انتشار این مقاله


شالازیون چیست؟ با علائم و درمان شالازیون آشنا شوید

شالازیون با گل مژه فرق دارد!

شالازیون چشم

شالازیون یک توده کوچک و معمولاً بدون درد است که بر روی پلک ظاهر می‌شود. غده مسدود شده میبومین یا سباسه باعث این بیماری می‌شود که در پلک بالا یا پایین ایجاد می‌شود و ممکن است بدون هیچگونه اقدام درمانی از بین برود. شالازیا اصطلاحی برای بیان شالازیون‌های متعدد است.

گاهی اوقات یک شالازیون با گل مژه داخلی یا خارجی اشتباه گرفته می شود. گل مژه داخلی عفونت یک غده میبومین است. گل مژه خارجی یک عفونت در ناحیه فولیکول مژه و غده عرق است. گل مژه ها معمولاً دردناک هستند درحالیکه معمولاً شالازیاها چنین نیستند. شالازیون ممکن است بعد از ایجاد گل مژه ظاهر شود.

اگر فکر می کنید که دچار شالازیون هستید، باید به پزشک معالج خود مراجعه کنید، به خصوص اگر جلوی دید و بینایی را بگیرد یا اینکه در گذشته دچار این بیماری بوده اید.

علل و عوامل خطر شالازیون

شالازیون چشم در اثر انسداد در يكي از غده هاي ميبومين ريز پلك‌هاي فوقاني و زيرين ايجاد مي‌شود. چربی تولید شده در این غدد به مرطوب شدن چشم کمک می‌کند.

التهاب یا ویروس‌های مؤثر بر غدد میبومین علل اصلی بیماری شالازیا هستند.

شالازیا در افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی مانند سبوره یا چربی زیاد و نابهنجار پوست، آکنه، روزاسه، بلفاریت مزمن یا التهاب طولانی مدت پلک بیشتر دیده می‌شود. همچنین در افراد مبتلا به ملتحمه ویروسی یا عفونت که داخل چشم و پلک را پوشانده باشد، بیشتر دیده می‌شود.

عود مجدد و یا غیرعادی شالازیا ممکن است نشانه بیماری‌های جدی تر باشد، اما این وضعیت نادر است.

علائم شالازیون

شالازیون یک توده کوچک و معمولاً بدون درد است که بر روی پلک بالا یا پایین ظاهر می‌شود. شالازیون چشم ممکن است روی هر دو لبه فوقانی و تحتانی تأثیر بگذارد و همزمان در هر دو چشم نیز رخ دهد. بسته به اندازه و محل قرارگیری آن، ممکن است نابینایی یا تاری دید ایجاد کند.

اگرچه چندان شایع نیست، اما در صورت وجود عفونت ممكن است شالازیون قرمز، متورم و دردناك باشد.

تشخیص شالازیون

در بیشتر موارد، پزشک می تواند با نگاهی دقیق به توده پلک، این بیماری را تشخیص دهد. پزشک همچنین در مورد علائم از شما سؤالاتی خواهد کرد تا تشخیص دهد که توده شالازیون، گل مژه یا چه چیز دیگری است.

درمان شالازیون

بعضی از شالازیاها بدون درمان می‌توانند از بین بروند. اگر پزشک معالج شما اقدامات درمانی را لازم بداند، گزینه های پیشنهادی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

درمان‌های خانگی

در وهله نخست سعی کنید که شالازیون را فشار ندهید. بهتر است تا حد ممکن آن را لمس نکنید.

در عوض، شما باید روزانه چهار بار یک کمپرس گرم را به مدت ۱۰ دقیقه روی پلک خود قرار دهید. این کار می تواند با نرم شدن روغن‌ها در غده مسدود شده، تورم را کاهش دهد. قبل از لمس محل اطمینان حاصل کنید که دستانتان تمیز است.

پزشکتان ممکن است به شما بگوید که روزی چند بار موضع را به آرامی ماساژ دهید و یا پلک خود را با آب و صابون بشویید. و نیز پماد یا قطره چشمی و یا کرم پلک تجویز کند.

درمان‌های تخصصی پزشکی

اگر شالازیون با معالجه خانگی از بین نرود، احتمالا پزشک تزریق کورتیکواستروئید یا یک عمل جراحی را توصیه کند. هر دو روش تزریق و جراحی روش درمانی مؤثری هستند.

انتخاب روش درمانی به چندین عامل مختلف بستگی دارد. پزشکتان در مورد مزایا و خطرات  احتمالی توضیح خواهد داد.

پیشگیری از شالازیون

همیشه اجتناب از ابتلا به شالازیون چشم مقدور نیست. به ویژه در صورتی که مستعد ابتلا به این نوع از مشکل چشم باشید. اما مواردی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید:

  • همیشه دست های خود را قبل از لمس کردن چشمانتان بشویید.
  • اطمینان حاصل کنید که هر چیزی که با چشمان شما در تماس باشد، مانند لنزهای تماسی و عینک، تمیز است.
  • اگر بیماری یا وضعیتی دارید که احتمال ابتلا به شالازیا را افزایش می دهد، دستورالعمل پزشک خود را دنبال کنید تا به کنترل آن کمک کند.
طوبی زینالی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید