسمت‌هایی از بدن که بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند اتفاق می‌افتد. از این قسمت‌ها می‌توان به صورت، گردن، پشت دست‌ها و قسمت بالایی بازوها اشاره کرد. چین‌وچروک را می‌توان دو دسته کرد: خطوط سطحی ظریف و شیارهای عمقی‌تر. اگر این چین‌وچروک اذیتتان می‌کند یا به دنبال جلوگیری […]

چین و چروک به طور عمده در قسمت‌هایی از بدن که بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند اتفاق می‌افتد. از این قسمت‌ها می‌توان به صورت، گردن، پشت دست‌ها و قسمت بالایی بازوها اشاره کرد. چین‌وچروک را می‌توان دو دسته کرد: خطوط سطحی ظریف و شیارهای عمقی‌تر. اگر این چین‌وچروک اذیتتان می‌کند یا به دنبال جلوگیری از ایجاد آن‌ها در اولین مکان هستید، انتخاب‌هایی برای آن وجود دارد.

چه چیزی موجب ایجاد چین‌وچروک می‌شود؟

عواملی که این مسأله را تقویت می‌کنند عبارت است از:

  • سیگار کشیدن
  • نوع پوست (افرادی با رنگ پوست روشن و چشم‌های آبی بیشتر مستعد آسیب‌ با نور خورشید هستند).
  • وراثت (در برخی خانواده‌ها وجود دارد).
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید

با این که نمی‌توان همه‌ی این عوامل را کنترل کرد ولی درباره‌ی دو مورد از آن‌ها راه‌حلی وجود دارد: عدم استعمال دخانیات و به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض خورشید.

درمان‌های موجود

چندین راه برای به حداقل رساندن ظاهر چین‌وچروک و حتی از بین بردن آن‌ها وجود دارد.

  • رتینوئید‌ها: (ترتینوین، رتین-آ و رنوا). در بین درمان‌‌های پزشکی، مؤثر و اثبات‌شده‌ترین روش برای بهوبد علائم پیری مثل پیگمانته‌شدن‌های نابجا، زبری و چین‌وچروک است. در ابتدا این داروها موجب قرمزی و پوست انداختن می‌شوند. درست است که در ابتدا شاید ناخوشایند به نظر بیاید ولی با متوقف شدن علائم آزاردهنده وضع پوست بهتر می‌گردد.
  • آلفا هیدروکسی‌اسیدها: یا “اسیدهای میوه” به علاوه گلیکولیک و لاکتیک‌اسید. مواد آرایشی که حاوی این ماده‌ها باشند تقریباً سالم بوده و غیر از تحریک‌پذیری موقتی و ملایم عوارض دیگری به وجود نمی‌آورند. اثر آن‌ها نسبتاً لطیف می‌باشد.
  • آنتی‌اکسیدان‌ها: شامل ویتامین‌های A، C و E می‌باشد به علاوه‌ی بتاکاروتن. محصولات حاوی آنتی‌اکسیدان شاید در برابر نور خورشید ار پوست محافظت کنند (با این حال جای کرم‌های ضدآفتاب را نمی‌گیرند) و به صورت ملایم سبب ناپدید شدن چین‌وچروک شوند.
  • مرطوب‌کننده‌ها: این مواد شاید به صورت موقتی باعث شوند تا چین‌وچروک به نظر نیایند. اغلب تبلیغات تأکید دارند که “مرطوب‌کننده‌ها ظاهر خطوط ظریف را از بین می‌برند” ولی این اثر نمی‌تواند دائمی باشد.
  • پوست‌کن‌های گلیکولیک‌اسید: این پوست‌کن‌های سطحی می‌توانند تفاوتی ناچیز در شدت خطوط ظریف به وجود بیاورند.
  • پوست‌کن‌های عمقی‌تر: این محصولات از موادی مثل سالیسیلیک‌اسید و تریکلرواستیک و چیزهایی که می‌توانند به پوست نفوذکنند استفاده می‌نمایند. کار این مواد در صاف کردن خطوط ظریف بهتر است. ولی در کل، هرچه توان نفوذ به پوست بیشتر باشد به همان اندازه هم میزان عوارض جانبی می‌تواند بیشتر باشد؛ مثل زخم شدن یا تغییر در رنگ پوست.
  • لایه‌برداری پوست: بسته به تجربه و مهارت متخصصی که این کار را انجام ‌می‌دهد، تفاوت بزرگی می‌تواند ایجاد گردد. عوارض جانبی می‌تواند شامل ایجاد بافت زخم و تغییرات موقتی در رنگ پوست باشد.
  • سطحی‌سازی دوباره با لیزر: پزشکان می‌توانند از لیزرها برای تحریک تولید کلاژن در پوست استفاده کنند که موجب بالا آمدن سطح آن می‌شود. انواع مختلفی از لیزرها وجود دارند و باید از پزشک درباره‌ی تعداد درمان‌های موردنیاز و مدت زمان لازم برای بهبود پوست پرس‌وجو کرد.
  • تزریقات: برخی از تزریق‌های که شامل بوتاکس نیز می‌شود، ماهیچه‌هایی را که در پیشانی موجب اخم می‌شوند، خطوط ظریف دور چشم و دیگر چین‌وچروک را شل می‌کند. بهبود حاصل از این روش چندین ماه به طول می‌انجامد و برای حفظ آن باید تکرار شود. تزریق‌های دیگر فیلرها هستند. [فیلرهای زیبایی؛ هرآن‌چه باید بدانید]
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید