انتشار این مقاله


ترک الکل و درمان اعتیاد به الکل چگونه ممکن است؟

دلایلی زیادی برای ترک الکل وجود دارد. برخی از افراد به علت عوارض ناشی از مصرف الکل مانند اختلالات کبدی اقدام به ترک الکل می‌کنند. دلیل برخی دیگر تداخل اثر یک سری از داروها با الکل است. گروهی نیز به خاطر باور‌های مذهبی و یا داشتن زندگی سالم‌تر تمایلی به ادامه مصرف الکل ندارند. اگر […]

دلایلی زیادی برای ترک الکل وجود دارد. برخی از افراد به علت عوارض ناشی از مصرف الکل مانند اختلالات کبدی اقدام به ترک الکل می‌کنند. دلیل برخی دیگر تداخل اثر یک سری از داروها با الکل است. گروهی نیز به خاطر باور‌های مذهبی و یا داشتن زندگی سالم‌تر تمایلی به ادامه مصرف الکل ندارند.

اگر شما نیز فردی هستید که می خواهید مصرف الکل را کنار بگذارید، مطمئن باشید که تنها نیستید. ۴۳٪ از جمعیت میانسالان بریتانیا که از مصرف الکل خودداری می‌کنند، افرادی هستند که سابقا الکل مصرف می‌کرده‌اند.

صرف نظر از علت شخصی شما برای ترک الکل،در صورتی که فردی کاملا الکلی بوده‌اید و اکنون تمایل به ترک آن را دارید، اطلاعاتی مبنی بر مزیت‌های ترک الکل و نیز علائم ناشی از کنار گذاشتن کامل آن در این مقاله آورده شده است.

نکات کاربردی ترک الکل

در مرحله اول، اگر احساس می‌کنید میزان مصرف الکلتان به سطح جدی رسیده‌است و یا هر یک از نشانه‌های وابستگی و اعتیاد به الکل را دارید، در اولین فرصت با پزشک خود یا هر متخصص دیگری در این زمینه مشورت کنید. همچنین مراکز خدماتی ترک اعتیاد زیادی وجود دارند که می‌توانند شما را یاری کنند.

ترک کامل الکل خصوصا اگر فردی معتاد به الکل بوده‌اید کار آسانی نیست، اما اگر نکات و تکنیک‌های پیشنهاد شده را بدرستی دنبال کنید، مطمئنا پروسه‌ی نسبتا راحت‌تری را طی خواهید کرد.

دیگران را از تصمیمتان آگاه کنید

با خانواده و دوستانتان از تصمیم خود برای ترک الکل و نیز هدفتان از این کار صحبت کنید. با این کار می‌توانید آن‌ها را نیز در موفقیت خود سهیم کنید. همچنین زمانی که نوشیدن الکل را رد می کنید، دوستان و اطرافیانتان شما را بهتر درک خواهند کرد.

دائما به خود و دیگران یادآوری کنید که چرا می‌خواهید نوشیدن الکل را کنار بگذارید، این روش باعث ثابت قدم شدن شما در راه ترک الکل شده و حتی شما را بیشتر تشویق می‌کند، شاید با بازگو کردن این اهداف باعث دست کشیدن فردی دیگر از مصرف شُدید!

از هرچیزی که ممکن است شما را وسوسه کند، دوری کنید

در مراحل اولیه ترک الکل، از حضور در شرایط و مکان‌هایی که ممکن است شما را به مصرف الکل تحریک کند بپرهیزید. به طور مثال می‌توانید کار را با رد کردن رفتن به بار برای نوشیدن الکل شروع کنید. اگر عادت دارید که پس از خوردن غذا خارج از منزل الکل مصرف کنید، رستورانی را انتخاب کنید که در آن الکل سرویس داده نمي‌شود و یا خودتان اقدام به راندن خودرو کنید.

همچنین سعی کنید تایم‌هایی که با نوشیدن الکل سپری می کردید را شناسایی کنید و تفریح دیگری را برای این برهه‌ها جایگزین کنید. مثلا اگر عادت دارید بعد از ظهر جمعه‌ها پس از کار الکل مصرف کنید، اینبار این برهه را برای ملاقات دوستانتان در سینما اختصاص دهید. و یا اگر تن دادن به تجربه‌ای جدید در زندگی به ترک الکل کمکتان می‌کند، کلاس ورزش و تمرینات هفتگی و یا شرکت در برنامه‌های استخر برای رهایی فکر شما، فکر خوبی به نظر می‌رسد.

موانع شما در راه ترک الکل چه مواردی ممکن است باشد؟ آیا همچنان بعد ظهر‌های خود را با نوشیدن الکل پر می‌کنید؟ آیا شریک خود را از تصمیم خود اگاه کرده‌اید؟ آیا در خانه به راحتی به الکل دسترسی دارید؟ پیدا کردن پاسخ این سوالات خصوصا اگر در گذشته اقدام به ترک الکل کرده و به دلایلی ناموفق بوده‌اید می‌تواند بسیار مفید باشد.

ترک الکل: یک مرتبه یا تدریجی؟

اگر شما کنار گذاشتن مصرف الکل را به عنوان قدمی برای زندگی سالم‌تر برمی دارید، کاهش تدریجی مقدار الکل مصرفی به جای ترک یک جای آن، می تواند بسیار مفیدتر و سالم‌تر باشد. ترک تدریجی الکل نه تنها ادامه راه را برایتان راحت‌تر می‌کند، بلکه کمک می‌کند تا بتوانید در آینده الکل را برای همیشه کنار بگذارید.

اما به یاد داشته باشید که مسئله را برای خودتان پیچیده نکنید. به عنوان مثال، اگر عادت دارید هر روز هفته الکل مصرف کنید، می‌توانید برای شروع چند روز را در هفته به عنوان «روز بدون الکل» تایین کنید و مصرف الکل را برای خودتان در این روز‌ها ممنوع کنید. این کار به مرور برایتان عادت می‌شود.

کار‌هایی که خودتان را با آن به چالش می‌کشید، باعث کاهش تمایل شما به مصرف الکل شده و شما را تشویق می‌کند تا بیش‌‌تر روز‌های هفته را بدون الکل سپری کنید.

طبق راهنمای مصرف واحد الکلی، مفید‌ترین فرم مصرف آن هم برای مردان و هم برای زنان، کم‌تر از ۱۴ واحد الکل در هفته می‌باشد. همچنین باید دقت شود که این ۱۴ واحد را نباید یکجا مصرف کرد، بلکه باید به طور مساوی در بین روز‌های هفته پخش کرد.

برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که به برنامه ریزی هفتگی شما در مورد اینکه چند واحد مصرف کرده‌اید و یا چه روز‌هایی را بدون الکل گذرانده‌اید به شما کمک خواهند کرد. همچنین روش‌های کاهش و ترک تدریجی الکل را می‌توانید از سایت‌های مختلف جویا شوید.

پیشرفت‌های خود را بدون پاداش نگذارید!

باید قبول داشت که ایجاد تغییری به این مهمی در زندگی کار چندان راحتی هم نیست، پس اگر در این زمینه پیشرفتی داشتید شایسته یک پاداش هستید. همچنین به یاد داشته باشید که زیاد هم برای خودتان سخت نگیرید، اشکال ندارد اگر گاهی دچار لغزش و اشتباه شوید!

یکی از راه‌های تداوم برنامه ترک الکل و بالا نگه داشتن روحیه‌تان، برنامه ریزی کوتاه مدت است. پس برنامه «ترک الکل» را ابتدا برای یک هفته و سپس برای یک ماه و … بچینید.

اگر یکی از عادت‌های شما نوشیدن الکل جلوی تلویزیون پس از کار است، می‌توانید نوشیدنی دیگری را جایگزین آن الکل کنید. همچنین می‌توانید با پولی که معمولا صرف خرید الکل می کرده‌اید خود را به گردش در بیرون یا خرید لباس‌های جدید دعوت کنید. هزینه تهیه الکل به شکل شگفت‌انگیزی به مرور افزایش می‌یابد. می‌توانید پولی را از ترک الکل در جیبتان می‌ماند پایان هر هفته یا هر ماه جمع کرده و ذخیره کنید.

از مزایای ترک الکل لذت ببرید

با کنار گذاشتن الکل په صورت یکجا و چه به مرور زمان، متوجه بهبود یافتن نگرش و احساس خود خواهید شد. چند مورد از مزایای ترک الکل داشتن انرژی بیشتر، خواب راحت‌تر و کاهش وزن می‌باشد. تغییری که در بلندمدت در بدن شما رخ خواهد داد عبارتند از: کاهش ریسک بیماری‌های مرتبط با الکل مانند انواع سرطان‌ها، اختلالات کبدی و بیماری‌های قلبی است. ترک الکل همچنین به پایین آمدن فشار خون شما نیز کمک می کند.

علائم ترک الکل

اگر سابقه مصرف شدید الکل را دارید، ترک ناگهانی آن احتملا بدون علائم نخواهد بود.

علائم روانشناسی از بارزترین علائم ناشی از ترک الکل می‌باشند، حتی اگر فردی به شدت الکلی نبوده‌اید. اگر عادت دارید منظم الکل مصرف کنید و الآن تصمیم گرفته‌اید آن را به مرور ترک کنید، ممکن است با برخی علائم کوتاه مدت روبه‌رو شوید. این علائم شامل بداخلاقی، کاهش تمرکز، احساس لرز، خستگی، مشکلات خواب و کابوس‌های شبانه می‌شوند.


Dr Sarah Jervis

علائم فیزیکی ترک الکل معمولا نادر هستند و فقط زمانی خود را نشان می‌دهند که فرد اعتیاد شدید به الکل داشته است. این علائم عبارتند از: لرزش دست‌ها، عرق کردن، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، تپش قلب و کاهش اشتها. موارد شدید علائم فیزیکی حتی به صورت تشنج، سردرگمی ، تب و توهمات نیز ظاهر می‌شوند. علائم فیزیکی قابل اهمال نیستند پس در صورت مشاهده هر کدام از این علائم به پزشک خبر دهید.

پزشک شما می‌تواند علائم شما را با تجویز دارو کاهش دهد و یا شما را به یک گروه متخصص در زمینه الکل ارجاع دهد. ممکن است آنچه به آن نیاز دارید، مشورت و حمایت‌های روان‌شناسی باشد، در این صورت با گروه‌های حمایتی که می‌توانند کمکتان کنند در ارتباط باشید تا راحت‌تر بتوانید تصمیمی که گرفته‌اید را ادامه دهید.

معصومه برهانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *