انتشار این مقاله


آمپول پروژسترون در بارداری چه تاثیری دارد؟

آمپول پروژسترون تا چه حد در جلوگیری از سقط موثر است؟

آمپول پروژسترون معمولا برای زنانی تجویز می‌شود که سابقه‌ی سقط‌های مکرر داشته است. محققان در این موضوع که آمپول پروژسترون در بارداری تاثیر دارد یا نه، اختلاف نظر دارند.

پروژسترون چیست؟

پروژسترون هورمونی است که در بدن هر دو جنس زن و مرد تولید و ترشح می‌شود. سطح این هورمون در هر دو جنس برابر بوده ولی در زنان، میزان آن فقط در فاز لوتئال قاعدگی و دوره‌ی بارداری افزایش می‌یابد.

در دوره‌ی بارداری، پروژسترون نقش مهمی در سه ماهه‌ی اول دارد. در این مدت، پروژسترون مسئول آماده سازی رحم جهت رشد جنین می‌باشد. بدین صورت که رحم دارای عروق خونی کافی و متسع برای تغذیه‌ی رویان تا ۱۰ هفتگی و همچنین رشد جفت و تشکیل عروق خونی مستقل باشد. سایر وظایف پروژسترون در طول بارداری شامل موارد زیر است:

  • تقویت دیواره‌های رحم
  • افزایش بافت پستان
  • جلوگیری از تولید و ترشح شیر تا زمان به دنیا آمدن نوزاد

چرا زنان در دوره ی بارداری به تزریق آمپول پروژسترون نیاز دارند؟

محققان معتقدند که پروژسترون نقش بسیار مهمی در ابتدای حاملگی دارد. برخی از پزشکان بر این باورند که تجویز بیشتر پروژسترون مانع از بروز سقط می‌گردد.

در دهه‌ی ۱۹۵۰، پزشکان ابتدا تاثیر پروژسترون را بر سقط بررسی کردند. شواهدی وجود داشت که نشان می‌داد مصرف پروژسترون توسط برخی از زنان باردار، باعث می‌شد که دوره ی بارداری را به سلامت طی کنند و مشکلی برای خود یا جنین رخ ندهد. این موضوع در زنان با سابقه‌ی سقط نیز، صدق می‌کرد.

پروژسترون به مدت طولانی به نسخه‌ی استانداردی برای زنان باردار با سابقه‌ی سقط‌های مکرر و خودبخودی تبدیل شد. بسیاری از این زنان مورد مطالعه، اظهار کردند که بدون هیچ عوارض جانبی، توانستند جنین خود را در زمان موعد به دنیا بیاورند. به همین دلیل، پزشکان در گذشته برای تمام زنان باردار، در سه ماهه‌ی اول بارداری پروژسترون تجویز می‌کردند.

اما متاسفانه مطالعات جدید نشان می‌دهد که پروژسترون، به حفظ بارداری فرد کمکی نمی‌کند. مطالعه‌ای که در New England Journal of Medicine چاپ شده است، عنوان می‌کند که پروژسترون تراپی در سه ماهه‌ی اول ،در حفظ جنین در زنان باردار با سابقه‌ی سقط، موثر نیست.

در واقع، زنان بارداری که پروژسترون دریافت می‌کنند، ریسک سقط بیشتر می‌گردد. البته این موضوع هنوز ثابت نشده است.

درمان با پروژسترون تا چه حد موثر است؟

پروژسترون هنوز به زنان باردار با سابقه‌ی سقط تجویز می‌شود، زیرا که تاکنون داروی بهتری کشف نشده است؛ و عوارض جانبی خطرناکی به همراه ندارد. همچنین در برخی از موارد به حفظ جنین کمک می‌کند.

درمان با پروژسترون در زنان با احتمال زایمان زودرس نیز استفاده می‌شود. نسخه‌ی دارویی به نام Makena وجود دارد که همان تزریق هیدروکسی پروژسترون کاپروئات است و در زنانی تجویز می‌شود که سابقه ی زایمان زودرس قبل از ۳۷ هفتگی داشته‌اند.

تاثیر آمپول پروژسترون در بارداری

اگر فردی مجبور به استفاده از آمپول پروژسترون در بارداری است، انتظار می‌رود مراحل زیر را طی کند:

  • دادن رضایت پزشکی، قبل از انجام اولین تزریق
  • آگاهی از مزایا و معایب پروژسترون
  • ممکن است عمل تزریق توسط خود پزشک یا پرستار انجام شود، به خصوص طی هفته‌های ۱۶ الی ۲۰ بارداری
  • تداوم تزریق آمپول پروژسترون تا زمان به دنیا آمدن نوزاد
  • تورم و قرمزی مختصر در محل تزریق

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

مهم ترین عارضه‌ی استفاده از آمپول پروژسترون در بارداری لخته شدن خون است. در صورت مشاهده‌ی هر یکی از علائم زیر، حتما به پزشک مراجعه شود:

  • تورم یا درد ناگهانی یکی از پاها
  • قرمز شدن ناحیه ای در پا
  • تنگی نفس یا اختلال در تنفس

به طور خلاصه…

اگر می‌خواهید بدانید که آیا درمان با پروژسترون در بارداری برای شما موثر است یا نه، به پزشک مراجعه کرده و جدیدترین اطلاعات را از او جویا شوید. بدین ترتیب می‌توان بهترین تصمیم را برای زن باردار و جنین گرفت.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید