انتشار این مقاله


با رایج‌ترین علائم سرطان آشنا شوید

محققان تا کنون گام‌های بزرگی برای مبارزه با سرطان برداشته‌اند اما در سال۲۰۱۵، انجمن ملی سرطان (NCI) آمار نزدیک به دومیلیون مورد این بیماری را گزارش کرده است. از دیدگاه جهانی، سرطان یکی از عوامل اصلی مرگ پیش از موعد است که گاه می‌تواند بدون نشانه پیشرفت کند. اما در بیشتر موارد دارای نشانه هایی […]

محققان تا کنون گام‌های بزرگی برای مبارزه با سرطان برداشته‌اند اما در سال۲۰۱۵، انجمن ملی سرطان (NCI) آمار نزدیک به دومیلیون مورد این بیماری را گزارش کرده است. از دیدگاه جهانی، سرطان یکی از عوامل اصلی مرگ پیش از موعد است که گاه می‌تواند بدون نشانه پیشرفت کند. اما در بیشتر موارد دارای نشانه هایی می‌باشد.
مهم ترین گام درمان سرطان نیز تشخیص زودهنگام علائم آن است.

برخی از این علائم عبارت‌اند از:

۱-تغییرات وزن:
هنگامی که سلول‌های سرطانی به سلول‌های سالم بدن حمله می‌کنند، پاسخ بدن ممکن است همراه با کاهش وزن باشد. بسیاری از بیماران سرطانی در مراحل اولیه حدود ۵ کیلوگرم کاهش وزن داشته اند. بنابراین تغییرات وزن غیرمنتظره می‌تواند از اولین نشانه‌های این بیماری باشد.
کاهش وزن در سایر شرایط پزشکی مانند هایپرتیروئیدیسم نیز رخ می‌دهد اما تفاوت، ناگهانی بودن آن در سرطان است.
شایع‌ترین موارد سرطانی که با کاهش چشمگیر وزن همراه‌اند عبارت‌اند از:

  • مری
  • معده
  • پانکراس
  • شش

۲-تب و خونریزی
تب پاسخ سیستم ایمنی بدن به بیماری یا عفونت است. درمورد بیماران سرطانی، تب نشانه‌ی گسترش بیماری به بافت جدید است که باعث تحریک سیستم ایمنی شده‌است.
تب در موارد خاص سرطان مانند سرطان خون یا لنف می‌تواند یک نشانه‌ی زودهنگام باشد.
برخی سرطان‌ها مانند سرطان روده‌ی بزرگ (رکتوم و کولون) باعث ایجاد مدفوع خونی می‌شوند. همچنین وجود خون در ادرار می‌تواند نشانه‌ی سرطان پروستات یا مثانه باشد.

۳-درد و خستگی
خستگی بدون علت یکی از شایع‌ترین علائم سرطان است. البته وجود خستگی که با وجود خواب کافی از بین نرود می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که سرطان تنها یک احتمال است.
دربرخی موارد، متاستاز سلول‌های سرطانی (گسترش آن‌‌ها) می‌تواند باعث ایجاد درد شود. به‌طورمثال درد در ناحیه پشت می‌تواند ناشی از سرطان کولون، پروستات یا تخمدان باشد.

۴-سرفه‌ی مداوم
سرفه پاسخ طبیعی بدن برای خارج کردن مواد خارجی از راه تنفسی است که می‌تواند علل مختلفی مانند آلرژی‌‌ها، سرماخوردگی و آنفولانزا، یا علل محیطی مانند کمبود رطوبت داشته باشد. اما درسرطان شش، سرفه‌ی مداومی که باوجود امتحان درمان‌های مختلف از بین نرود، می‌تواند جز اولین نشانه‌های بیماری باشد. درصورت پیشرفت بیماری گاه ممکن است از دهان خون خارج شود.
چنین سرفه‌هایی می‌توانند نشانه‌ی سرطان تیروئید نیز باشند.

۵-تغییرات پوست
تغییرات پوست عمدتا نشان‌دهنده‌ی سرطان پوست می‌باشند هرچند تغییراتی نظیر وجود نقاط سفید می‌توانند ناشی از سرطان دهان باشند. برخی از این تغییرات عبارت‌اند از:
پیدایش نقاط تیره‌رنگ (هایپرپیگمنتیشن) یا قرمز
افزایش رشد موها
زردی در پوست یا سفیدی چشم
تغییرات خال‌های پوست مانند بزرگ شدن یا تغییر رنگ‌ آن‌ها

سرطان‌های بدون نشانه
باوجود اینکه بسیاری از این بیماری‌ها علائمی دارند، برخی از آن‌ها مانند سرطان پانکراس تا مراحل پیشرفته کاملا خاموش باقی‌ می‌مانند. درصورت وجود سابقه‌ی خانوادگی یا التهاب‌های مدام این ارگان، برای کاهش ریسک بیماری ویزیت روتین پزشک توصیه می‌شود.
برخی سرطان‌ها نیز نشانه‌های خفیفی را بروز می‌دهند که تنها درصورت آزمایش آشکار می‌شوند.
همچنین باوجود علائم ذکرشده، پیش‌بینی پاسخ هرفرد به نوع خاصی از سرطان بسیار دشوار است چرا که علائم ممکن است بسیار متفاوت بروز پیدا کنند.


منبع

healthline.com

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید