انتشار این مقاله


ارتباط چاقی با کم خوابی

آیا تا دیر وقت بیدار ماندن می تواند شما را چاق کند؟ یک تحقیق در حال رشد نشان می دهد که کیفیت پایین خواب با افزایش اشتها و افزایش خطر چاقی مرتبط است و این به نوبه خود منجر به مصرف کالری بیشتر می شود. اما یک مطالعه جدید که این هفته در PLOS Biology […]

آیا تا دیر وقت بیدار ماندن می تواند شما را چاق کند؟ یک تحقیق در حال رشد نشان می دهد که کیفیت پایین خواب با افزایش اشتها و افزایش خطر چاقی مرتبط است و این به نوبه خود منجر به مصرف کالری بیشتر می شود.

اما یک مطالعه جدید که این هفته در PLOS Biology منتشر شد ، نشان داد که جهت این گفته و ارتباط چاقی با کم خوابی در واقع ممکن است عوض شود: به گفته محققان دانشگاه پنسیلوانیا ، اضافه وزن نمی تواند منجر به چاقی شود ، بلکه این است که اضافه وزن می تواند باعث خوابی بی کیفیت شود. دانشکده پزشکی پرلمن و دانشگاه نوادا ، رنو ، که یافته های خود را در کرم میکروسکوپی Caenorhabditis elegans (C. elegans) کشف کرد.

ما فکر می کنیم که خواب تابعی از بدن است که سعی در صرفه جویی در مصرف انرژی در شرایطی که سطح انرژی در آن پایین رفته دارد. یافته های ما نشان می دهد که اگر شما یک روز روزه بگیرید ممکن است سریعتر و راحتتر بخوابید زیرا ذخایر پر انرژی شما از بین می رود. “

Raizen تأکید کرد که گرچه این یافته ها در کرم ها ممکن است به طور مستقیم به انسان ترجمه نشود ، C. elegans الگوی شگفت آور خوبی برای مطالعه پستانداران ارائه می دهد. مانند سایر حیواناتی که سیستم عصبی دارند ، به خواب احتیاج دارند. اما بر خلاف انسان ها ، که دارای مدار عصبی پیچیده ای هستند و مطالعه آنها دشوار است ، یک C. elegans تنها ۳۰۲ نورون دارد – یکی از آنها دانشمندان به طور خاص می دانند که تنظیم کننده خواب است.

در انسان اختلال حاد خواب می تواند منجر به افزایش اشتها و مقاومت به انسولین شود و افرادی که به طور مزمن کمتر از شش ساعت خواب در هر شب دارند ، بیشتر از افراد چاق و دیابتی هستند. علاوه بر این ، گرسنگی در انسان ها ، موش ها ، مگس های میوه ای و کرم ها بر خواب آلودگی تأثیر  مثبت می گذارند و این نشان می دهد که حداقل تا حدودی میران خواب با در دسترس بودن مواد مغذی تنظیم می شود. با این حال ، روش های خوابیدن و غذا خوردن در کنار هم نامشخص است.

ما می خواستیم بدانیم ، خواب واقعاًچه نقشی دارد؟ خواب كوتاه و سایر بیماریهای مزمن مانند دیابت مرتبط است ، اما این فقط یك ارتباط است. الكساندر ون دره لیندن ، دكتر استادیار زیست شناسی در دانشگاه نوادا ، گفت: مشخص نیست كه خواب كوتاه باعث چاقی می شود یا احتمالاً چاقی موجب گرایش به خواب کم می شود.

محققان برای بررسی ارتباط بین متابولیسم و خواب ، به طور ژنتیکی C. elegans را اصلاح کردند تا یک نورون کنترل خواب را “خاموش” کنند. این کرم ها هنوز هم می توانستند بخورند ، نفس بکشند و تولید مثل کنند ، اما توانایی خوابیدن را از دست دادند. با خاموش شدن این نورون ، محققان شاهد افت شدید سطح آدنوزین تری فسفات (ATP) بودند که ارز انرژی بدن است.

Raizen توضیح داد: “این نشان می دهد كه خواب تلاشی برای صرفه جویی در مصرف انرژی است ؛ در واقع باعث اتلاف انرژی نمی شود.”

در تحقیقات قبلی ، آزمایشگاه ون دره لیندن ژن در C. elegans به نام KIN-29 را مورد مطالعه قرار داد. این ژن با ژن Salt-Inducible Kinase (SIK-3) در انسان همگن است ، که قبلاً به عنوان سیگنال فشار خواب شناخته شده بود. با کمال تعجب ، هنگامی که محققان ژن KIN-29 را خاموش کردن تا کرمهای بی خوابی ایجاد کنند ، مشاهده کردند که کرم جهش یافته چربی اضافی را جمع آوری می کند – شبیه وضعیت چاقی انسان – حتی اگر سطح ATP آنها پایین بیاید.

محققان فرض كردند كه آزاد كردن ذخيره چربي مكانيسمي است كه باعث بهبود خواب مي شود و علت نخوابیدن جهش یافته ها به دلیل ژن نبود ژن خواب نبود بلکه به این دلیل بود ، زيرا آنها قادر به آزاد كردن چربي خود نبودند. برای آزمایش این فرضیه ، محققان دوباره کرمهای جهش یافته KIN-29 را دستکاری کردند ، این بار آنزیمی که چربی آنها را “آزاد” می کند را بیان کردند. با آن دستکاری ، کرمها دوباره توانستند بخوابند.

Raizen گفت كه این می تواند یك دلیل را توضیح دهد كه چرا افراد چاق می توانند دچار مشکلات خواب شوند. وی گفت: “می تواند یک مشکل سیگنالینگ بین ذخایر چربی و سلولهای مغزی که خواب را کنترل می کنند وجود داشته باشد.” در حالی که هنوز چیزهای زیادی در مورد خواب قابل فهم نیست ، Raizen گفت که این مقاله جامعه پژوهش را یک قدم به درک یکی از عملکردهای اصلی خواب و چگونگی درمان اختلالات خواب شایع نزدیک می‌کند.

او  گفت: “در مورد ارتباط چاقی با کم خوابی یک احساس متداول و مبهم در زمینه خواب وجود دارد. این که  همه چیز در خواب مربوط به مغز یا سلول های عصبی است، و تحقیق ما نشان می دهد که این لزوما درست نیست.”

 “تعامل پیچیده ای بین مغز و بقیه بدن وجود دارد که به تنظیم خواب متصل می شود.”

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code