انتشار این مقاله


کیست میلیوم چیست و روش درمان کیست میلیوم چگونه است؟

کیست میلیوم ، جوش سفیدرنگ بی ضرری است که اغلب در پوست صورت دیده می شود.

کیست میلیوم چیست؟

کیست میلیوم یک جوش کوچک وسفید است که به طور معمول روی بینی و گونه ها دیده می‌شود. این کیست‌ها معمولا به صورت چند‌‌‌‌‌‌ تایی ظاهر می‌شوند. به مجموعه‌ی میلیوم‌ها، میلیا ( Milia) می‌گویند.

میلیوم هنگامی ظاهر می‌شود که کراتین زیر پوست تجمع کرده و گیر می‌کند. کراتین  پروتئین محکمی است که به طور معمول در بافت پوست ، مو، ناخن  یافت می‌شود. میلیوم می‌تواند در هرنژاد و هر سنی رخ بدهد. اگرچه بیشتر در نوزادان دیده می‌شود.

علائم کیست میلیوم چیست؟

میلیوم‌ها، جوش مانندهای گنبدی شکل کوچکی هستند که می‌توانند سفید یا زردرنگ  باشند. و اکثرا  بدون درد و خارش هستند. اگر‌چه ممکن است برای بعضی از افراد ناراحتی ایجاد کنند. ملافه یا سطح خشن  لباس ها، ممکن است  باعث قرمزی و التهاب  میلیوم شود.

کیست‌ها به طور معمول درصورت، لب ها، پلک‌ها و گونه‌ها یافت می‌شوند . اگرچه ممکن است در قسمت‌های دیگر بدن مثل نیم‌تنه و ناحیه تناسلی نیز دیده شوند.

میلیوم معمولا با مروارید اپشتین اشتباه گرفته می‌شود. این حالت شامل ظاهرشدن کیست های زرد یاسفیدرنگ بی‌ضرر در لثه و دهان نوزاد است. همچنین میلیوم به اشتباه به آکنه نوزادی تعبیر می‌شود.

علل ایجاد کیست میلیوم

علت ایجاد میلیوم درنوزادان و بزرگسالان متفاوت است.

نوزادان

علت میلیوم در نوزادان  ناشناخته است. و اکثرا با آکنه نوزادی ، که به واسطه‌ی تغییرات هورمونی بدن مادر ایجاد می شود، اشتباه گرفته می‌شود . برخلاف آکنه نوزادان، میلیوم سبب التهاب یا ورم  نمی‌شود. نوزادانی که میلیوم دارند همراه آن بدنیا می‌آیند اما آکنه نوزادی  تا دو الی چهار هفته بعد از تولد ظاهر نمی‌شود.

کودکان و بزرگسالان

علت میلیوم درکودکان و بزرگسالان  ممکن است با آسیب‌های پوستی مرتبط باشد که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

اگر پوست توانایی طبیعی خود را برای لایه برداری از دست بدهد میلیوم می‌تواند رشد کند. که این موضوع می‌تواند بخاطر افزایش سن باشد.

انواع کیست میلیوم

انواع میلیوم براساس اینکه درچه سنی ایجاد شده‌است یا چه عواملی باعث پیشرفت کیست شده اند، دسته بندی می‌شود . دسته بندی آن شامل نوع اولیه و نوع ثانویه است.

میلیوم اولیه به صورت مستقیم از به دام افتادن کراتین ایجاد می‌شود که بیشتر در صورت بزرگسالان و نوزادان دیده می‌شود.

میلیوم ثانویه نیز مشابه به نظر می‌رسد اما زمانی رشد می‌کند که مجاری که به سطح پوست باز می‌شوند، در اثر عواملی مانند زخم، سوختگی و گرما زدگی  مسدود شوند.

میلیوم نوزادی

میلیوم نوزادی جزو میلیای اولیه در نظر گرفته می‌شود. در نوزادان رشد می‌کند و معمولا در عرض چند هفته از بین می‌رود. کیست‌ها به طور معمول در صورت ، پوست سر و نیم تنه فوقانی دیده می‌شوند. باتوجه به آمار بیمارستان کودکان سیاتل، میلیوم نوزادی در ۴۰ درصد نوزادان هنگام تولد وجود دارد.


میلیوم نوزادی

میلیوم اولیه درکودکان بزرگتر و بزرگسالان

کیست‌ها ممکن است در اطراف پلک در زیرچشم ، پیشانی یا درناحیه تناسلی دیده شوند. میلیوم اولیه در این افراد ممکن است ظرف چند هفته از بین برود یا بهبود آن ماه ها طول بکشد.

میلیوم در اطراف چشم در کودکان وبزرگسالان

میلیوم نوجوانان

اختلالات ژنتیکی نادر که سبب انسداد مجاری منتهی به پوست  می‌شود،  ممکن است باعث میلیوم نوجوانان شود. که می‌تواند شامل:

  • سندرم کارسینومای سلول های قاعده ای خال یا NBCCS که خود می‌تواند منجر به سرطان سلول های قاعده ای یا BCC شود .     
  •  Pachyonychia congenital : که این حالت می‌تواند منجر به ضخیم یا غیرطبیعی شدن ناخن‌ها شود.        
  • سندرم گاردنر: این اختلال ژنتیکی نادر ممکن است در طی زمان منجر به سرطان کولون شود.
  • سندرم     syndrome  Bazex_Dupre_Christol: این سندرم بر روی رشد مو و توانایی تعریق اثر می‌گذارد.

میلیوم ان پلاک

این حالت ممکن است با اختلال ژنتیکی یا اختلال خود ایمنی پوست همراه شود. مانند لوپوس دیسکوئید یا لیکن پلان(خزه پوستی). پلاک میلیوم ممکن است روی پلک‌ها ، گوش‌ها ،گونه‌ها و فک (کام) اثر بگذارد.

کیست‌ها می‌توانند چندین سانتیمتر قطر داشته  باشند که این وضع در درجه اول  درخانم های میانسال دیده می‌شود اما می‌تواند درهرجنس وهر سنی از بزرگسال تا کودک دیده شود.

میلیوم چندتایی فورانی

این نوع میلیوم شامل قسمت‌هایی است که دارای خارش هستند و در صورت، بازوی فوقانی ونیم تنه دیده می‌شود . کیست‌ها اغلب در یک محدوده زمانی ازچند هفته تا چند ماه ممکن است ظاهر شوند.

میلیوم  تروماتیک

این نوع کیست زمانی ظاهر می‌شود که آسیبی به پوست وارد شده باشد. مانند سوختگی شدید و راش ها. کیست‌ها می‌توانند تحریک پذیر شوند به طوری که لبه های کیست قرمز و مرکز آن سفید باشد. 

میلیوم  ناشی از داروها و محصولات دیگر

استفاده از کرم‌های استروئیدی ممکن است منجر به ایجاد میلیوم درسطح پوست، درجایی که کرم  استعمال می‌شود، بشود. اگرچه این عارضه جانبی نادراست. بعضی ترکیباتی که برای مراقبت از پوست استفاده می‌شوند یا بعضی از وسایل آرایشی ممکن است منجر به ایجاد میلیوم در بعضی از افراد شوند.

اگر پوست مستعد برای ابتلا به میلیوم  دارید از مصرف ترکیبات زیر خودداری کنید:

  • پارافین مایع
  • مواد نفتی مایع 
  • روغن پارافین
  • پارافینوم مایع
  • پترولاتوم (وازلین)مایع
  • روغن پترولاتوم

این‌ها همه، نوعی از مواد معدنی هستند که ممکن است باعث ایجاد میلیوم شوند. لانولین  نیز ممکن است ایجاد میلیوم را افزایش دهد.

 میلیوم چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص عموما به‌وسیله معاینه ظاهری جوش ها توسط پزشک انجام می‌شود. بیوپسی لزیون پوستی فقط در موارد خیلی کمی نیاز خواهد بود.

میلیوم چگونه درمان می‌شود؟

هیچ درمان ضروری برای میلیوم نوزادی وجود ندارد. چون کیست‌ها ظرف چند هفته بهبود پیدا می‌کنند.

درکودکان بزرگتر و بالغان، میلیوم معمولا ظرف چند ماه از بین می‌رود. اگر این کیست‌ها باعث ناراحتی شوند،  درمان‌هایی وجود دارد که می‌تواند آن هارا برطرف کند:

  • کرایوتراپی: با نیتروژن مایع میلیوم را منجمد می‌کنند. این روش معمول ترین درمان برای میلیوم است.
  • تخلیه سازی:  با یک سوزن استریل محتویات کیست را تخلیه می‌کنند.
  • رتینوئیدهای موضعی: این پماد ها حاوی ویتامین A هستند که به لایه برداری و بهبود پوست کمک می‌کند.
  • لایه برداری شیمیایی: لایه برداری‌های شیمیایی اولین لایه پوست را برمی‌دارند و پوست جدید زیرین را جایگزین آن می‌کنند.
  • برش لیزری: یک لیزر کوچک روی مناطق آسیب دیده برای حذف کیست‌ها تمرکزمی‌کند.
  • گرمادرمانی: گرمای شدید کیست‌ها را ازبین می‌برد.
  • کورتاژتخریبی: کیست‌ها از طریق جراحی  برداشته و سوزانده می‌شوند.

میلیوم مشکلات بلند مدت ایجاد نمی‌کند. در نوزادان ظرف چند هفته ودر کودکان وبالغان ظرف چند ماه از بین می‌رود. همچنین در این مدت مشکلات قابل توجهی بوجود نمی‌آورد. اگر وضع شما ظرف چند هفته بهبود پیدا نکرد، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید مشکل پوستی دیگری شمارا تهدید نمی‌کند.

فاطمه مرادی کردلر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید