انتشار این مقاله


تفاوت بین پلی میالژیا و فیبرومیالژیا که علائم مشابهی دارند چیست؟

درک مفهوم دو بیماری شما احساس درد عضلانی ، سفتی و خستگی می کنید و شما گمان می کنید ممکن است یکی از دوبیماری خاص را داشته باشید. فقط پزشک شما می تواند در این مورد تشخیص ارائه دهد اما این مقاله می تواند به درک تفاوتهای بین این دو وضعیت جسمانی که دارای علائم […]

درک مفهوم دو بیماری

شما احساس درد عضلانی ، سفتی و خستگی می کنید و شما گمان می کنید ممکن است یکی از دوبیماری خاص را داشته باشید. فقط پزشک شما می تواند در این مورد تشخیص ارائه دهد اما این مقاله می تواند به درک تفاوتهای بین این دو وضعیت جسمانی که دارای علائم مشابه هستند کمک کند.

یادگرفتن  در مورد پلی میالژیا (PMR) و فیبرومیالژیا شما را برای صحبت با پزشک در مورد آنچه تجربه می کنید بهتر آماده می کند.

شباهت علائم

پلی میالژی و فیبرومیالژیا بیماریهای اسکلتی عضلانی با علائم شبیه هستند. هنگامی که مبتلا به پلی میالژیا هستید ، در عضلات  شانه ها و بازوها (کمربند شانه) و باسن (کمربند لگن) احساس درد و سفتی می کنید. این احساس اغلب بعد از زمان استراحت بوجود می آید و شدیدترین حالت هنگام بیدار شدن از خواب است.

فیبرومیالژیا هم می تواند باعث درد عضلات در همان قسمت های بدن شود بااین تفاوت که گسترده تر است و دردش شدیدتر است. افراد مبتلا به فیبرومیالژیا علائم دیگری را نیز تجربه می کنند از جمله:

  • خستگی
  • مشکل خواب
  • مشکلات حافظه
  • مشکلات روده و مثانه

چه کسی درمعرض کدام بیماری است؟

همیشه آسان نیست که بگویید چه کسی شانس بیشتری برای ایجاد هر کدام از این دووضعیت را دارد. با این حال ، برخی از عوامل خطر برخی از سرنخ ها را در تشخیص فراهم می کند. براساس داده های کلینیک مایو ، بزرگسالان مسن  معمولاً بالای ۶۵ سال  بیشتر در معرض ابتلا به پلی میالژیا هستند و در افراد زیر ۵۰ سال نادر است.

از طرف دیگر هر کسی می تواند فیبرومیالژیا بگیرد اما در زنان بیشتر از مردان شایع است و در هر سنی ممکن است رخ دهد.

علل

پلی میالژی در فصول معینی بیشتر تشخیص داده می شود. این مساله نشان می دهد که ممکن است چیزی در محیط مانند یک ویروس نقش داشته باشد.

برخی از بیماریها مانند آرتریت روماتوئید (RA) و سایر اختلالات خود ایمنی با شیوع بالاتر فیبرومیالژیا همراه هستند. اضطراب پس از سانحه و سایر آسیب های عاطفی یا جسمی نیز با فیبرومیالژیا مرتبط بوده است.

هر بیماری چگونه تشخیص داده می شود؟

چگونه می توانید تفاوت این دو اختلال دردناک را بگویید؟ پزشک شما ممکن است بخواهد تعدادی آزمایش را برای تشخیص پلی میالژیا انجام دهد از جمله:

  • آزمایش خون برای جستجوی یک نشانگر التهاب
  • آزمایشات تصویربرداری مانند اشعه X یا سونوگرافی
  • بیوپسی برای بررسی وضعیتی به نام Giant cell arteries  (*دیده شدن نوعی سلول بزرگ و چندهسته ای در دیواره رگ در نمونه بیوپسی)

با این وجود  تشخیص فیبرومیالژیا می تواند دشوارتر باشد. هیچ آزمایشگاه یا آزمایش تشخیصی وجود ندارد که بتواند تشخیص را به طور دقیق تأیید کند. پزشک شما ممکن است سعی کند از طریق آزمایش خون بیماریهای با علائم مشابه را رد کند.

مقایسه داروها

پلی میالژی روماتیکا در درجه اول توسط علائمی شامل درد و سفتی هر دو شانه و باسن و با ESR بالا تشخیص داده میشود. درمان خط اول معمولاً شامل کورتیکواستروئیدهایی مانند پردنیزون برای تسکین سریع علائم است.

درمان فیبرومیالژیا از روش ترکیبی برای مبارزه با خستگی و همچنین درد تشکیل میشود. پزشک شما ممکن است داروهای بدون نسخه مانند تایلنول یا ایبوپروفن را توصیه کند. آنها همچنین ممکن است داروهای ضد افسردگی را برای مدیریت درد و کمک به مشکلات خواب پیشنهاد کنند. داروهای دیگری که بطور خاص برای فیبرومیالژیا در دسترس هستند عبارتند از:

  • Cymbalta
  • Lyrica
  • Savella

با این حال ، تحقیقات نشان داده است که ورزش سودمندترین  مورد است.

ما درمورد بیماریمان چه کنیم؟

داروها ممکن است یکی از گزینه هایی باشند که پزشک شما برای مقابله با ناراحتی های ناشی از پلی میالژیا روماتیکا و فیبرومیالژیا پیشنهاد می دهد اما آنها تنها چیزی نیستند که می توانند کمک کننده باشند. یک رژیم غذایی  ضد التهابی، ورزش منظم و خواب خوب می تواند تفاوت زیادی در مدیریت علائم ایجاد کند.

در صورت ابتلا به پلی میالژیا  شما همچنین می توانید برای انجام امور روزمره تان قدم هایی بردارید. به عنوان مثال ، هنگام مسافرت از چمدان های متحرک استفاده کنید و برای جلوگیری اززمین خوردن از پوشیدن کفش پاشنه بلند جلوگیری کنید. افراد مبتلا به فیبرومیالژیا با انجام عادت های خوب خواب و پیگیری آهسته و پیوسته فعالیت های خود برای جلوگیری از اضافه کاری می توانند احساس بهتری داشته باشند.

 استفاده از دانش خود

تجربه علائم پلی میالژیا یا فیبرومیالژیا می تواند چالش برانگیز و ناامیدکننده باشد. معمولاً افراد مبتلا به PMR برای کاهش درد و سفتی خود مجبور به استفاده از داروهای روزانه هستند.

محلهای درد در پلی میالژیا

علاوه بر مقابله با درد و خستگی  مبتلایان به فیبرومیالژیا ممکن است گاهی اوقات توسط دیگران که این بیماری را ندارند-درک نشوند – حتی افراد جامعه بهداشتی-

از آنچه در مورد وضعیت خود می دانید استفاده کنید تا از حمایت خانواده ، دوستان ، همکاران و پزشک خود استفاده کنید. انجام اقداماتی برای مدیریت علائم می تواند حس کنترل و تسکین درد را به همراه داشته باشد.

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید