انتشار این مقاله


لیپوم چیست؟ با راه های درمان لیپوما آشنا شوید

لیپوم، توده خوش خیم چربی!

لیپوم چیست؟

لیپوم بافت چربی رشد یافته است که به آرامی در زیر پوست شما ایجاد می‌شود. افراد در هر سنی می‌توانند لیپوم ایجاد کنند، اما در کودکان به ندرت آنها را رشد و گسترش می‌یابد. لیپوم می‌تواند در هر قسمت از بدن تشکیل شود، اما به طور معمول در قسمت زیر ظاهر می شود:

  • گردن
  • شانه ها
  • ساعد
  • بازوها
  • ران

لیپوما به عنوان رشد خوش خیم تومور یا توده چربی طبقه بندی می‌شود. این بدان معنی است که لیپوم سرطانی نیست و بندرت مضر است.

درمان لیپوم معمولاً ضروری نیست مگر اینکه شما را آزار دهد.

علائم لیپوم چیست؟

انواع مختلفی از تومورهای پوستی وجود دارد، اما لیپوم معمولاً دارای ویژگی‌های مشخصی است. اگر شک دارید که به لیپوم مبتلا هستید، در نظر داشته باشید که لیپوم معمولاً:

  • به هنگام لمس، نرم است.
  • اگر به آرامی با انگشت خود حرکت دهید به راحتی حرکت می‌کند.
  • فقط زیر پوست است.
  • بی رنگ است.
  • به آرامی رشد می‌کند.

لیپوماها بیشتر در گردن، بازوها، ران ها، ساعد وجود دارند اما می‌توانند در نواحی دیگر مانند معده و پشت نیز ظاهر شوند.

لیپوم فقط در صورت تحت فشار قرار گرفتن اعصاب زیر پوست دردناک است. نوعی که با نام آنژیولیپوما شناخته می‌شود، بیشتر از لیپوم‌های معمولی دردناک است.

در صورت مشاهده هرگونه تغییر در پوست، باید به پزشک مراجعه کنید. لیپوم‌ها می‌توانند بسیار شبیه سرطان نادری به نام لیپوسارکوم باشند.

عوامل خطرساز در ایجاد لیپوم چیست؟

علت لیپوم‌ها تا حد زیادی ناشناخته است، اگرچه بنابر اذعان برخی پزشکان ممکن است در افراد با لیپوم‌های متعدد، علت ژنتیکی وجود داشته باشد. اگر سابقه خانوادگی لیپوم وجود داشته باشد، خطر ابتلا به این نوع توده پوستی افزایش می‌یابد.

طبق گفته مایوکلینیک، این وضعیت در بزرگسالان بین ۴۰ تا ۶۰ سال شیوع بیشتری دارد.

همچنین وجود برخی بیماری‌های زمینه‌ای خاص ممکن است خطر ابتلا به لیپوم را افزایش دهد. شامل:

لیپوم چگونه تشخیص داده می‌شود؟

کادر درمان اغلب می توانند با انجام معاینه فیزیکی لیپوم را تشخیص دهند. بافت آن نرم و لمسش بدون درد است. همچنین، از آنجایی که از بافت‌های چربی تشکیل شده است، هنگام لمس به راحتی حرکت می‌کند.

در بعضی موارد ، متخصص پوست ممکن است بیوپسی لیپوم را انجام دهد. در طی این روش، آن‌ها بخش کوچکی از بافت را نمونه‌برداری می کنند و آن را برای آزمایش به آزمایشگاه می‌فرستند.

این آزمایش برای رد احتمال سرطان می‌شود. اگرچه لیپوم سرطانی نیست، به ندرت می‌تواند به لیپوسارکوم، که بدخیم یا سرطانی است، منجر شود.

اگر لیپوم شما بزرگ و دردناک شود، پزشک می‌تواند آن را بردارد تا احساس ناراحتی شما برطرف شود و همچنین احتمال لیپوسارکوم را رد کند.

آزمایش بیشتر با استفاده از اسکن های MRI و CT تنها زمانی نیاز است که آزمایش نمونه، لیپوسارکوم بودن لیپومای مشکوک را تایید کند.

درمان لیپوما چگونه انجام می‌شود؟

لیپوم به تنهایی، معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند. با این حال، متخصص پوست می تواند در صورت احساس ناراحتی، شما را درمان کند. آن‌ها بهترین روش و توصیه درمانی را بر اساس فاکتورهای مختلفی ارائه می دهند از جمله:

  • اندازه لیپوم
  • تعداد تومورهای پوستی که دارید
  • سابقه شخصی شما در مورد سرطان پوست
  • سابقه خانوادگیتان در مورد سرطان پوست
  • میزان درد لیپوم

عمل جراحي

رایج ترین روش برای درمان لیپوم، برداشتن آن از طریق جراحی است. به ویژه اگر تومور بزرگی در پوستتان دارید که هنوز در حال رشد است، این روش مفید است.

لیپوماها حتی بعد از برداشتن از طریق جراحی ممکن است دوباره رشد کنند. این روش به طور معمول تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

لیپوساکشن

لیپوساکشن یکی دیگر از گزینه های درمانی است. از آنجا که لیپوم بر پایه چربی است، این روش می‌تواند به خوبی عمل کند تا اندازه آن کاهش یابد. لیپوساکشن شامل یک سوزن است که به یک سرنگ بزرگ جهت مکش چربی متصل شده است و معمولاً قبل از انجام عمل ناحیه بی حس می‌شود.

تزریق استروئید

تزریق استروئید نیز ممکن است درست در ناحیه آسیب دیده استفاده شود. این روش درمانی باعث کاهش اندازه لیپوم می شود، اما به طور کامل آن را از بین نمی برد.

لیپوم چگونه مشکلی است؟

لیپوم‌ها تومورهای خوش خیم هستند. این بدان معنی است که هیچ فرصتی وجود ندارد که لیپوم موجود در سراسر بدن پخش شود. این بیماری از طریق عضلات یا سایر بافت‌های اطراف گسترش نخواهد یافت و تهدید کننده زندگی نیست.

با مراقبت از خود لیپوما قابل کاهش نیست. کمپرس گرم ممکن است برای انواع دیگر توده های پوست کار کند، اما برای لیپوم ها مفید نیستند، زیرا این مجموعه از سلولهای چربی تشکیل شده است. در صورت نگرانی در مورد لیپوم و تمایل به برطرف کردن آن، به پزشک مراجعه کنید.

طوبی زینالی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید