انتشار این مقاله


دانه‌های اطراف چشم را با آکنه اشتباه نگیریم!

علت پدید آمدن دانه‌های ریزی که در زیر چشم پدید می‌آیند چیست؟ این دانه‌ها که شبیه غدد چربی هستند چه راه‌های درمانی داشته و توصیه های موثر در این زمینه کدام‌اند؟ با ما همراه باشید. معمولا در فصول گرما و محیط هایی که فرد در معرض حرارت زیاد قرار دارد، امکان تشکیل برجستگی هایی ناشی از غدد […]

علت پدید آمدن دانه‌های ریزی که در زیر چشم پدید می‌آیند چیست؟ این دانه‌ها که شبیه غدد چربی هستند چه راه‌های درمانی داشته و توصیه های موثر در این زمینه کدام‌اند؟ با ما همراه باشید.

معمولا در فصول گرما و محیط هایی که فرد در معرض حرارت زیاد قرار دارد، امکان تشکیل برجستگی هایی ناشی از غدد عرق به نام «سیرنگوما» افزایش می‌یابد. سیرنگوما شایع‌ترین تومور خوش‌خیم غدد عرق است. این تومور ضمائم پوستی، پس از بلوغ ایجاد و در اوایل بزرگسالی بر تعداد آن افزوده می‌شود. از نظر بالینی، سیرنگوم به صورت برجستگی های کوچک به اندازه ۲-۱ میلی‌متر و به رنگ پوست ویا زردرنگ قابل تشخیص است.

tri-mun-thit-bang-trai-cay-co-hieu-qua-khong

شایع‌ترین محل درگیری پلک تحتانی است. هم‌چنین ممکن است روی گونه‌ها، زیر بغل، جلوی قفسه‌سینه، شکم، ناف و ناحیه تناسلی خارجی در خانم‌ها نیز درگیر شود. عوامل ژنتیکی در بروز دانه‌های سفید رنگ (میلیا) نیز موثر است؛ این رنگدانه‌ها تنها از نظر زیبایی و ظاهری برای فرد مشکل ایجاد می‌کند و از جهات دیگر خطرناک نیستند.

برای تشخیص میلیا معمولا نیازی به نمونه برداری و آزمایش نیست، این ضایعات به صورت گروه کوچکی از برجستگی‌های سفید کروی با سطح صاف دیده می‌شوند و نباید آن ها را با «سیرنگوما» که در ناحیه عمیق‌تری تشکیل می‌شوند، اشتباه گرفت.

maxresdefault-1

ضایعات میلیا گاهی خود به خود بهبود آمده و بدون درد و خارش هستند، اما در غیر این صورت می‌توان از روش‌هایی مانند لیزر، رادیو فرکوئنسی و تری کلرواستیک استفاده کرد.

همچنین برخی والدین میلیا را با آکنه نوزادی اشتباه می‌گیرند در حالی که آکنه نوزادی معمولا قبل از ۲ هفتگی ایجاد می‌شود. در فصل گرما، با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه نقاب دار می‌توان از بروز این چربی‌ها پیشگیری کنید.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید